A pénzügyi vezérigazgató-helyettes bírálja a MÁV-tender eredményét

2005.03.23. 10:54
Normális jelenség, ha egy zsíros állami versenytárgyalás eredményhirdetése után a vesztes úgy érzi, rossz a döntés, neki kellett volna nyernie - ezt írtuk korábbi cikkünkben a MÁV elővárosi vonatokra kiírt tenderéről. Az viszont sokkal meglepőbb, ha a vasúttársaság pénzügyekért felelős első embere sem tartja megfelelőnek az eredmény kiszámítását. Márpedig most ez történt.

Az elővárosi villamos motorvonatok vásárlására és üzemeltetésére kiírt MÁV-tender eredményének kiszámításával a vasúttársaság pénzügyi vezérigazgató-helyettese sem ért egyet. Ezt Ökrös András maga mondta el az Indexnek. Szerinte a vasúttársaság beruházási részlege által elkészített eredmény pénzügyi számításait át kellett volna számolniuk a MÁV pénzügyeseinek. Ökrös két nap haladékot kért múlt csütörtökön a cég menedzsmentjétől, majd másnap az igazgatóságától is. "Az urak meghallgattak, de nem fogadták el a javaslatomat" - mondta a vezérigazgató-helyettes.

A még 2003 végén elindított tender szabályainak kialakítása még Ökrös tavaly májusi kinevezése előtt történt. "Közgazdasági evidencia, hogy a versenyzők ajánlatait jelenérték-számítással kellett volna összehasonlítani, nem pedig azzal a módszerrel, ahogy történt" - mondta a MÁV pénzügyeinek jelenlegi felelőse az Indexnek. A MÁV ugyanis nemcsak harminc (és opcionálisan legfeljebb még ugyanennyi) járművet vásárol, de a szállítóknak vállalniuk kell a vonatok működtetését, karbantartását, takarítását is harminc évig. Ennek költségeit pedig értelemszerűen harminc évig kell fizetni. A MÁV ugyancsak figyelembe veszi a motorvonatok által fogyasztott elektromos energia árát, ez a költség szintén folyamatosan jelentkezik.

A MÁV pontozása az elővárosi villamosmotorvonatok tenderén
Pontok Súlyozott pontok
Szempontok Mértékegység Bombardier Stadler Bombardier Stadler
Talent Flirt Súly Talent Flirt
Pénzügyi 60 531,54 547,07
Átlagos beszerzési ár euró/férőhely 11227,15 13226,67 23 230,00 195,23
Karbantartás euró/év/férőhely 412,62 307,56 15 111,81 150,00
Fogyasztás költsége euró/év/férőhely 119,03 83,00 10 69,73 100,00
Világítás, fűtés, klíma euró/év/férőhely 57,65 65,30 5 50,00 44,14
Napi takarítás euró/év/férőhely 21,14 27,73 5 50,00 38,11
Karbantartóbázis beruházása euró/év/férőhely 25,24 25,78 2 20,00 19,58
Kereskedelmi 15 150,00 139,26
Utolsó jármű szállítási határideje hónap 24,00 24,00 6 60,00 60,00
Első jármű szállítási határideje hónap 12,00 12,00 6 60,00 60,00
Felajánlott ellentételezés euró/jármű/év 49333,33 31666,67 3 30,00 19,26
Szolgáltatási 12 119,58 116,79
Férőhely 383 375 8 80,00 78,33
Egy ajtóra jutó férőhely fő/db 63,83 62,50 2 19,58 20,00
A folyosó legkisebb szélessége mm 682 600 2 20,00 18,46
Műszaki 13 121,38 125,96
Indító gyorsulás m/s2 0,85 1,20 3 23,18 30,00
Max. tengelyterhelés tonna/tengely 15,80 18,00 2 20,00 17,78
Az alacsony padlós rész aránya % 60,00 90,00 2 18,46 20,00
Hőszigetelés W/m2/K 1,60 1,60 2 20,00 20,00
Zajszint az utastérben dBA 64,00 64,00 1 10,00 10,00
Zajszint a környezetben dBA 78,00 76,00 1 9,74 10,00
Üzemi megbízhatóság ezer km 440 400 2 20,00 18,18
Mindösszesen 100 922,51 929,08

Nyilvánvaló, hogy egy mai euró nem ugyanannyit ér, mint egy harminc év múlva elköltendő. Ha akkor kell kifizetnünk egy eurót, ehhez ma mindössze 23 centet kell betennünk a bankba, ha feltételezhető, hogy végig öt százalék kamatot kapunk. A jelenérték-számítás éppen ezt jelenti, a különböző időpontokban jelentkező összegeket mai értékre számítjuk át, hogy össze tudjuk hasonlítani őket. A szoros versenyben második helyezést elért kanadai-német Bombardier egyébként szintén kifogásolta a jelenérték-számítás hiányát, amikor megtámadta a MÁV döntését a Közbeszerzési Döntőbizottságon. Ők ugyanis úgy veszítettek, hogy lényegesen olcsóbban adták volna ugyan Talent nevű járműveiket, mint a győztes Stadler saját Flirtjeit (4,3 millió áll szemben 4,96 millióval szerelvényenként), de azok üzemeltetése a tender adatai szerint markánsan drágábbnak bizonyult.

Kattintson a nagyításhoz!

Ökrösnek más indokai is voltak. Szerinte egyszerűen töviről hegyire át kellett volna nézni, számolni minden adatot, amit a bírálók figyelembe vettek. Egy százmilliárd forintos nagyságrendű közpénzköltésnél ugyanis megengedhetetlen, hogy bármilyen hiba csússzon a kalkulációba. Ráadásul egy igen bonyolult, súlyozott pontozási rendszerről van szó (lásd a táblázatot), amely szerint a maximálisan szerezhető ezer ponthoz képest minimális, kevesebb mint hétpontos különbséggel hozták ki győztesnek a svájci Stadler és a magyar Ganz Transelektro konzorciumát.

A vezérigazgató-helyettes szerint azt is meg kellett volna vizsgálni, hogy a tavaly áprilisban meghirdetett közbeszerzési tender tárgyalási fordulói között vajon nem módosították-e menet közben úgy a szabályokat (ilyesmire számos esetben sor került), hogy emiatt más lett a győztes. "Nem állítom, hogy a MÁV rosszul döntött a tender győzteséről, de szerintem nem mondhatjuk kellően megalapozottan, hogy jó döntés született. Ehhez szükség lett volna arra, hogy az értékelést végzőktől független MÁV-os szakemberek átnézzék a számítást" - foglalta össze álláspontját Ökrös.