Hedvig
5 °C
23 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Csak jövőre lesz bormarketingpénz

2006.09.06. 18:40
A borászok sikerével ért véget a bor jövedéki adójának megszüntetése óta a szakma és a minisztérium között a bormarketingpénzekről folyó vita. A jövedéki adó helyébe lépő, literenként nyolcforintos forgalomba hozatali járulékot nem előre, hanem utólag kell megfizetniük a termelőknek, a pénzt ráadásul olyan bizottság oszthatja szét, amely tagjainak többségét a szakma által létrehozott Magyar Bormarketing (MBM) Kht. delegálja. A megállapodáshoz idén ősszel módosítani kell a bortörvényt.

Megbékéléssel kezdődött az idei, 15. borfesztivál - a rendezvény előtt írt alá a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium a Magyar Bormarketing (MBM) Kht.-val egy együttműködési megállapodást. A szerződők szándékai szerint ezzel pontot tesznek a bormarketingre és minőség-ellenőrzésre fordított pénzek sorsáról a múlt év vége óta húzódó vitára úgy, hogy a minisztérium engedett a borászok legtöbb kérésének.

Bizottságosdit játszanak

A bor jövedéki adója helyébe ez év elején lépett a forgalomba hozatali járulék, amelyet literenként nyolc forintba határoztak meg. A befizetés módjáról és különösen az ebből összegyűlt pénz sorsáról, a szétosztásra jogosultakról azóta folyt a vita a borászok és az agrártárca között. Az FVM az állami irányítású, az agrárszektor egészének marketingjéért felelős Agrár Marketing Centrum (AMC) kezébe adta volna ezt az összeget, a szakma azonban a saját erőből létrehozott MBM Kht.-nál jobb helyen látta volna a pénzt.

A most aláírt megállapodás értelmében az FVM még az idei őszi parlamenti ülésszakban kezdeményezi a bortörvény módosítását, hogy a forgalomba hozatali járulékot ne előre, hanem utólagosan, a jövedéki törvény rendelkezéseinek megfelelően, évente kétszer kelljen megfizetniük a borászoknak. A megállapodás kiterjed a járulékból befolyó pénz felhasználására is.

Ennek értelmében a literenkénti nyolc forintnak a bormarketingre jutó hatvan százalékát az AMC nélkül használják fel. A pénz "felhasználásának szakmai irányítására" olyan hétfős bizottságot hoznak létre, amelybe hat tagot az MBM delegál, míg a hetediket az FVM küldi. A járulék további negyven százalékát minőség-ellenőrzésre költik, azt jövőre az Országos Borminősítő Intézet használhatja fel. A bizottság feladata lesz a bormarketing általános céljainak megfogalmazása, az éves közösségi bormarketingprogram összeállítása, a pályázati feltételrendszer kialakítása és a pályázatok kiértékelése; lényegében tehát ez a testület dönt a pénzek felhasználásáról.

Ez az év elúszott

A szakma és a minisztérium számításai szerint a megállapodás alapján - feltételezve, hogy ősszel sikerül módosítani a bortörvényt, és még időben megjelennek a végrehajtáshoz szükséges rendeletek is - először jövő tavasszal lesz elegendő pénz a közösségi bormarketing feladatainak végrehajtására. Most még jogi és akkreditációs okok miatt a járulék az FVM számlájára folyik be, de ez a későbbiekben változhat. Gráf József agrárminiszter szerint a mostani nem a végleges állapot, tervezik egy új elosztási rendszer kidolgozását.

A mostani megállapodás szerint ez az összeg a módosított törvény életbe lépése és idén december 1-je között értékesített bor után fizetett járulék lesz - visszamenőlegesen tehát nem kell a járulékot megfizetni -, ami gyors törvényalkotási munkával számolva 100-120 millió forintos induló keretet jelenthet (további 70-80 millió mehet a minőségellenőrzésre). Nemes Richárd, az MBM ügyvezetője az Index kérdésére megbecsülni sem akarta, mennyi pénz lesz a rendszer beindulását követő első teljes évben erre a célra, azt ugyanakkor elismerte, hogy idén nem jut érdemben bormarketingre, nem számítva az AMC által erre fordított minimális költségvetési pénzeket.

Kötelezően önkéntes lesz

A megállapodás kiterjed arra is, hogy a most adóként fizetendő járulékot 2007 végétől hozzájárulás váltsa fel. Ez a hozzájárulás elvileg önkéntes lesz, a gyakorlatban azonban várhatóan minden borászt köteleznek a megfizetésére. A megállapodás ismertetése is "kötelezően fizetendő önkéntes termelői hozzájárulásként" definiálja ezt. A járulék (és a majdani hozzájárulás) mértékét, kivetési alapját és a befizetők körét a tervek szerint félévente fogják felülvizsgálni.