További Magyar cikkek
Bevalljuk, hibáztunk, majdnem akkorát, mint Orbán Viktor, amikor szóba hozta a nyugdíjrendszer átalakítását. Amikor egy hónapja elkészítettük a legforgalmasabb települések listáját, azzal indítottunk, hogy kihagytuk azokat a helyeket, amelyek határában autópálya húzódik vagy elkerülő út épült. Azt gondoltuk, ahol ilyen van, ott a forgalom szépen érintetlenül hagyja a belvárost, mint büntetőbíró a tojásdobálókat.
Így különböző szempontokat vizsgálva arra jutottunk, hogy Pécs, Csorna, Bocskaikert vagy Répcelak lehetne a legbűzösebb magyar város. Budapestet akkor sem, most sem vizsgáltuk a magyar közlekedési hálózatban betöltött speciális szerepe miatt.
Egy autópálya nem elég
Az elképzelés szép volt, csak éppen hibás; nem ami a fővárost illeti, hanem ami az autópályákra vonatkozott. Nem vettük ugyanis figyelembe azt: hiába kapta meg Debrecen az M35-öst és Szeged az M5-öst és a nyúlfarknyi M43-ast, a két városban – a kettejüket összekötő 47-essel együtt – összesen nyolc olyan főút van, amelynek a forgalmát nem vezeti el a két, részben elkerülőként is működő sztráda. A Szegedről Makón át a román határral induló 43-as vagy a Debrecent elhagyó 4-es főút napi több tízezres autóforgalmat jelent, ami jelentősen átírja a legbűzösebb városok toplistáját.
Sőt, ennél is tovább megyünk: rájöttünk, hogy egészen pontos adatok alapján összeállított rangsort nem is lehet csinálni. Hiszen azokban a városokban, ahol több nagy forgalmú főút is áthalad – az imént említett Szegeden például az 5-ös, a 43-as, a 47-es és az 55-ös főutak –, ott forgalomszámláló legyen a talpán, aki megmondja, mekkora a valós forgalom.
Bizonytalanságok
Biztos ugyanis, hogy az egyik úton beérkező autósok egy része egy másik úton továbbmegy. Például a Bajáról Hódmezővásárhelyre tartókat az 55-ösön és a 47-esen is rögzítik, a Makóról Kiskunfélegyházára utazók – ha nem akarják a sztrádát használni – a 43-as mellett az 5-ös főút felmérésében is szerepelni fognak. De természetesen az is hiba lenne, ha az összes út forgalmát feleznénk, mivel az autósok egy másik részének viszont a végállomást jelenti az adott város.
A legforgalmasabb utak listája* | ||||
---|---|---|---|---|
Hely** | Út | Egységjármű/nap | Jármű/nap | Teherautó/nap |
Szeged-Kiskundorozsma | 5-ös főút | 37 135 | 32 900 | 3082 |
Szentendre | 11-es főút | 36 764 | 34 346 | 1551 |
Pécs | 6-os főút | 34 093 | 30 268 | 1907 |
Pécsvárad | 6-os főút | 33 809 | 31 009 | 1798 |
Szeged | 43-as főút | 31 652 | 27 896 | 2867 |
Debrecen | 4-es főút | 30 558 | 27 151 | 2163 |
Érd | 6-os főút | 30 048 | 26 879 | 2518 |
Miskolc | 26-os főút | 29 152 | 26 347 | 1595 |
Újfehértó | 4-es főút | 27 089 | 24 765 | 2038 |
Székesfehérvár | 8-as főút | 26 984 | 23 268 | 3407 |
Nyíregyháza | 36-os főút | 26 389 | 22 861 | 2632 |
Pécs | 58-as főút | 25 711 | 24 343 | 431 |
Győr | 82-es főút | 25 664 | 25 453 | 26 |
Győr | 83-as főút | 25 582 | 23 294 | 1056 |
Debrecen | 47-es főút | 24 754 | 22 118 | 2277 |
Debrecen-Józsa | 35-ös főút | 24 501 | 22 294 | 1595 |
Szeged-Szőreg | 43-as főút | 24 181 | 20 989 | 2322 |
Csorna | 85-ös főút | 24 070 | 17 463 | 5039 |
Debrecen | 33-as főút | 24 027 | 22 418 | 1723 |
Győr | 14-es főút | 23 139 | 20 339 | 2419 |
Forrás: Magyar Közút Kht. * Napi egységjármű-forgalom alapján, 2007-es mérések szerint. Forrás: Magyar Közút Kht. ** A közútkezelő által megadott kilométerszelvények szerint a mérőhelyhez legközelebb lévő település. |
Ha pontos számokat nem is kaphatunk egy-egy város napi autóforgalmáról, a közútkezelő honlapján megjelent országos forgalomszámlálási adatokból annyi jól látszik, hogy a többször említett Szegednek és Debrecennek nem volt elég egy-egy autópálya. Az adatokból az is kiderül, hogy az összes járműforgalom minden bizonnyal Szegedet terheli a legnagyobb mértékben.
És amik biztosan bűzösek
Ha ugyanis a legforgalmasabb, városba bevezető főutakat állítjuk sorrendbe, akkor az úgynevezett egységjármű-mutató szerint a Szegedre bevezető 5-ös főút áll az első helyen, hiába az attól néhány kilométerre futó autópálya (az egységjármű egy, a közútkezelő által alkalmazott index, amelyben a különböző járműfajtákat 0,3 és 2,5 közötti szorzóval számolják). Ez a napi 37 135-ös érték kicsivel előzi meg a 11-es főút Szentendre határában mért 36 764-es mutatóját, míg a harmadik a 6-os főút pécsi bevezető szakasza 34 093-as eredménnyel.
A 11-es főút egyébként a legforgalmasabb közútnak számít, ha csak a járművek számát nézzük – a budai agglomeráció és a Dunakanyar átlagosnál nagyobb személyautó-forgalma miatt lett csak második az egységjárműves rangsorban – a napi 34 346 autóval a 32 900-as szegedi 5-ös főút és a 31 009-es pécsváradi 6-os főút előtt. Sőt, a 11-esen, Budakalásznál már napi 42 180 járműves és 46 146 egységjárműves forgalmat kapnánk, de ezt – mivel a főút a településre nem megy be – a listába nem vettük bele.
Egy főút, még egy, és még egy
Szeged egyébként nemcsak az 5-ös főúton érkező autóáradat miatt tűnik a legbűzösebb magyar városnak, hanem azért is, mert az egységjárműves rangsor ötödik helyén szintén a csongrádi megyeszékhely áll. A 43-as főút szegedi szakasza 31 652-es mutatót ért el, amihez jön még egy 22 ezer fölött egységjármű-mutató a 47-esről, valamint egy 12 ezres érték az 55-ösről.
Az egységjármű-forgalom listájának hatodik helyén a Debrecenből kivezető 4-es főút van 30 558-cal. A Debrecenbe vezető utak és onnan induló utak közül emellett a 33-as, a 35-ös és a 47-esfőút napi egységjármű-forgalma egyaránt 24 ezer fölött van, így vélhetően ez a város Szeged után a második legforgalmasabb város (az összeállításban a budapesti forgalmi adatokat nem vettük figyelembe).
Csornainak lenni sem jó
Noha a listán csak a 18. helyen szerepel a 85-ös főút csornai szakasza, a Győr-Moson-Sopron megyei város joggal számít a legbűzösebbek egyikének (amint azt a korábbi cikkünkben is írtuk). Itt keresztezi ugyanis egymást a 85-ös és a 86-as főút, amelyek néhány kilométeren keresztül közös nyomvonalon is haladnak, méghozzá Csorna belvárosán át. A 85-ös 24 070-es értékéhez még nagyjából tízezret lehet adni – legalábbis ennyi a 86-oson mért forgalom a város déli határában –, amivel Csorna is ott van az éllovasok között.
Ráadásul, ha a forgalomterhelést abból a szempontból vizsgáljuk, hogy hány teherautóval találkozik az ember, már egyenesen a legrosszabb helyzetben van Csorna; legalábbis ha csak egy út forgalmát vesszük. A 85-ösön ugyanis naponta 5039 teherautó dübörög keresztül, amivel jócskán megelőzi a 4-es főúton naponta közlekedő 3688 teherautóval terhelt Kisújszállást – amely az egységjárműves lista első húsz helyére fel sem fért a maga 16 856-os mutatójával –, és a 8-as főút városból kivezető szakaszán napi 3407 teherautót átengedő Székesfehérvárt. Igaz, a szegedi utakon összesen csaknem tízezer teherautót mértek, ami valószínűleg a részbeni duplikálás hatásait kiszűrve is legalább a második helyre rangsorolná a csongrádi várost.
Kicsik, nagy gonddal
Mivel az egy településre jutó forgalom, belátjuk, nem számítható ki pontosan, azt sem lehet megmondani, mekkora a legforgalmasabb településeken az egy főre jutó autók, teherautók száma. Ami biztosnak tűnik, hogy a Hajdú-Bihar megyei Bocskaikertet megelőzte a kétes dicsőséget jelentő versenyben a Csongrád megyei Klárafalva. Az alig több mint ötszáz lakosú község egységjármű-forgalma napi 15 385 jármű, ami csaknem 30-as fejenkénti értéket jelent, míg a csaknem háromezer lakosú hajdúsági településnak 6 egységjármű/nap volt a mutatója.
A fejenkénti lista második helyét a Klárafalva szomszédjában, szintén a 43-as úton lévő, bő hatszáz lakosú Ferencszállás szerezte meg, ahol a klárafalvival lényegében megegyező forgalom nagyjából 25-ös átlagot eredményezett. Igaz, a 43-as út mellett élőket legalább az vigasztalhatja, hogy elkezdték építeni az M43-as autópályát, miközben a bocskaikertiek attól tartanak, hogy egy újabb útépítéssel még rosszabb helyzetbe kerülnek: a Debrecent északkeletről elkerülő főút várhatóan csak néhány száz, de az is lehet, hogy csak néhány tíz méterre megy majd el a falu szélén lévő házaktól.