17 millió forintot kérnek a világ legnagyobb plazmatévéjéért

2007.05.02. 16:49
Tizenöt áruház, 25 millió euró befektetés, 55 ezer négyzetméter eladótér, 1500 alkalmazott, áruházanként 50 000-féle termék: tízéves születésnapját ünnepli a Media Markt. A műszaki cikkeket árusító lánc áruháznyitással és akciókkal ünnepli születésnapját.

Tíz éve jelent meg Magyarországon a Media Markt, azóta 25 millió eurót fektettek be itt, tizennégy áruházat nyitottak (a tizenötödiket május 31-én fogják, Békéscsabán). Az áruházlánc alapítóinak alapkoncepcióját itthon is megvalósították, vagyis nagy alapterületen igyekeznek a lehető legszélesebb választékot kínálni. Ahogy Mauer Andor ügyvezető igazgató fogalmazott, mindent adnak, amit konektorba lehet dugni.

Múlt, jelen, jövő

Pláza Tatabányán is
A Média Markt Tatabánya új bevásárlóközpontjában, a Vértes Centerben nyílik. A bevásárlóközpont hatvan üzletnek, több kávézónak, étteremnek, valamint egy mozinak ad otthont. A beruházó Európa Ingatlanbefektetési Alap bevásárlóközpont hosszú távra gondolkodó bérlőknek adja ki. A Vértes Center május harmadikán nyit.

Tíz év alatt nagyon sokat változott a technika és a kínálat, ezt a legjobban egy műszaki cikkeket árusító áruházban lehet észrevenni. Mauer Andor példaként a fotóosztályt említette. Évekkel ezelőtt megkérdőjeleződött, szükség van-e a részlegre, hiszen egyre kevesebben vettek kompakt fényképezőgépeket, a tükörreflexesek meg a profiknak szóltak. Akkoriban felmerült, hogy a fotórészleget összeolvasztják a videókamerással. De jött a fordulat, megjelentek a digitális kamerák, és mostanra igen széles a választék, az egyike legnépszerűbb termék a digitális gép.

Egy másik példa a walkmanek időszaka, tíz éve, 1997-ben slágerterméknek számított, mára teljesen kikopott a kínálatból. Volt egy köztes időszak a mai mp3-lejátszók és a walkmanek között, a discman. Ma már ezeket sem lehet kapni, teljesen felváltották az mp3- és mp4-lejátszók. Kazettát és videókazettát még találni a kínálatban, de csak idő kérdése, mikor szorítják ki teljesen a cd-k és a dvd-k. A VHS technológiát kiütötte a dvd és a merev lemezes rögzítés.

Tévé 17 millióért

A televízióknál is hatalmas volt a változás az elmúlt tíz évben. Az első áruház megnyitásakor az 55, illetve 72 centiméteres tévéket is nagyon nehezen lehetett eladni. Néhány éve felváltották ezeket a hagyományos katódsugaras tévéket a lapos, könnyű, nagy képernyős plazma- és lcd-tévék. Ráadásul az áruk is nagyot esett. Tíz éve a 106 centis plazmatévé majdnem hárommillió forintba került (ennyit kértek egy új Suzukiért is), ma már háromszázezer forint alatt is hozzá lehet jutni hasonlóhoz.

Ha már a tévékről esett szó, a tatabányai új áruház megnyitóján bemutatták a legnagyobb kereskedelmi forgalomban lévő plazmatévét. A 261 centiméter átmérőjű óriás 348 kilogrammot nyom, a Panasonic gyártja. A tévé annyira keresett a nyugati sztárok és keleti olajsejkek körében, hogy csak rendelésre szállítják, átlagosan három hónapot kell várni rá. Ára 17 millió forint.

Történelem

A Media Markt 1997. március 11-én nyitotta első áruházát Kispesten, a következőre két évet kellett várni, ez lett a Westend City Centerben lévő üzlet. Utóbbi azóta is a cég egyik legsikeresebb üzlete. Az áruházlánc 2000-ben kezdett erőteljes terjeszkedésbe vidéken, egymás után nyitotta székesfehérvári, debreceni és szegedi áruházait. 2001-ben Budaörsön, 2002-ben Budapesten, az Árkád bevásárlókőzpontban, 2003-ban Miskolcon, a budapesti StopShopban és a Pólus Centerben nyitottak áruházat. Utóbbi jelenleg Magyarország legnagyobb műszaki áruháza ötezer négyzetméteres eladóterével. A cég tizennegyedik áruháza a ma nyílt tatabányai üzlet, és tizenötödik egysége lesz a május 31-én nyíló békéscsabai áruház.

A Media Markt tíz év alatt piacvezető lett Magyarországon. A cég filozófiája szerint a piacvezetés azt jelenti, hogy lokálisan kell piacvezetőnek lenni. Ebben az esetben Tatabányán kell elsőnek lenni, ezután jön a régiós vezető szerep is. Mauer Andor szerint a filozófia annyira bejött a cégnek, hogy Európában piacvezető, a világon pedig a második helyen áll.

A siker titka, hogy a cég decentralizált struktúrában működik. Ez azt jelenti, hogy az ügyvezető igazgató tízszázalékos résztulajdonosa is az áruháznak. Az egység vezetője így érdekelt a sikerben. Minden áruház külön gazdasági egységként működik, önállóan szervezi beszerzéseit, a helyi igényekhez mérten alakítja ki árukészletét.