További Magyar cikkek
Szerdai, rendkívüli testületi ülésén döntött a kecskeméti önkormányzat több, a város határába tervezett Mercedes-gyár megépítéséhez szükséges intézkedésről, köztük a kerékpárút-hálózat kivezetéséről a leendő gyárhoz, valamint a földvásárlásáról is – adta hírül a Hírös Index. A város az előterjesztés szerint 121,5 hektár földet venne át a Kecskemét és a tőle délre fekvő Városföld község közigazgatási határán lévő ingatlanokból az 5-ös főút nyugati határában, az 54-es főúttól délre. A bő 121 hektárt 18 részletben kell megszerezniük, a legkisebb mindössze fél, a legnagyobb több mint 42 hektár.
Szántó, gyep, mocsár
Az előterjesztés szerint a területek nagy része szántó vagy gyep, de van köztük út és egy kivett mocsárnak minősített kéthektáros terület is. A 121-ből 11 hektáron haszonélvezeti, további 14,5 hektáron bányaszolgalmi jog van. Az előterjesztésben szereplő városföldi ingatlanok jelenleg mezőgazdasági területbe tartoznak, és az átadás után is ilyen besorolásúak maradnak. Az előterjesztésből az nem derül ki, hogy ez az ügylet milyen költségeket jelent Kecskemétnek.
Az Index azt is szerette volna megtudni a beruházás előkészítéséért felelős alpolgármestertől, hogy az önkormányzat milyen konstrukcióban és mennyiért tudja megszerezni az összes, Daimler számára szükséges ingatlant, illetve azokat milyen áron és módon értékesítik a német cégnek. A Szemereyné Pataki Klaudiának írásban elküldött kérdéseinkre azonban egy hete hiába várunk választ.
Egy megállapodást aláírtak
Változatlanul nem lehet tudni azt sem, hogy mennyi támogatást kap a Daimler a magyarországi beruházásra. A 200 milliárdos összeget figyelembe véve az Index korábban úgy számolt – az adható maximális támogatást és egyéb tényezőket is figyelembe véve –, hogy a Daimler akár 40 milliárd forintot is kaphat, amiből akár a 30 milliárdot is elérheti a készpénzes rész. (Emellett társaságiadó-kedvezmény – ez tíz évre szólhat, és a társasági adó akár nyolcvan százalékáig terjedhet –, valamint képzési támogatás szerepel a csomagban.)
Pontosabbat a támogatási szerződést aláírását követően tudhatunk meg. Amikor június 18-án Gyurcsány Ferenc – néhány órával azt követően, hogy német forrásokból a hír már megjelent a magyar sajtóban – bejelentette a Daimler AG magyarországi beruházásának tényét, Garamhegyi Ábel, külgazdaságért felelős kormánybiztos az Indexnek azt mondta: a támogatási szerződést várhatóan heteken belül aláírják, annak a közpénzeket érintő részeit a törvényi előírásoknak megfelelően, hatvan nappal a szerződés hatályba lépését követően nyilvánosságra hozzák.
Azonban a gazdasági tárca tájékoztatása szerint a Daimler, a kormány és a kecskeméti önkormányzat július 23-án még csak egy együttműködési megállapodást írt alá a gyár létrehozásáról. Ez egy szándéknyilatkozat, amely nyomán az ITD Hungary és a német cég szakemberei megkezdték a támogatási szerződés előkészítését.
Egyre még várunk
Az adható támogatás maximális mértékét az Európai Unió pontosan szabályozza a befektetés százalékában, régiókra és iparágakra lebontva, és a támogatási szerződésre, annak aláírása előtt, Brüsszelnek is rá kell bólintania. A gazdasági tárca kérdésünkre azt közölte: a szerződéstervezet uniós egyeztetése is megkezdődött, és várhatóan október végére befejeződik. A minisztérium szerint csúszásról szó sincs, tájékoztatásuk szerint „minden a tervezett ütemterv szerint zajlik. A beruházást előkészítő munkafolyamat több szálon fut, mind az engedélyezetési folyamatok, mind az építkezés előkészítés, mind a szakképzési felkészülés, mind a szerződés véglegesítése rendben, időben zajlanak”.
A minisztérium szerint a tervezett ütemtervnek megfelel az is, hogy a jövő hónap végén várható a támogatási szerződés aláírása. Ha ez valóban így történik, akkor ez év végére telik le a hatvan nap, tehát legjobb esetben december utolsó napjaiban, de sokkal valószínűbb, hogy csak januárban fogjuk megtudni, hogy mennyi támogatást kap a Daimler hazánktól.
Cégük már van
Amit most tudni lehet: a német cég 200 milliárd forintért épít Kecskemét déli határában zöldmezős beruházással új gyárat. Ennek építése 2009-ben kezdődik, az első autó 2011-ben gurul le a gyártósorról. A kezdeti kapacitás a kezdetben évi százezer autó lesz – ehhez 2500 dolgozóra lesz szükség –, de ez a szám később emelkedhet.
Noha építkezni csak jövőre fognak, céget már alapítottak a németek. Igaz, a félmillió forintos jegyzett tőkéjű, július 17-én bejegyzett Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft.-t – amely cégvezetője a Mercedes-Benz Credit Pénzügyi Szolgáltató Hungary Zrt.-t is vezető Zseni Benő, könyvvizsgálója a KPMG lett – egyelőre Budapesten, a Daimler-Chrysler Automotive Hungary Kft. újlipótvárosi címén jegyezték be.