Csak 2008-ra lesz autópálya a horvát határig

2006.07.24. 13:36
Már második alkalommal függesztette fel a Közbeszerzési Döntőbizottság az M7-es autópálya Balatonkeresztúr és Nagykanizsa közötti szakaszának megépítésére kiírt tendert. A mostani döntést - amely határozatlan időre szól - azzal indokolták, hogy az egyik pályázó kifogásolta: az utolsó tárgyalási nap előtt alig egy nappal postázták a meghívókat. Az újabb felfüggesztés miatt várhatóan nem lesz kész 2007 végére az M7-es.

A Strabag-Hídépítő alkotta Adria konzorcium jogorvoslati kérelmére a Közbeszerzési Döntőbizottság határozatlan ideig felfüggesztette az M7-es autópálya Balatonkeresztúr-Nagykanizsa közötti szakaszának megépítésére kiírt közbeszerzési pályázatot. Béni Gyöngyi, a beruházó Nemzeti Autópálya (NA) Zrt. kommunikációs igazgatója elmondta: a konzorcium azt kifogásolta, hogy a korábbi utolsó tárgyalási nap és az erről szóló meghívó között csupán egy nap telt el, amit kevésnek tartottak az alapos felkészüléshez.

Egyszer, még egyszer

A tenderkiírás szerint eredetileg 2007 december végéig át kellene adni a sztrádaszakaszt, ám mivel a döntőbizottság ez év áprilisában egyszer már átmenetileg felfüggesztette a tendert, ezért és az újabb felfüggesztés miatt 2008-ra csúszhat a szakasz megépítése és átadása. Az NA Zrt. e hét elején hirdetett volna eredményt a 35,5 kilométer hosszú sztrádaszakasz pályázatán, amelyet a már említett konzorcium kifogása akasztott meg.

A tendert még tavaly decemberben írták ki, majd idén márciusban az NA Zrt. valamennyi jelentkezőt a szerződés teljesítésére alkalmasnak tartotta, így jelentkezésüket érvényesnek minősítette. Ajánlatot tett a Zala-Somogy Konzorcium, az Adria Konzorcium, a PVT-M7 Konzorcium, a Colas Autópálya Építő Közös Vállalkozás, a Bilfinger Berger-Swietelsky M7 Konzorcium, a GranDo Autópályaépítő 2006 Konzorcium, valamint a Mota-Engil Engenharia e Construcao Sa.

Osztrák-szlovák befutó lehet

A közbeszerzési eljárás második fordulójában hat konzorcium adott be ajánlatot. Közülük a legalacsonyabb árat, 41,74 milliárd forintot az osztrák Granit és a szlovák Doprastav konzorciuma (Grando) ajánlotta. Mögöttük végzett a Strabag-Hídépítő páros 45,8 milliárddal, míg a Swietelsky-Bilfinger konzorcium 46,26 milliárdot kért. A Vegyépszer-Betonút 46,29 milliárddal következett, míg a legdrágább ajánlatot 49,9 milliárddal, illetve 48,84 milliárddal a Viadom-Porr-Terrag-Asdag konzorcium és a Colas adta be.

A nyertes kivitelezőnek az új autópályán kétszer két forgalmi sávot, plusz leállósávot kell építenie. A nyertesnek meg kell mozgatnia 3,2 millió köbméter földet. A pályaszakaszon meg kell építeni 39 felüljárót, egy 300 méter hosszú monolit vasbeton szerkezetű völgyhidat és 1 pár autópálya-pihenőhelyet WC-épülettel.<> <> A 36 kilométeres sztráda kivitelezésének kilométerára így átlagosan 1,1-1,3 milliárd forint, míg az M7-es új szakaszain eddig ennél jóval magasabb árak voltak jellemzők, amit csak részben magyaráz a csomópontok, lehajtók, hidak száma. A szakemberek szerint az eddigieknél élesebbnek tűnő verseny mellett az is csökkentette az árat, hogy a kiíró megváltoztatott műszaki tartalmú ajánlatokat kért a cégektől.