Még könnyebb lett eladósodni

2008.03.13. 14:28
A lakosok könnyebben, a vállalatok nehezebben juthatnak hitelhez, mint eddig, derül ki a jegybank hitelezési felméréséből, amelynek részletes eredményeit csütörtökön tették közzé. A hitelek egyre nagyobb részét ügynökök folyósítják. A kölcsönfelvételi kedvet nem fogta vissza a reálbérek csökkenése, és várhatóan a növekedése sem fogja.

A Magyar Nemzeti Bank 2003 tavaszán indította el a banki hitelezési folyamatok jobb megértését szolgáló felmérését, melyet féléves gyakorisággal végez el. A legújabb, idén januárban végrehajtott felmérés a háztartási és vállalati szektor mellett most először az önkormányzati hitelezést is vizsgálta.

Szívesen kockáztatnak

A háztartási hitelezéssel kapcsolatban a felmérés megállapítja: a bankok hitelezési hajlandósága mind a lakáscélú, mind a fogyasztási hitelpiacon tovább emelkedett 2007 második félévében. Az értékesítésben, a hitelek új hitellel való kiváltásában növekszik az ügynökök szerepe, az új kihelyezésekben már ötven százalék körül van ez az arány.

A válaszadó bankok enyhítették hitelezési feltételeiket, és enyhíteni tervezik 2008 első félévében is. Ezt elsősorban a bankszektorban tapasztalható erős verseny magyarázza. A jegybank felhívja a figyelmet arra is, hogy verseny új, kockázatosabb termékek bevezetésére is ösztönzi a bankokat.

Jól élünk vagy rosszul, mindegy

A válaszadók szerint a reálbér csökkenése mellett továbbra is magas a lakosság hitelfelvételi kedve, amivel főként a korábbi fogyasztási szintet tartják fent. Ezt a tendenciát a várakozások szerint a reáljövedelmek valószínű növekedése a jövőben sem fogja visszavetni.

A bankok a hitel-visszafizetési arány kismértékű romlásáról számoltak be 2007 második félévében, sőt ennek a tendenciának a folytatódását jelezték előre, ami a személyi hiteleken és a hitelkártyatermékeken túl a jelzáloghiteleket is érintheti.

Az MNB fontosnak tartotta kiemelni, hogy a hazai háztartási hitelezésben tapasztalt enyhítési tendenciák a külföldi hitelezési felmérések aktuális eredményeitől eltérőek, mivel az eurozónában, az Egyesült Államokban, Nagy-Britanniában, Lengyelországban illetve Litvániában egyértelműen a háztartási hitelezés szigorításáról számoltak be.

Vállalati szigor

A vállalati hitelpiacon a felmérés szerint a hitelezési hajlandóság nem növekszik, ezen belül a korábbi tapasztalatokkal ellentétben már a kis- és mikrovállalati szektorban is mérséklődött a hitelezési hajlandóság növekedése. A válaszadó intézmények a vállalati hitelek iránti kereslet erősödését érzékelték, ami nem beruházási, hanem készlefinanszírozási, forráspótlási célú növekedés.

A bankok szigorították hitelezési feltételeiket, egyebek mellett a kamatfelárakban a kedvezőtlen gazdasági kilátások, az elsősorban az építőiparban tapasztalható iparág-specifikus problémák és saját likviditási helyzetük romlása miatt. Az üzleti célú ingatlanhitelek közül a lakásprojekteknél számottevő szigorításról, ugyanakkor az irodaházi beruházások esetében a vártnál kedvezőbb helyzetről számoltak be a szereplők.

A válaszadók a hitelvisszafizetési arány kismértékű romlását tapasztalták 2007 második félévében, és a várakozások szerint ez a trend folytatódni fog. A vállalati szegmensre vonatkozó hazai eredmények hasonlóak a külföldi jegybankok felméréseiben jelzett hitelezési feltételekben jelentkező szigorítási tendenciákkal.

Elfogyott az önkormányzatok pénze

Az önkormányzati szektorban a válaszadók erősödő finanszírozási keresletet tapasztaltak. Ez a keresletnövekedés elsősorban az önkormányzati kötvényeket érintette, melynek oka a zártkörű kötvénykibocsátás közbeszerzési eljárás alóli mentessége, illetve annak megszüntetése miatti félelem. A bankok az elmúlt félévben hitelezési feltételeiken szigorítottak az önkormányzati szegmensben.

Az amerikai jelzálogpiaci válság hatásait a válaszadók jelentős többsége közvetett módon megérezte: a forrásszerzés költsége az anyabanki finanszírozás jellegétől függően, a kapott válaszok alapján 80 bázispontot nem meghaladó mértékben növekedett. A forrásköltségek növekedését a bankok részben vagy egészben az ügyfelekre átháríthatják, ennek mértéke azonban nagyban függ a versenytől.