Kompakt mosóporok itthon is

2006.05.10. 08:10
Az első reklámok után az első csomag kompakt mosóporok is megjelentek a magyar piacon, a cél a környezetszennyezés csökkentése. A három helyett két, illetve hat helyett négy kilós kiszerelésre és nagyobb hatásfokra való átállás 23 ezer tonnával csökkentheti a hazai fogyasztást, és bár egyszeri, jelentős átállási költségekkel jár, hosszabb távon a gyártóknak is megéri.
Május eleje óta már a magyarországi üzletekben is kaphatók az új kiszerelésű, úgynevezett kompakt mosóporok, amelyekből harmadával kevesebbet kell használni egy adag ruha kimosásához, mint eddig. Az Európai Mosószeripari Szövetség (AISE) kezdeményezésére bevezetett termékek elsődleges célja a háztartási tisztítószerek által okozott környezeti terhelés számottevő csökkentése. A Mosóporok a fenntartható fejlődésért nevet viselő program vállalati szinten teljesen önkéntes, és - mivel Nyugat-Európában már évekkel ezelőtt megkezdták a mosóporok kompaktosítását - elsősorban a kelet-közép-európai államok háztartási-vegyi cégei csatlakoztak a kezdeményezéshez.

23 ezer tonnával kevesebb

A projektben részt vevő cégek úgy alakítják át a termékeiket, hogy az egy mosáshoz szükséges mosópor tömege legalább harmadával, térfogata pedig minimum 22 százalékkal csökkenjen. Ennek megfelelően változik a kiszerelés is: a jövőben a háromkilós helyett két-, a hatkilós helyett pedig négykilós mosóporokat vehetnek a fogyasztók az üzletekben, változatlan áron. Az új típusú mosószerek kiszállítását ez év májusában kezdték meg, s a program ütemterve szerint a kezdeményezéshez csatlakozó vállalatok 2008-tól már csak a kompakt termékeiket értékesítik (a szervezők számításai szerint ugyanis 2007 végére fogyhatnak ki a régi termékek készletei). Előzetes becslések szerint a kampány eredményeként a kelet-közép-európai vásárlók mintegy 190 ezer tonna mosóport spórolhatnak meg évenként.

A Mosóporok a fenntartható fejlődésért programot hazánkban a Magyar Kozmetikai és Háztartás-vegyipari Szövetség (Kozmos) koordinálja. Murányi István, a Kozmos főtitkára lapunknak elmondta: a magyar mosóporpiac szereplőinek nagy része - az Egyesült Vegyi Művek, a Henkel, a McBride, a Procter & Gamble és a Reckitt Benckiser is - csatlakozott a projekthez, és a közeljövőben valószínűleg az eddig kimaradt cégek is beszállnak. Éppen ezért úgy véli, 2008-ig Magyarországon akár 23 ezer tonnával is csökkenhet a mosópor-felhasználás a kompakt termékeknek köszönhetően.

Költséges az átállás

Az ilyen típusú mosóporra való átállás ugyanakkor igen komoly befektetést jelent az egyes gyártóknak - mondta Karancsi Zsolt, a Mosóporok a fenntartható fejlődésért munkacsoport elnöke. A résztvevőknek elsősorban az adott formulák és a termék összetételének megváltoztatására kell sokat költeniük, de jelentős költségtényező a csomagolás újratervezése és átalakítása is. Viszonylag könnyebben megoldható ugyanakkor egy ilyen fejlesztésnél a gyártósorok és gépek átállítása. A jelentős egyszeri ráfordításokat követően azonban hosszú távon megtakarítást is jelenthet a vállalatoknak a kompakt termékekre való átállás - tette hozzá Karancsi Zsolt. A programban részt vevő cégek elsősorban a logisztikai költségek mérséklődésére számíthatnak a későbbiekben, hiszen a kisebb kiszerelésnek köszönhetően mind a mosópor szállítása, mind tárolása olcsóbb lesz. Emellett az előállításához szükséges alapanyag-, illetve energiamennyiség csökkenésének következtében várhatóan zsugorodnak a termelési kiadások is.

Az AISE programjának fontos eleme a kompakt mosóporok bevezetését kísérő erős reklámkampány az érintett országokban. A szervezet összesen 2,5-3 millió eurót szán az új termék helyes használatának reklámozására, ennek elosztását az AISE központjából koordinálják. A kampányt a részt vevő cégek finanszírozzák: a kisebb vállalatok egyszeri befizetéssel, míg a nagyobb társaságok piaci és reklámozási részesedésük arányában osztoznak a program marketingköltségein. Magyarországon április 18-a óta láthatók a legnézettebb kereskedelmi csatornákon azok a reklámok, amelyek a kompakt mosópor előnyeire és helyes használatára hívják fel a fogyasztók figyelmét.