További Magyar cikkek
A Mercedesnél a földrajzi közelség, a tulajdonosi háttér és a meglehetősen nagy és sokrétű kapacitás okán befutó lehet a beszállítók versenyében a tíz, döntően német tulajdonban lévő, szekszárdi és Szekszárd környéki autóalkatrész-gyártót tömörítő Első Magyar Autóipari Klaszter.
Az évente összesen több mint 100 milliárdos nettó árbevételt elérő cégek - a Jako, a Fastron, a MMG, a BHG és a többiek - esélyeit növeli, hogy immár alkalmasak az olcsó "összedolgozásra", ráadásul az ágazat szinte minden szegmensében jelen vannak. A klaszter tagjai régóta beszállítói a DaimlerChryslernek, de például a Knorr-Bremsének is, amelynek épp Kecskeméten van gyára. Mindemellett - tudta meg a Napi - készek arra, hogy újabb, jelentős fejlesztéseket valósítsanak meg az épülő M6-os autópálya közelében lévő üzemeikben.
Várhatóan ugyancsak jó eséllyel indul a versenyben a világ egyik legnagyobb autóipari kárpitgyártója, a Hightex Hungary Kft., amelynek 2005 óta van üzeme Bonyhádon. A társaság többek között a Mercedesnek gyárt könyöklőket, ajtóelemeket és napellenzőket. Alighanem az sem véletlen, hogy a közelmúltban 50 millió eurós beruházásba kezdtek Bonyhádon.
Kifejezetten a folyamatosan növekvő térségbeli autóipari megrendelések miatt döntött úgy a svájci Adval Tech, hogy újabb gyártási programokat telepít Magyarországra, s legnagyobb kelet-közép-európai üzemüket, valamint az ezt kiszolgáló logisztikai központot Szekszárdon építik fel.
Ugyancsak készült a Mercedes érkezésére az elsősorban autóipari szállítórendszereket gyártó osztrák Femat GmbH magyar cége. A csesztregi székhelyű társaság ügyvezető igazgatója, Takács László elmondta: a jelenleg is zajló több száz millió forintos fejlesztési program lehetővé teszi, hogy kapacitásukat tovább bővítsék.
Újabb megrendelésekben bízva, gőzerővel fejlesztenek a szombathelyi autóalkatrész-gyártók is. Az idehaza két gyárat is működtető Delphi Hungary Kft. humánpolitikai és kommunikációs igazgatója, Jámbor Zoltán arról tájékoztatta lapunkat, hogy a közelmúltban a szombathelyi üzem további bővítéséről született döntés, s a vasi megyeszékhelyre telepítik a gépjárművekbe szerelhető elektronikus központok gyártását is. Az ugyancsak szombathelyi székhelyű Luk Savaria Kuplunggyártó Kft.-nél 10 millió euró értékű beruházási program kezdődik, de bővít az elsősorban kondenzátorokat, zavarszűrőket, valamint induktivitásokat gyártó német Epcos AG is.
Miközben a nagyobb beszállítók növekedése biztosítottnak látszik, az felettébb bizonytalan, hogy a hazai kis- és középvállalkozások miként válhatnak majd a Mercedes beszállítóivá. A Veszprém Megyei Kereskedelmi és Iparkamara közelmúltban készült felmérése szerint esélyeik folyamatosan romlanak. A szükséges fejlesztések zömét pénz híján nem tudják megvalósítani, ezért egyre drágábban termelnek. Aligha véletlen az a trend, hogy a beszállítók beszállítóiként is egyre inkább kiszorulnak a piacról. Az Epcos például a korábban idehaza elvégezett bérmunkát a közelmúltban Romániába vitte. Hasonló lépésre mások is elszánták már magukat.