További Magyar cikkek
Zsolt már évek óta külföldön él, családjával augusztus első hétvégéjén, szombaton tartott hazafelé. "Megszoktuk már, hogy a nyári szezonban nem érdemes Hegyeshalom felé belépni a várakozási idő miatt. Idén úgy gondoltuk, hogy Schengen miatt ez a veszély már nem fenyeget, hiszen nincs útlevél- és vámellenőrzés. Ehhez képest hatalmas csalódás volt, hogy több kilométeres dugó fogadott a határon. Előbb nem értettük, de aztán kiderült, hogy az autópálya-díjfizetés okozta a torlódást" – idézte fel hazautazásának élményeit.
A problémát az okozta, hogy már a határtól kötelező fizetni az autópályáért, tehát matrica nélkül elvileg még az első Mol-kútig vagy a közeli autópálya-mérnökségig sem lehet elmenni. Csakhogy arról senki nem gondoskodott, hogy a külföldi, ausztriai matricavásárlást lehetővé tegye. Zsolt példaként említi, hogy az osztrák matricát Németországban már több száz kilométerrel a határ előtt meg lehet venni, ezzel szemben, ahogy fogalmazott, "Hegyeshalomnál szedett-vedett bódékban árulják, amit esős időben tócsákon átgázolva lehet megközelíteni".
A sztrádakezelőt is zavarja
"Tudunk a problémáról, és minket is nagyon zavar, hogy olyan állapot alakult ki, amiben első ránézésre úgy tűnhet, mi okozzuk a fennakadást a határon" – reagált Winkler-Virág András, az Állami Autópálya Kezelő Zrt. szóvivője. Mint elmondta, normál hétköznapokon nincsenek ilyen problémák, de augusztus első hétvégéje a Forma 1-es Magyar Nagydíj és a németországi, ausztriai szabadságolások megkezdése – valamint a vendégmunkások ezzel járó rohama – miatt a megszokottnál is nagyobb forgalmat jelentett Hegyeshalomnál, bár mind a 18 matricaárusító helyük folyamatosan tudott működni.
Az ÁAK-nál ugyanakkor tudják: az igazi problémát valóban az jelenti, hogy külföldön csak nagyon korlátozottan lehet magyar autópálya-matricát vásárolni. Ennek oka az, hogy míg például az osztrák matrica megvásárlója a vignettát a szélvédőre ragasztva már használhatja a sztrádát, nálunk a rendszer jóval bonyolultabb. A papíralapú matricát ugyanis ez évtől elektronikus váltotta fel, aminek megvásárlásakor egy központi adatbázisba kerül annak az autónak a rendszáma, amely után a sztrádadíjat kifizetik.
Ennek a zárt adatbázisnak az üzemeltetése internetes kapcsolatot kíván meg. A szükséges infrastruktúrát a magyar benzinkút-hálózatok megteremtették, a nagyobb cégek saját online rendszert is létrehoztak. A kutak POS-terminálon, jellemzően mobilinternettel kapcsolódnak egymáshoz. Azonban a külföldi kutaknak ez, a túlságosan magas roamingdíjak miatt nem lenne kifizetődő. Így Ausztriában például csak egyetlen benzinkúton, a nickelsdorfi Shell kútnál, az osztrák autóklub ottani kirendeltségén lehet magyar sztrádadíjat fizetni, holott az értékesítési tapasztalatok szerint az autósok leggyakrabban és legszívesebben benzinkutakon vásárolnak matricát.
Keresik a megoldást
A probléma megoldásán dolgozunk – mondta az ÁAK szóvivője, aki szerint ilyen lehetne például az, ha a szolgáltatók lehetővé tennék, hogy külföldi mobilelőfizetők is fizethessék sms-ben a sztrádadíjat. Jelenleg ugyanis mondjuk egy német T-Mobile-os vagy egy román Vodafone-előfizető nem élhet azzal a mobilos matrica-vásárlási lehetőséggel, amellyel egy magyar. Ugyancsak megoldást jelenthetne a roamingdíjak csökkenése – bár ebbe nincs beleszólásuk –, vagy az, ha a sztrádák nem az országhatártól lennének fizetősek.
Amíg a végleges megoldás meg nem születik, a külföldiek indulás előtt az angolul is elérhető, bankkártyás fizetéssel használható autopalyamatrica.hu weblapon szerezhetik be legkönnyebben a matricát, mondta Winkler-Virág András. A magyarok pedig úgy járnak a legjobban, ha már a külföldre induláskor megveszik a hazaút idején érvényes matricát is.