További Magyar cikkek
A felügyelet szerdán kiadott közleménye szerint kizárólag a pályázati határidő lejáratát követően lehet felelősséggel nyilatkozni az eredményről, a MÁV ÁBE kilátásairól és a további felügyeleti lépésekről. A határidő lejárata előtti, különböző forrásból származó találgatások sajtón keresztüli terjesztése nem azonos a pályázat hivatalos lezárásával – áll a közleményben.
Korábban a lapok már beszámoltak arról, hogy a Signal Biztosító kedden közleményt adott ki, amelyben az áll: a társaság alaposan és körültekintően megvizsgálta az adatszobában rendelkezésre bocsátott állományi adatokat, és az értékelés eredménye alapján a pályázaton a továbbiakban nem kíván részt venni.
A Közlekedési Biztosító Egyesület (Köbe) vezérigazgatója, Takács János a Világgazdasághoz eljuttatott levelében közölte: ők sem adnak be pályázatot, erről már értesítette a PSZÁF által kirendelt felügyeleti biztost is. Indoklásuk szerint bár a Köbe a biztosítási piacon folyamatosan keresi és vizsgálja a piacszerzési és növekedési lehetőségeket, s a MÁV Biztosító állományának vizsgálatát és esetleges átvételét is az egyik potenciális növekedési lehetőségnek tekintették, a szakmai vezetésük azonban végül úgy döntött, mivel az év végi átkötési időszakban az állomány megmaradása bizonytalan, nem éri meg átvenni. Takács János elmondta: szerinte hosszú távon megfelelő kondíciókkal egy olyan biztosítónak érheti csak meg, amely hangsúlyosan a kgfb-piacra koncentrál, és hajlandó komoly tőkét kockáztatni a vélhető növekedés reményében.
A jelenlegi helyzet szerint azonban a korábbi hat érdeklődőből (Köbe, Genertel, Union Biztosító, K&H Biztosító, Magyar Posta Biztosító, Signal Biztosító) egyik sem kockáztat több milliárd forintot azért, hogy novemberben a most megszerzett ügyfelek nagy része ismét olcsóbb biztosítás után nézve elpártoljon tőle. A felügyeleti biztosok szerint mintegy hatmilliárd kellene az egyesület rendbetételéhez.
A biztosító vesztesége tavaly mintegy 4,2, a saját tőke hiánya 5,8 milliárd forintra rúgott. Az egyesület első közgyűlésén arról dönthettek a tagok, fizetnek-e mintegy harmincezer forintos pótdíjat. Nem meglepetés: a MÁV Biztosító rendkívül árérzékeny ügyfelei – akik kizárólag azért választották a társaságot, mert a legolcsóbb volt a piacon – leszavazták azt az alapszabály-módosító javaslatot, amely szerint a testület pótbefizetést írhatott volna elő.
Így maradt az állományátruházás lehetősége, amelynek két módja van: vagy csak az állományt veszi meg egy üzleti biztosító, amely annyit fizet érte, hogy abból a korábban keletkezett, de le nem tartalékolt károkat rendezni lehet, vagy egy pályázó elviszi a teljes kgfb-üzletágat a meglévő eszközökkel együtt, akkor viszont maga felel a korábbi károkért.
Ha nem történik meg az átruházás – s erre igen nagy esély van –, úgy a jövőben valószínűleg a károkozó biztosítottaknak kell megfizetni azokat a károkat, amelyeket az egyesület már nem tud rendezni. Vagyis: bár pótdíjbefizetésre nem kötelezhetők, a végén mégis ők járhatnak roszszul a tavalyi spórolással.
Hogy a pénzügyi felügyeletnek mi a B terve arra az esetre, ha senki nem veszi át az állományt, arról a szóvivő előzetesen nem nyújt tájékoztatást. Binder István a Világgazdaságnak korábban elmondta: a PSZÁF több megoldási javaslattal is felkészült, de ezeket vélhetően csak a jövő csütörtöki közgyűlésen ismerhetik meg a tagok, mint ahogy akkor ismét szavazhatnak a pótdíjbefizetésről is.