Kelendőek a napszemüvegek

2003.07.03. 09:11
Az elmúlt évek visszaesése után idén ismét enyhén növekvő kereslet mutatkozik a napszemüvegek iránt. A piac nagyságát csaknem lehetetlen megítélni, napszemüveget ugyanis minden sarkon árulnak, azokat egy sor egyébként más profilú kereskedő is forgalmazza.
Az Avanglion Kft. - az azonos nevű, és az utóbbi években felkapott márka kizárólagos forgalmazója - a tavalyi évben 506 millió forintos bevétel mellett mintegy 600 ezer darab napszemüveget adott el a három magyarországi nagykereskedésén keresztül - mondta a Napi Gazdaságnak Tölgyesi Arnold. A Fotex-Ofotért Optikai és Fotócikk Kereskedelmi Kft. napszemüvegek eladásából származó forgalma 1,2 milliárd forint volt tavaly, ami hozzávetőleg 50 ezer darab közvetlen értékesítését jelentette - közölte Keresztúri Gábor, a kft. vezérigazgatója. A legkeresettebb márka a Ray Ban volt, de kedveltnek számított a Gucci, a Pierre Cardin, a Diesel és a Polo Ralph Lauren is.

Kezdeti lendület

Az elmúlt öt évben csökkent a kereslet, aminek oka a divatmárkák és az utcai árusok megjelenése miatti kezdeti lendület visszaesése. Idén viszont az eddigi adatok növekvő tendenciát mutatnak a tavalyi év hasonló számaihoz képest. Keresztúri véleménye szerint a magyar vásárló - elsősorban takarékosságból - nem vesz minden évben új napszemüveget, s nem követi annyira a divatot, mint a nyugatiak. A választásnál a látás védelme a fő szempont, amelyen főleg az UV-szűrést értik, pedig további fontos kritérium a torzításmentes lencse és a keret anyagának minősége.

40-50 cég

Az optikusok azért küzdenek, hogy az egészség legyen a fő szempont és ne a divatárujelleg erősödjön. Jelenleg 40 és 50 közé tehető azon cégek száma, amelyek jó minőségű napszemüveget forgalmaznak Magyarországon - vélekedett Reider László az Optika Egyesület nevében. Véleménye szerint az EU-csatlakozás bővíti a kínálatot és a forgalmazók számát. Magyarországon az import majdnem száz százaléka az összforgalomnak; a fele Olaszországból érkezik.