A fogyasztóvédők is feketelistázni fognak

2007.09.06. 07:43
A következő években fokozatosan és jelentősen bővül a fogyasztóvédelmi felügyelők száma, a fogyasztók megkárosítói az eddiginél komolyabb retoriókra számíthatnak. A fogyasztóvédelmi hatóság azt is tervezi, hogy az egymillió forintnál nagyobb bírsággal sújtott vállalkozásokat, illetve ügyeket hamarosan a nyilvánosság is megismerhesse.

A fogyasztók széles körét megkárosító cégek erőteljesebb fellépésre és keményebb bírságokra számíthatnak a jövőben – nyilatkozta a Világgazdaságnak Wittich Tamás, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) főigazgatója. Utalt arra, hogy ma a fogyasztóvédelmi bírságnak nincs felső határa. A következő esztendőkre vonatkozó fogyasztóvédelmi koncepció alapján viszont megfontolandó lehet egy bírságmaximum, ám – mint a főigazgató hangsúlyozta – azt csakis százmilliós nagyságrendben célravezető megállapítani.

A szeptember elsejétől működő egységes szervezettel kapcsolatban elmondta, a fogyasztóvédelem területi jelenlétében lényeges változás nem történt: az eddig a közigazgatási hivatalokhoz rendelt fogyasztóvédelmi felügyelőségek integrálódtak a korábbi Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőséghez. A régiós központok mellett változatlanul fontos szerepet töltenek be a megyei kirendeltségek.

Az összevonással a fogyasztóvédelem egyik régi gondja oldódott meg, mivel számos probléma forrása volt, hogy a főfelügyelőség korábban a gazdasági, majd a szociális és munkaügyi tárcához tartozott, míg a területi felügyelőségek az önkormányzati minisztérium alárendeltségében tevékenykedtek. Az új szervezet lehetővé teszi az egységes joggyakorlatot, a szakszerűbb, hatékonyabb ellenőrzéseket. Az eddigi 211 fős felügyelet most 26, jövőre 155, két év múlva pedig 99 fővel bővül.

Az összevonás nem járt feladatváltozásokkal, de – a hét évre szóló koncepció, illetve az annak alapján kimunkált rövid távú cselekvési program szerint – folynak az egyeztetések arról, hogy az NFH általános hatáskört kap valamennyi olyan kérdésben, amely a fogyasztók érdekeit közvetve vagy közvetlenül érintheti.

Wittich Tamás utalt arra, hogy az új szervezet munkájában a korábbinál nagyobb hangsúlyt kap számos feladat, így különös figyelmet szentelnek az internetes vásárlásoknak, valamint a manapság oly divatos, a fogyasztók manipulálására alkalmas termékbemutatókkal egybekötött, „kirándulásos” ügyleteknek. Továbbra is intenzíven fellépnek a fogyasztót károsító tisztességtelen általános szerződési feltételeket alkalmazó cégekkel szemben. Elmondta: folynak az előkészületek arra, hogy az egymillió forintnál nagyobb bírsággal sújtott vállalkozásokat, illetve ügyeket hamarosan a nyilvánosság is megismerhesse.