További Magyar cikkek
Amíg tavalyelőtt 1200 kis bolt húzta le végleg a rolót, addig a múlt évben csak 700 – hangsúlyozta a Nielsen igazgatója. Ebből a bolttípusból 2004 végén még 15 310-et regisztált a Nielsen, tavalyelőtt már csak 13 237-et, múlt évben pedig 12 533-at. A jelek szerint a kicsik közül is a legkisebb, 30 négyzetméter alatti üzletek bírják legnehezebben a versenyt.
Ugyanakkor egyre bővül a kereskedelmi láncokhoz tartozó, nagy eladóterű, modern boltok hálózata: hipermarketek (2500 négyzetméternél nagyobb eladótérrel) száma négy év alatt megduplázódott, és tavaly év végén 123 működött belőlük. A diszkont hálózat egyik évről a másikra 35 egységgel bővült, és így 498 üzletet számlál. A 21 új szupermarket eredményeként ebben a csatornában 397-t tartanak nyilván.
Sok a bolt
A magyar hálózat még mindig elaprózott. Nálunk 10 ezer lakosra 21,3 élelmiszerüzlet jut. Ugyanez a mutató például Csehországban 17,8, de Ausztriában 7,8 vagy Belgiumban 8,1. A hipermarket az üzletszám növekedésével párhuzamosan kis mértékben növelte egy évvel korábbi piaci részesedését. Figyelemre méltó tendencia, hogy tavaly a korábbiaknál kisebb eladóterű hipermarketek nyíltak.
Boltméret | 1999 | 2001 |
2004 |
2005 | 2006 |
2007 |
2500nm+ | 24 | 45 | 77 | 92 | 109 | 123 |
401-2500 | 657 | 671 | 753 | 814 | 868 | 943 |
201-400 | 919 | 903 | 879 | 851 | 852 | 853 |
51-200 | 5777 | 6276 | 6914 | 6914 | 6894 | 6888 |
- 50 |
17 859 |
17 575 |
15 310 |
14 415 |
13 237 |
12 533 |
Öszesen | 25 236 |
25 470 |
23 995 |
23 186 |
21 959 |
21 340 |
Az általános élelmiszerüzletek száma, az eladótér nagysága szerinti csoportosításban.
Az élelmiszer kiskereskedelmi forgalmából 30 százalék jutott tavaly a hipermarketre, a Nielsen által felmért kategóriáknál. A mutató másfél százalékponttal nőtt az egy évvel korábbihoz képest. A legnagyobb eladóterű csatorna fontosságát mutatja, hogy az élelmiszer-kiskereskedelem bevételéből majdnem minden harmadik forint az Auchan, Cora, Interspar vagy Tesco pénztárába kerül. Rajtuk kívül a CBA is működtet egy hipermarketet.
A szupermarket fő vonzereje hagyományosan az élelmiszer. A szupermarket múlt évi növekedése az élelmiszer forgalomban jóval meghaladja az átlagot, és értékben 18,4 százalékot ért el, tavalyelőtthöz képest. Ugyanakkor a hazai láncok piaci pozíciója igen erős az élelmiszerek kiskereskedelmében. Az értékben mért forgalom 28 százaléka jut rájuk, a Nielsen által mért 90 kategóriában, a 2007. évi adatok szerint, ily módon Közép- és Kelet-Európában egyedülálló pozícióra tettek szert. Fontosságukat jelzi, hogy a 21 340 magyarországi általános élelmiszerbolt 40 százaléka, több mint 8 000 egység valamelyik hazai lánchoz tartozik.
Egyenletlen elosztás
A kis boltok térvesztésének oka, hogy vevőik elpártolnak tőlük, élelmiszerre fordított költségvetésük legnagyobb részét nagy alapterületű üzletekben költik el. Alapvetően a kis boltok nem tudnak olyan választékot, alacsony árszintet és akciókat kínálni, mint nagyobb versenytársaik. Mivel szupermarket és diszkont általában működik a lakóhelyek közelében, kényelmesen elérhető, és így hálózataik sűrűsége következtében egyre több vásárló tartozik piaci vonzáskörzetükbe.
A boltszám az ország délkeleti régiójában csökkent legnagyobb mértékben. Leginkább elaprózott a bolthálózat északkeleten, mivel a lakosság 24 százaléka jut a régióra, viszont az összes üzlet 29 százaléka található az északkeleti megyékben. Szintén fragmentált a hálózat délnyugaton, aminek oka az elaprózott település-szerkezet, a sok kis dél-dunántúli falu. Északnyugaton és délkeleten a lakosság és a boltok számaránya egyensúlyban van.
Kiemelkedően koncentrált a bolthálózat a Budapestet és Pest megyét magában foglaló központi régióban.
Miközben a boltszám csökken, az élelmiszerboltok összes eladótere tíz éve egyfolytában emelkedik. Amíg ugyanis 1998-ban 1,7 millió négyzetméternyi eladóteret regisztrált a Nielsen, addig tavalyelőtt már 2,7, múlt év végén pedig 2,8 millió négyzetmétert.