További Magyar cikkek
A beadvány csütörtökön érkezett meg az EU Adózás és Vámunió Főigazgatóságára (TAXUD). Magyarország azt kérte, hogy a 2003. január 1-jétől uniós szinten befagyasztott mérték alá vihesse le a fuvarozók által használt, úgynevezett kereskedelmi gázolaj jövedéki adójának mértékét. A testület várhatóan már jövő héten dönt az ügyben és - előreláthatóan - elutasítja a kérelmet - mondta Kovács László.
Literenként 9 forint
Jelenleg a magyar jövedéki adó mértéke megegyezik a 2003. január 1-jétől érvényes, az akkori szinten befagyasztott adó mértékével, de magasabb a tizenöt éve változatlan kötelező uniós minimumnál. A kettő közötti különbség Magyarországon literenként körülbelül kilenc forint a gázolaj esetében. A magyar kormány azért kért mentességet, hogy a 2003-ban befagyasztott mérték alá csökkenthesse az adót - tette hozzá az uniós biztos.
A kérelmet azért utasítja majd el nagy valószínűség szerint a testület, mert a Bizottság és a pénzügyi tanács véleménye is az, hogy az adócsökkentés nem megfelelő eszköz a probléma kezelésére, ezzel ugyanis nem lehet az üzemanyagok árát csökkenteni. Ha adócsökkentés lenne, akkor az egyre növekvő árak és a közben változatlan fogyasztás egyre több pénzt vonna ki a tagállamok költségvetéséből, és ez a pénz végső soron az olajtermelő országokat gazdagítaná - mutatott rá Kovács László.
A magyar beadványtól függetlenül az Európai Bizottság jövő szerdán tárgyal az üzemanyag-áremelésről. Várhatóan négy javaslat kerül az asztalra, így például az, hogy az Európai Unió gyakoroljon nyomást a legnagyobb olajexportáló országokra és a legnagyobb olajcégekre a kitermelés növelése és az ár csökkentése érdekében. A lehetőségek között van az is, hogy az extra profitra extra adót vessenek ki. Az is elképzelhető, hogy a növekvő áfabevételből szociális kompenzációt finanszírozzanak - tette hozzá.
A növekvő üzemanyagárak ellenére, továbbra is napirenden van a gázolaj és a benzin jövedéki adójának egy szintre hozása: a gázolaj minimális jövedéki adóját a benzinéhez igazítanák uniós szinten. Ez azt jelentené, hogy a jelenlegi körülbelül 300 eurós ezer literenkénti mérték 360 euróra emelkedne a dízel esetében. Erre egyrészt az infláció, másrészt az "üzemanyag-turizmus" visszaszorítása miatt van szükség - mondta Kovács László.
Nem megoldás az adócsökkentés
Az uniós biztos az MTI-nek elmondta: a heves tüntetések sem változtatták meg a bizottság véleményét az üzemanyagok adójának kérdésében. Ha a bizottság engedne, ennek az lenne a tanulsága, hogy néhány Molotov-koktéllal mindent el lehet intézni. A bizottság szerint az unió érdekeivel ellentétes lenne az üzemanyagok adójának csökkentése - húzta alá.
A fuvarozók az elmúlt hetekben Európa-szerte tüntettek a magas üzemanyagárak miatt. Szerdán az európai halászok Brüsszelbe vonultak, hogy így szerezzenek érvényt követeléseiknek. A 300-400 ember demonstrációja erőszakba torkollott, a tüntetést a rendőrség oszlatta fel.
A fuvarozókat le kell szerelni
Idehaza a fuvarozói érdekvédelmi szervezetek egyelőre csak tárgyalnak, az elmúlt hetekben a Pénzügyminisztériummal és a közlekedési minisztériummal is egyeztettek a magas olajárak miatt.
Ilyen előzmények után nem kizárt lapunk megítélése szerint, hogy hazánk jövedékiadó-csökkentésre vonatkozó kérelme nem csak hazai rövidtávú politikai célokat szolgál-e. Hazánk eddig is nagyon jól ismerte az EU-ban elfogadottnak mondható vélekedést, vagyis hogy nem lehet adócsökkentéssel megpróbálni orvosolni az üzemanyagár-emelkedés negatív hatásait, mivel az csak felületi kezelés lenne és nem oldaná meg a valódi problémát. Kormányzati tisztségviselők éppen erre az uniós álláspontra hivatkozva álltak ellen eddig a fuvarozói követeléseknek. Így a mostani kérelmünkkel a kormány azt tudja felmutatni a fuvarozók felé, hogy ő megpróbálta csökkenteni az adót, ahogyan kérték a fuvarozók, de nem lehet.