További Magyar cikkek
Nem fogják megváltoztatni álláspontjukat az Európai Unió pénzügyminiszterei arról, hogy nem csökkentik az üzemanyagok adóját - vélte ma Brüsszelben Joaquín Almunia, az Európai Bizottság pénzügyi felelőse Nicolas Sarkozy elnök áfacsökkentési felvetésére reagálva. A francia államfő egy előző napi nyilatkozatban azt vetette fel, hogy a benzin áfatartalmának csökkentésével lehetne ellensúlyozni a magas üzemanyagárakat.
Újságíróknak nyilatkozva Almunia emlékeztetett, hogy az uniós pénzügyminiszterek 2005-ben már állást foglaltak arról, hogy az infláció tovagyűrűzésének fékezése érdekében - és elkerülendő, hogy rossz üzentet küldjenek az olajtermelőknek - nem csökkentik az üzemanyagok adóját. Hozzátette, hogy meglátása szerint a miniszterek kitartanak e pozíció mellett.
Azt ugyanakkor Almunia elismerte, hogy a magas olajárak aggodalmat keltenek Brüsszelben, és súlyos következményekkel járhatnak az inflációra rövid távon.
Az olajtermelő országok járnának jól
Elvetette egy korábbi nyilatkozatban a Sarkozy-javaslatot Kovács László adóügyi biztos is. Ő is emlékeztetett, hogy egy régebbi jelentős olajár-emelkedés idején az Európai Bizottság már leszögezte: nem lenne célszerű, ha az Európai Unió tagállamainak költségvetése vállalná át az áremelkedés hatását. Az adócsökkentés eredménye az lehetne, hogy miközben a tagállamok költségvetése adóbevételtől esne el, az olajtermelő országok profitja tovább nőne - emelte ki a magyar biztos.
Mint mondta, az áfa mérsékléséhez képest külön probléma, hogy az üzemanyagok nem szerepelnek azon termékek listáján, amelyeknél az uniós áfatörvény lehetővé teszi a csökkentett áfakulcs alkalmazását. A Sarkozy-javaslat elfogadásával módosítani kellene ezt a jogszabályt, ahhoz viszont szükség lenne mind a 27 tagállam egyetértésére. Ismerve néhány tagállam merev ellenállását a csökkentett kulcs bármiféle kiterjesztésével szemben, nem tartom valószínűnek, hogy ebben egyhangú döntés születhet - vélte Kovács.
Mint mondta, járható útnak tartja viszont a jövedéki adó mérséklését, bár itt is van két korlát. Ennek csökkentésével ugyanis a tagállamok nem mehetnek a kötelező minimálszint alá, és a jövedéki adó a csökkentés után sem lehet kevesebb, mint a 2002-es adószint, ennek befagyasztásában ugyanis a 27 tagállam megállapodott.
Kompenzálni persze lehetne
Kovács László elmondta azt is: a brüsszeli bizottság nem ellenezné azt, hogy a magasabb olajárak miatti nagyobb áfabevételből a tagállamok kompenzálják például a szociálisan rászoruló rétegeket.
Azt a magyar biztos fontosnak tartja, hogy az uniós tagállamok összehangoltan fellépve gyakoroljanak nyomást az olajtermelő országokra a kitermelés fokozása érdekében, illetve a nagy olajtársaságokra, hogy gyakoroljanak önmérsékletet az áremeléseknél.
Itthon sokan hallatják hangukat
A brüsszeli hangok azonban mintha idehaza nem jutnának el, egyre többen, főként a fuvarozók adócsökkentést sürgetnek, ellensúlyozandó a dráguló üzemanyagárakat (tiltakoznak a fuvarozók Európa-szerte, elsősorban Franciaországban és Angliában). Igaz, mostanra már nemcsak az áfa, illetve a jövedéki adó mérséklésében (illetve részleges visszaigénylésében) látják a megoldást, hanem más terhek, például a súlyadó vagy az iparűzési adó esetén a könnyítést is felvetették, vagy a bírságolási rendszer is szóba jöhet, ahol enyhíteni kellene elképzelésük szerint. Erre rácsatlakozott az ellenzéki oldal is, a Fidesz is az adócsökkentés mellett áll ki.