Szakértők arra hívták fel az Index figyelmét, hogy a világpiacokon ez már most is így van: a beszerzési árakat tekintve már most is többet kell fizetni a dízelért, mint a motorbenzinért, az, hogy ez a hazai végfelhasználói árakon még nem látszik, az a a jövedéki adóra vezethető vissza: a benziné több mint húsz forinttal magasabb, mint a dízelé.
Újabb olajár rekord jöhet
Újabb történelmi csúcs felé tart az irányadó amerikai könnyűolaj, a crude - mondta az Indexnek Oláh Flórián, a Hamilton Tőzsdeügynökség nemzetközi határidős piaci üzletágának elemzője. Az októberi 25-én elért 55,67 dolláros csúcs akár már szerdán megdőlhet az elemző szerint: szerdán jelentik be az amerikai készletadatokat, melyek jelentősen befolyásolhatják a piaci árakat. A jövő héten tart közgyűlést ugyanakkor az OPEC, a legnagyobb olajtermelő országok dönthetnek a kitermelési kvóta és a jelenlegi, már többször túllépet 32-42 dollár közötti árfolyamsáv módosításáról is.
A piac diktálni akar
Oláh Flórián szerint jelenleg az a tendencia látható, hogy a piac, a nagy befektetők szeretnék minél magasabbra feltornászni az árakat: ezeket jelenleg nagyobb részt a hosszúra nyúlt tél miatti jelentős kereslet mozgatja. Ha azonban az árak emelkedése miatt a sikerül elérni, hogy az OPEC növelje a kvótát, az enyhébb időjárás beálltával napi 1,5 millió hordós túlkínálhat jelentkezhet, így az árak áprilisban már folyamatosan eshetnek. Bár egyes OPEC államok, így Venezuela éppen ezért nem támogatja a kvóta emelést, több arab állam pártolná azt, sőt többen már most is túllépték a napi termelési határt. Középtávon, néhány hónapos viszonylatban azonban arra lehet számítani, hogy a kereslet természetes csökkenésével az árak is lefele indulnak.