Egyszerre nyitnak az outletek

2004.10.07. 10:17
Szinte ugyanazon a napon, majdnem egymás mellett, ugyanannyi pénzből, lényegében azonos számú márkával és bolttal nyit az első két magyar outlet központ a korábban beharangozott október helyett november elején. Az Index a nyitás előtt felmérte a piacokat, amelyekre jövőre három millió embert várnak, hogy nagyon olcsón vegyenek GAP, Tommy Hilfiger, Hugo Boss vagy éppen Versace ruhákat.
A vásárlóknak kell döntenie, ki lesz a jobb. Ebben egyetért a két outlet center, melyek korábban még a végül mindkettejük által elvetett Budapest Outlet Center névért, ma már a legjobban csengő nemzetközi márkákért küzdenek egymással. A vásárlók döntést azonban nem sietnek megkönnyíteni az egymás szomszédságában épülő konkurensek, hiszen - természetesen - mindkettőjük szerint az ő áruháza van jobban megközelíthető helyen, az lett praktikusabb, és ami a legfontosabb, ott lesznek az igazán jó márkák. És ő nyit először.

Premier Outlet Center
Ami biztos, mindkét beruházás 25 millió euróból, nemzetközi befektetői és üzemeltetői háttérrel valósult meg. A GL Outlet Center (GL) az M1-es és az M7-es közötti M0-ás szakaszon Törökbálinton, míg a Premier Outlet Center néhány kilométerrel arrébb, az M1 és az M0-as találkozásánál, Biatorbágyon épült fel. Az előbbi közvetlen szomszédságában a többek között a Cora - Brico Store kettőssel fémjelzett bevásárlóközpont, míg a Budaparkban épült Premier mellett egy Metró áruház van. A Premier 13500 négyzetméteren 46 üzlettel, a GL 16500 négyzetméteren 61 üzlettel nyit, a kihasználtság azonban mindkét központ esetében csak 60 százalék körül lesz az induláskor. A parkolóhelyek száma a GL-nél 900, a Premiernél 600 lesz.

Ködös dátumok

Az elsőségért vívott harcban egyelőre döntetlen az állás: korábban mindkét cég októberi nyitást ígért, ez novemberre csúszik. A GL Outlet Center "soft openingje" november 6-án lesz, azaz a vásárlókat már várják, de az ünnepélyes megnyitóra csak két héttel később kerül sor - mondta az Indexnek Bodó Gergely, a központ vezetője. A Premier Outlet Center ezzel szemben november 11-én tartja az ünnepélyes megnyitót, de már ez előző héttől várják a vásárlókat - hangzott el a cég szerdai tájékoztatóján.

Márkákban döntetlen az állás

GL Outlet Center
A központokban megjelenő márkák számát tekintve lényegében megint kiegyenlített a helyzet. A tényleges eredményhirdetést nehezíti, hogy mindként "centerben" több olyan úgynevezett multibrand bolt is lesz, mely nem egyetlen ruházati cég termékeit árulja majd, ugyanakkor a GL-ben olyan üzlet is nyílik, mely más jellegű (például optikai vagy konyhai) termékeket árul.

Mindkét cégnél hangsúlyozzák ugyanakkor, hogy folyamatosak a további tárgyalások, és olyan jelentős nemzetközi márkákat is igyekeznek a központokba csábítani, amelyek egyelőre nincsenek jelen önálló bolttal Magyarországon. Az üzlet-listákból megállapítható az is, hogy ez eddig is mindkettejüknek sikerült, ha nem is minden esetben az anyacégekkel, hanem azok forgalmazóival való megállapodás alapján. A GL-ben ott lesz a például a GAP, míg a Premiernél az első hazai boltját a közelmúltban megnyitó Tommy Hilfiger. Összességében úgy tűnik, sportvonalon a Premier kezd jobban, az Adidas és a Nike is Biatorbágyra megy, az eleganciát szimbolizáló márkák közül pedig a GL vonultat fel többet, Versace, Gucci, Hugo Boss kreációkat is árulnak majd.

Márka-listák
GL Outlet: McGill, Hugo Boss, Paris Boutique, Replay, Retro, Agressor, McGregor, RiverWoods, System, Baby Shirt, Hampton Bays, Essentiel, Von Dutch, Baton Rouge, Donaldson, Versace, Calvin Klein, Gucci, Dolce&Gabbana, Gap, Old Navy, Guess, Parasuco, Calzedonia, Intimissimi, Valleverde, Harrington Cashmere, Nautica, Miss Sixty, Energie, Killah, Smith's, Diadora, Ego Sport, AbOriginal

Premier Outlet: Adidas, Nike, Tom Tailor, Levi's, Budmil, Mustang, Roland, Tommy Hilfiger, Geox, Pepe Jeans, Oakdale, Fila, Wilson, Camel Active, Mexx, Vans, Pimkie, Columbia, Quicksilver, Sarar, Mission, Byblos, Calvin Klein, Off-Zone, Tender Milano, Ecco/Gabor, Benefit, Katex, Russel Athletic, Olymp

Lesznek ugyanakkor átfedések is: mivel egyes márkákat többen is forgalmaznak Magyarországon, Calvin Klein ruhákat például mindkét centerben lehet majd találni. Mindkét központban feltűnnek majd Magyarországon eddig ismeretlen, de nemzetközi szinten sem különösebben ismert márkák is, melyek az üzemeltetők kapcsolatainak köszönhetően érkeznek a centerekbe. A Belgiumban több központot is fenntartó GL-nél például több, a magyar piacon újdonságnak számító belga ruházati márka terméke lesz kapható.

Garantáltan olcsóbb

Az outletek bérlőinek szerződésben kell vállalniuk, hogy a boltokban a belvárosi árakhoz képest legalább 30 százalék kedvezményt adnak, a központok vezetői szerint a jelentős részben kifutó modellekből összeálló választék általában 30-70 százalékkal lesz olcsóbb eredeti áránál. A tartósan alacsony árak biztosítását szolgálja, hogy a kialakitásuknál fogva egy hagyományos üzletközpontnál jóval alacsonyabb beruházási költségekkel bíró outlet központban a bérleti díjak is lényegesen alacsonyabbak, mint egy plázában. Ennek összegéről konkrétabban csak a Premier adott tájékoztatást, eszerint az üzletek 16-30 euró között fizetnek négyzetméterenként, és ehhez kapcsolódik egy az éves nettó forgalomra vetített 6-12 százalékos jutalék.

A forgalomtól függ a bővítés

A Premier és a GL egyaránt beuházása első ütemeként tekint a most elkészült központokra. A bővítés (melynek értékét a Premier 30 millió eurós felső határhoz kötötte, a GL-nél pedig egyelőre nem kívántak nyilatkozni róla) mindkét esetben a forgalom függvénye: a Premiernél 1-3 éven belül kezdenek hozzá a második ütem építéséhez, a GL másfél év múlva tervezi a kezdést. A várakozások ismét nagyon hasonlóak: a Premiernél 1,5-2 millió vevővel, a GL-nél 1,5 millióval kalkulálnak évente.

Mi az outlet?
Ez a kiskereskedelmi kategória eredetileg Amerikában született a 60-as években. "Factory Outlets" néven indult gyors fejlődésnek, ahol a gyártók saját felesleges, kifutó modellekből álló raktárkészletüket árusították hatalmas központokban, messze, a nagyvárosokon kívül. Ma már 400 központ létezik Észak-Amerikában. A 80-as évek végére a Factory Outlets ötlete az Atlanti-óceánon innenső partjára is eljutott és Angliában is bevezették. Mivel a brit hatóságok általában támogatták a városon kívüli bevásárlóközpontok és "kereskedelmi parkok" létesítését, az outlet központok gyorsan népszerűek lettek Anglia-szerte. Mára már 40 outlet center található az Egyesült Királyságban. Az elmúlt 10 évben pedig az ötlet végigsöpört egész Európán, ahol várhatóan még nagyobb számban létesülnek majd outlet centerek. Ma az outletek jelentős része már nem a gyártók által létrehozott, hanem önálló vállalkozói háttérrel bíró, a gyártókkal vagy azok forgalmazóival kapcsolatban álló kereskedelmi központként működik.