Tízmilliós bírság a Poligrupónak

2006.03.27. 10:40
A versenyhivatal tízmillió forintos bírságot szabott ki Poligrupo Hungária Fogyasztói Csoport Szervező Rt.-re a fogyasztók megtévesztése miatt - közölte a GVH hétfőn. A Poligrupo ugyanis 2002-2005. között úgy szervezett fogyasztói csoportokat és hirdette ezt a tevékenységét, hogy a reklámokból azt lehetett gondolni: hitelezéssel foglalkoznak.
A versenyhivatal a bírságról szóló tájékoztatóban felhívja a figyelmet arra: a A fogyasztói csoportok lényege, hogy a tagok által havonta fizetett törlesztő részletekből a csoport a futamidőn belül lehetővé teszi a szerződésben rögzített ingó vagy ingatlan dolog megvásárlását. A fogyasztói csoport egy olyan sajátos, összetett konstrukció, amely egy speciális előtakarékossági formát kombinál a részletre történő vásárlással és szerencse-elemet is magában foglal.

Az ilyen fogyasztói csoportokban a szervező által megtartott közgyűléseken sorsolásokon és előtörlesztés vállalása következtében dől el, hogy a csoport résztvevői közül az adott alkalommal kik jutnak hozzá a vásárlási joghoz. A fogyasztói csoportban nem számítható ki előre, hogy a vásárlói joghoz jutáshoz hány havi törlesztőrészlet felajánlása szükséges.

Mást sugalltak

A Poligrupo ilyen fogyasztói csoportokat szervezett, ám internetes és reklámokban megfogalmazott hirdetése megtévesztő módon arra utaltak, mintha pénzügyi szolgáltatást nyújtanának. Hirdetéseikben azt vállalták, hogy a cég szolgáltatásainak igénybe vétele esetén, bizonyos feltételek - általában ingatlanfedezet - megléte esetén kezes és jövedelemigazolás nélkül a fogyasztó azonnal hozzájuthat az általa igényelt összeghez. Mindezt megerősítette a felvehető összeg és az ezután havonta fizetendő összeg szerepeltetése a reklámokban, a részletvásárlásra utalás, a fogyasztók által a hitelezés köréből ismert fogalmak alkalmazása - olvasható a GVH közleményében.

A versenyhivatal kitért arra is: a Poligrupo az interneten közzétett tájékoztatásokban ugyan szerepeltek a "fogyasztói csoport", "vásárlói csoport", "csoportos vásárlás" kifejezések, azonban ez alkalmatlan volt arra, hogy a fogyasztókat megfelelően tájékoztatássa a szolgáltatás valódi tartalmáról. A cég ráadásul a reklámjaiban a szolgáltatását összevetette a kereskedelmi bankok által hagyományosan nyújtott hitelekkel, ami a versenyhivatal szerint szintén a fogyasztók tisztességtelen befolyásolását szolgálta.