A PM szárazon tartja a puskaport
További Magyar cikkek
Egyre több jel utal arra, hogy még a 3,4 százalékos, legfrissebb, bő egy hónapja ismertetett GDP-arányos tervnél is alacsonyabb deficitet mutathat fel idén az államháztartás.
Négy ok
Egyrészt, novemberre vonatkozóan túlzóan pesszimista előrejelzéssel rukkolt elő a PM mai sajtótájékoztatóján. A tárca 245 milliárd forintot vár erre a hónapra, pedig tavaly ennek valamivel több mint fele jött csak össze. Az inflációs hatást lapunk megítélése szerint több tényező is bőven ellensúlyozza: tavaly novemberben a teljes visszamenőleges nyugdíjemelést kellett kiizzadnia a büdzsének, idén azonban ennek nagy részét már májusban letudta az állam, így idén novemberre a visszamenőleges, pár tízmilliárdos nyugdíjkorrekciónak csak egy része maradt; novemberben már erősen hat az a takarékosság, amivel éppen az egy hete bejelentett hiánycél-leszállítást támasztotta alá a kormány. Még annak fényében is túlzó lehet a 245 milliárdos havi hiányvárakozás, hogy a MÁV kap 30 milliárd forintnyi apanázst.
A másik magyarázata annak, hogy a végleges deficit könnyen alatta maradhat a 3,4 százalékos célnak, az, hogy a PM a lehető legpesszimistább forgatókönyvet vette alapul a terv megalkotásakor a MÁV Cargo privatizációjából befolyó bevétel ügyében. Többszöri halasztás után most úgy tűnik, november végén az EU áldását adhatja a tranzakcióra és így a MÁV már idén megkaphatja a vevő osztrák államvasút-GYSEV-konzorciumtól a 102 milliárdos vételárat. Ha ez történik, akkor lesz egy 55 milliárdos tétel, amiről az állam dönthet: otthagyja a MÁV-nál vagy valamilyen úton-módon nem engedi elkölteni. Ha otthagyja, az a hiányt növeli, de ezzel a kimenetellel számolva jön ki a 3,4 százalékos hiányterv - magyarázták lapunknak a szaktárcánál. Ám ha vagy nem jön be a pénz idén, vagy bejön, de mégsem hagyják ott a MÁV-nál, akkor ezt a 0,2 százalékos tétel szépíti az egyenleget, vagyis nyomban már 3,2 százalékos deficittel állunk szemben.
Harmadrészt, nem szabad elfelejteni, a kormány eddig is azt a stratégiát követte az elmúlt két év során, hogy fokozatosan vitte lejjebb a hiánytervet, de csak annyira, hogy még a végén, a végső számok közzétételekor, március végén még jobb szaldóról adhasson számot. Jól jönne ez most is, különösen ebben a még mindig ideges pénzpiaci helyzetben.
Negyedrészt, amit arról tegnap beszámoltunk, a legfrissebb statisztika is erősen azt valószínűsíti, hogy erőfeszítés nélkül meglesz a 3,4 százalékos tervnél is kisebb hiány.
És ami még történt
A hiánycél változatlanul hagyásán kívül néhány kisebb, említésre méltó információval is szolgálhat a PM prognózisa. Ahogyan egy hónapja (amikor egyébként szintén pedzegettük, hogy az államháztartási egyenleg szebb lehet a hivatalosan kommunikáltnál), most is visszavágták az önkormányzati támogatásokat, mégpedig ugyanazzal az indokkal: a metróépítkezés nem a korábban gondolt ütemterv szerint halad, ezért közel 20 milliárd forinttal kevesebb, a magyar költségvetésen átfolyó uniós forrás megy a fővárosi önkormányzat számlájára.
A MÁV, pontosabban a személyszállítási üzletág, a Start összességében a novemberi 30 mellett decemberben további 17 milliárdos dotációt kap. Ezt eddig a MÁV Cargo eladásából kívánták a Startnak biztosítani, de most inkább a költségvetés közvetlenül állja a személyszállítási üzletág cechét. Ha bejön a Cargo-pénz, akkor - mondták a PM-ben - abból 47 milliárdot értelemszerűen a büdzsé megtart magának, hiszen kétszer nem fogják odaadni a vasúttársaságnak a személyszállításért járó apanázst. (A 102 milliárdos Cargo-bevétel fennmaradó, 55 milliárdos részét amúgy beruházásra szánják és azt a MÁV anyavállalat kapná - már amennyiben bejön idén a pénz és ott is hagyja az állam.)
Decemberben 66 milliárdos többlet keletkezhet a költségvetésben. Ez teljesen normális, mivel a karácsonyi vásárlási szezon, a magáncégeknél a bónuszok, plusz havi fizetés, valamint a társasági adónál, az evánál és a szolidaritási adónál a feltöltési kötelezettség rendesen megdobja a bevételeket az év utolsó hónapjában.