További Magyar cikkek
Új autók, benzinesek
Új autót forgalomba állítani Európában csak akkor lehet, ha teljesíti az Euro 3-as környezetvédelmi normát, ezért erre a kategóriára a táblázatnak csak az első oszlopa érvényes. Vegyünk egy Peugeot 206-ost, 1,1 literes motorral, melynek az ára körülbelül kétmillió forint, ami behozatal előtt (nagyjából) egymillió 450 ezer forint körül járt. Erre jött rá eddig a tízszázalékos, azaz 145 ezer forintos fogyasztási adó, melyet februárban a 90 ezer forintos regisztrációs adó vált fel. Hasonló a helyzet az egész kategóriában, 1,4 literes motor alatt.
Középkategória, 1,6 literes Skoda Octavia, 4,3 millió forint. Februárig nagyjából háromszázezer forint volt a forgalmi adó erre az autóra, februártól pedig, mint minden 1,4 literesnél nagyobb új benzinesre, 150 ezer forint regisztrációs díjat fizetünk. 1,6-1,8 literes benzinesek esetében még kedvezőbb a helyzet, hiszen 1,6 liter felett a fogyasztási adó már eléri a húsz százalékot (egy hárommilliós autónál ez 600 ezer forint), a regisztrációs adó azonban változatlanul marad 150 ezer forint.
|
A következő ugrás 1,8 liter felett érhető tetten, ekkor teljesedik ki a regisztrációs adó, s éri el az új autók esetében megfigyelhető legnagyobb, 640 ezer forintos értéket. Egy kétliteres Ford Mondeo esetében ez annyit jelent, hogy az eddigi húsz százalékos, cirka 850 ezer forintos fogyasztási adó még mindig magasabb mint a legdrágább regisztrációs díj.
Ahogy növekszik a gépkocsi értéke, úgy lesz egyre nagyobb a különbség a régi és új adó között, ez utóbbi (és a vásárló) javára. Hogy egy egészen extrém példát említsünk, jellemző a Porsche 911 GT2 esete, mely eddig 73 millió forintba került, az új rendszernek köszönhetően azonban februártól kilencmilliót spórolhat a vásárló magának.
Új autók, dízelek
A benzinesek és dízelek útjai 1,4 liter fölött vállnak el, hiszen ettől a mérettől a benzinesekre már 150 ezer forint regisztrációs díj hárul, dízeleknél marad a kilencvenezer forint egészen 1,7 literig. Nagy különbség a régi és új rendszer között 1,6-1,7 literes dízelek esetében figyelhető meg. Hisz - mint az a táblázatban is látható - a kilencvenezer forintos regisztrációs díj 1700 köbcentiig változatlan, a fogyasztási adó azonban 1,6 liter felett már húsz százalékra váltott. Ebből adódhat, hogy a 4,1 millió forintos, 1,7 literes Opel Astra 540 ezres fogyasztási adóját a még mindig 90 ezer forintos regisztrációs díj váltja fel. A különbség itt már majd félmillió forint.
Ha feljebb megyünk, 1700 és 2000 köbcenti között a regisztrációs adó már 150 ezer forint, az 1,9 literes dízel Passat esetében ez az összeg az eddigi 800 ezer forintos fogyasztási adó helyébe lép. Két liter felett már dízelek esetében is elérjük a 640 ezres regisztrációs díjat, ami még mindig alacsonyabb, mint példának okáért a Volvo V70-es 2,4-es dízelének eddigi 1,3 milliós fogyasztói adója. Látható, hogy új autók esetében szinte minden körülmények között olcsóbb az új rendszer, ami persze nem jelenti automatikusan azt, hogy a különbözetet (vagy annak egy részét) a hazai kereskedő nem nyeli le.
Használt autók
A helyzet már nem ennyire vidám használt autók esetén. A régebbi autók ugyanis olcsóbbak, tehát alacsonyabb a százalékos alapon számolt fogyasztási adó összege, ezért eleve nem nyernénk olyan sokat a változáson. Ha példának okáért behozunk az országba egy három éves Ford Focus 1.8 TD-t, amely cirka 6500 Euróba, azaz egymillió hétszázezer forintba kerül a kedélyes németeknél, akkor az eddigi 340 ezer forintos fogyasztási adó helyett 150 ezer forintot fizetünk február elsejétől. Bár a különbözet kisebb, mint új autóknál, de még mindig jobban járunk a regisztrációs rendszerrel. Pláne, hogy az ilyen Fousok kínálat ára jelenleg jóval kétmillió feletti a hazai piacon.
Na de ha az autó nem Euro 3-as! Akkor van a baj. Hiszen az egy-két éves autókat leszámítva csak kevés használt gépkocsi teljesíti a megfelelő környezetvédelmi normákat, így ezen autók egy része már egy következő kategóriába esik, s a regisztrációs adó teljes szigora több százezer forinttal növelheti a használt autó árát.
A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy egy nyolcszázezres használt kisautóra az eddigi 80 ezer forintnyi fogyasztási adó helyett akár kétszázezres regisztrációs díjat is fizethetünk. Az egymillió négyszázezres középkategóriás 1,6 literes autóra az eddigi 140 ezer forint helyett négyszázezer forintot rónak ki. Ha pedig valaki beállít az országba egy környezetszennyező, kétliteres motorral szerelt régebbi autóval, melynek ára - a példa kedvéért - valahol egymillió-nyolcszázezer forint körül mozog, az eddigi 360 ezer forinttal szemben február elseje után egymillió hatszázezret fog fizetni, tehát közel annyit, mint amennyibe az autó került.
|
Ha egy kicsit utánaszámolunk, akkor kiderül, hogy az Euro 3-as környezetvédelmi normát nem teljesítő 1,4 liternél kisebb autónak legalább kétmillió forintba kell kerülnie használtan (a behozatal előtt, természetesen, adósítva, áfásítva 2,7 millióba), hogy az új rendszer ne hozzon magával drágulást, ugyanez az összeg 1,6 literes autónál négymillió (5,5 millió), 1,8 literesnél nagyobb motorok esetében pedig nyolcmillió (11,2 millió) forint. A dízeleknél (akár az új autóknál) a regisztrációs adó ugyan magasabb köbcentinél ugrik, de ha az autó nem teljesíti az Euro 3-as követelményeket, az ár növekszik.
Várjunk májusig!
Hogy a helyzet még bonyolultabb legyen, a kormány átmenetileg megtiltotta az Euro 3-as normát nem teljesítő autók behozatalát az országba, ez a határozat azonban a csatlakozással érvényét veszti, sőt, az erős támadásoknak köszönhetően lehet, hogy a szabályozás hamarabb kimúl.
Változást május hozhat. Bár a közösségen kívülről érkező, és/vagy hat hónapnál fiatalabb, illetve hatezer kilométernél kevesebbet futott (tehát de jure új) járgányok helyzete marad a régi, a használt autók esetében már jelentős változásokra lehet számítani.
Az uniós csatlakozás után ugyanis nem a hazai, hanem a vásárlás helyén érvényben lévő általános forgalmi adót kell megfizetnünk a gépkocsi után, ami kedvezőbb lehet egyrészt azért, mert egyes országokban a nálunk érvényben lévő 25 százalékos áfánál alacsonyabb értékekkel találkozunk, másrészt pedig azért - és ez a lényeg - mert az autó árára a határon rámászó regisztrációs adó után már nem kell fizetünk áfát.
Környezetvédelmi termékdíj
Ha minden egyéb költséget kifizettünk, jöhetnek a környezetvédelmi termékdíjak. Fizetnünk kell a gumi és az akkumulátor után is. Egy teljesen új gumi után kilónként 70 forint termékdíjat kell fizetnünk a határon, egy felújított kilencven, a még menthető 283, a használt kategóriába eső lestrapál pedig 1700 forintért hozható be az országba.
Mivel általában négy kereke van egy autónak, plusz a pótkerék, egy átlagos gumi pedig (a totalcar részleg sebtében összehozott kilóellenőrzési tanácsának kétharmados többséggel elfogadott véleménye szerint) közel öt kilogramm, a régi importgumik akár 42 ezer forinttal is megdrágíthatják a gépjárművet, jobb nem belegondolni abba, hogy mekkora lenne ez az összeg egy traktor esetében.
Ha megvan a gumi, jöhet az akku, mely elektrolittal fel nem töltött állapotában 140 forint plusz költséget jelent kilónként, ha pedig hozunk az országnak egy kis elektrolitot, akkor negyven forintot elengednek hálából, azaz már csak száz forintba fog kerülni egy kiló akku. Egyéb költségként jelentkezik még a 92,4 forintos kilónkénti olajár (hogy hogyan mérik le hány kiló az olaj az autóban, rejtély). Változás jövő év január elsejével léphet életbe, amikor alapvetően átalakul a környezetvédelmi termékdíj.
2005-től ugyanis várhatóan a gépkocsi tömege után is fizetnünk kell, ám az összeg az ígéretek szerint nem fogja elérni a vételár egy százalékát, ami egy négymilliós autónál negyvenezer forintot jelent. Várhatóan kibújhatunk majd a fizetési kötelezettség alól, ha Istenbizony megígérjük, hogy röpke 20-30 év múlva, amint roncsautóvá nemesedik a behozott járgány mi önként elvisszük a gépkocsit az ócskatelepre, hiszen ebben az esetben nem kell kifizetnünk a termékdíjat, mely lényegében a roncsautók begyűjtésének költségét fedezné.