"Költségvetési megfontolások"
Amikor ennek okáról érdeklődtünk a Pénzügyminisztériumban csupán annyit tudtak mondani, az új adó bevezetését "költségvetési megfontolások miatt" hozták előre.
A regisztrációs adó a fogyasztási adót váltja fel. Ez utóbbi adót az uniós csatlakozás miatt kell eltörölni, hiszen az Európai Unióban határellenőrzés hiányában a fogyasztási adó nem szedhető be. A kieső összeget azonban a kormány pótolni szerette volna, így kitalálta a regisztrációs díjat.
A jogszabály motorfajta, teljesítmény és környezetterhelés alapján öt kategóriát állít fel, amelyekre tételesen állapítja meg a regisztrációs adó értékét. Ennek legkisebb összege kilencvenezer, a legmagasabb pedig 1,6 millió forint. Amíg jelenleg a jármű műszaki paraméterei alapján, százalékos arányban határozzák meg a fogyasztási adó összegét, addig a regisztrációs adó fix összegű lesz.
Nem párhuzamos
A Pénzügyminisztérium sajtóosztályán elmondták, nem lesz két párhuzamos adó, a személygépkocsikra fizetendő fogyasztási adót ugyanis februárban megszüntetik. Arra azonban már nem tudtak felelni, hogy mennyivel jár jobban így az állam, kérdéseinkre csak megismételték: költségvetési megfontolások miatt vezetik be az új adót.
"A kereskedőknél a raktáron lévő el nem adott, forgalomba még nem helyezett, de fogyasztási adóval terhelt készletén a fogyasztási adó visszajár majd" - közölte Veress János, a PM politikai államtitkára a parlamentben a javaslat vitáján. "Nem kell regisztrációs adót fizetni azon autók után sem, amelyeket a magánszemélyek már korábban behoztak az országba, a fogyasztási adót már megfizették, de a forgalomba helyezés 2004. február 1-jén túlra nyúlik át" - tette hozzá.