Új regisztrációs törvény készül
További Magyar cikkek
Azért, mert
Az előterjesztés a regisztrációs adó újrakodifikálására és nem módosítására tesz javaslatot. Erre a tervezet indoklása szerint azért van szükség, hogy megszűnhessen a gépjármű-forgalmazók által bonyolultnak tartott adóelőleg-fizetési rendszer, és a regisztrációsadó-kötelezettség a lehető legszorosabban együtt mozogjon az áfakötelezettséggel. Az adóelőleg fizetésére vonatkozó szabályozási kényszer megszűnését az is indokolja, hogy az Európai Unió 2005 őszére az autóárak egységesítésére szólította fel a gyártókat.
Az új törvénytervezet kiterjeszti az adóztatható kört a motorkerékpárokra. Ennek mértéke 80 köbcentiméterig 10 ezer forint, 125-ig 50 ezer forint, 500-ig 70 ezer, 900-ig 90 ezer, míg e felett 110 ezer forint lenne motorkerékpáronként.
A jelenleg hatályban lévő fix összegű adótételek valorizálására a szakmával egyeztetett módon került sor. Így egy benzinmotoros autó után 1100 köbcentiméterig, illetve egy dízelmotoros után 1300 köbcentiméterig 130 ezer forintot kellene fizetni, ha az 5-ös vagy annál jobb környezetvédelmi besorolású, míg ha 5-nél rosszabb környezetvédelmi osztályú, akkor 195 ezer forintot kellene fizetni jövőre jövőre fizetni. Mindkettő 8,3 százalékos emelkedés, ami figyelembe véve a jövőre tervezett 4-5 százalékos inflációt, 3-4 százalékos reálérték-emelést jelent.
Új elem ugyanakkor, hogy a nagy összegű gépjárművek esetén, a mellékletben meghatározott adó összege felett, személygépkocsiknál a 6 millió forint, motorkerékpároknál pedig a 3 millió forint feletti rész további 5 százalékát kell fizetni.
Nem változik ugyanakkor az eljáró adóhatóság, azaz marad a Vám és Pénzügyőrség, és ugyancsak érintetlen az adóigazolás rendszere, vagyis a forgalomba helyezésnek változatlanul feltétele a regisztrációs adó megfizetésének igazolása.
A cél
Az előterjesztés szerint a szabályozás nem titkolt célja, hogy a regisztrációs adó áfaalapot képezzen. Ezáltal a költségvetés áfabevételei 8-15 milliárd forinttal nőhetnek, bár kétségtelen, hogy ugyanilyen összegben az autós társadalom rosszul járhat.
Az új törvénytervezet sem tartalmaz avultatást, vagyis a használt autókra, az új autókhoz viszonyított alacsonyabb adómértéket. A tervezet szerint ennek oka az, hogy az unióból származó használt autók nem áfaalanyok által történő behozatala esetén a költségvetés csak a regisztrációs adóra tarthat igényt, így az avultatás túlzott preferenciaként is értékelhető volna.
Az újautó-kereskedők a regisztrációs adó áfaalappá tételénél azért tiltakozhatnak majd, mert a magánszemélyek ha uniós tagállamban vásárolnak használtautót, akkor a regisztrációs adó nem képez áfaalapot.
Érdemi versenytorzító hatása ugyanakkor ennek a rendelkezésnek azért nem képzelhető el, mert az összes autóértékesítés forgalmán belül legfeljebb 10 százalék használtautó magánimport.
A törvénytervezet szakmai vitája augusztusban kezdődött. A PM az adótételek és a szabályozás kidolgozásában támaszkodott a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének és a Magyar Gépjárműimportőrök Országos Egyesületének véleményére is.