Emelkedett a regisztrációs adó

2004.03.23. 10:32
Elfogadták a regisztrációs adó negyedik, jelenleg véglegesnek tűnő változatát, mely a hatályos táblázathoz képest szinte minden esetben drágulást eredményez.
Érdekcsoportok hosszú lobbi-harca után úgy tűnik, hétfőn sikerült elfogadni a végleges, a legnagyobb terheket kirovó regisztrációsadó-táblát. Az autók forgalomba állításakor fizetendő, jelenleg hatályos háromsávos regisztrációs adórendszert nyolcsávosra változtatja Molnár Albert (MSZP) és Bőhm András (SZDSZ) az Országgyűlés által hétfőn elfogadott önálló indítványa.

Új tábla

Az MTI beszámolója szerint a május elsejétől hatályba lépő változtatás szerint az egyes kategóriákon belül a rosszabb környezetvédelmi besorolású gépjárművek regisztrációs adója ötven százalékkal magasabb lesz, mint a korszerűbb, a levegőt kevésbé szennyezőké. A módosítás nem tesz különbséget új és használt autó között.

A regisztrációs díj a fogyasztási adót váltotta fel, mely az autó értékének megfelelően tíz, illetve húsz százalékos adóterhet jelentett. Egy kétmilliós kisautó után kétszázezer, egy hatmilliós nagyobb autó után egymillió kétszázezer forintos fogyasztási adót kellett megfizetni, az autó életkorától függetlenül. A fogyasztási adót az uniós belépés miatt felváltotta a regisztrációs adót, melyet aztán pénzügyi megfontolásokból az eredetileg tervezett május elseje helyett februárban vezettek be, ami aztán megindította a lavinát.

Hogy is volt?

Az eredeti regisztrációs adótábla leginkább a használtautó kereskedőknek nemtetszését váltotta ki. Tüntetést szerveztek a parlament elé, ahol jelképesen elpusztítottak egy kartonpapírból készített autót, utalván arra, hogy a fogyasztási adót felváltó adótábla igencsak megnehezíti a megélhetést számukra. Látható a táblázatban is, hogy a május egyig hatályos adótábla jóval nagyobb teherrel sújtotta volna a használtautók jelentős részét kitevő Euro2-es autókat. Ez a rendszer a használtautó kereskedők szerint azért volt igazságtalan, mert a józan ész diktálta értékarányos elbírálásnak pont az ellentétét valósította meg.

Hatályos Hatályos Elfogadott Elfogadott
Euro3Euro2Euro3Euro2
1.1 benzin-1.3 dízel90200120180
1.1-1.4B és 1.3-1.5D90200180270
1.4-1.6B és 1.5-1.7D150400240360
1.6-1.8B és 1.7-2.0D150400390585
1.8-2.0B és 2.0-2.5D6401600540810
2.0-2.5B és 2.5-3.0D64016007801170
2.5-3.0B és 3.0-3.5D640160012001800
3.0 B és 3.5D felett640160018002700
Egyéb szgk.9090108108
Muzeális szgk.-200-240

Két heti lobbizás után előterjesztésre került egy következő adótábla, mely négypárti egyetértés alapján némileg növelte a regisztrációs adót az Euro 3-as gépkocsinál, de lejjebb nyomta az Euro 2-esek esetében, plusz létrehozta a használt Euro 3-as kategóriát, amelyet az újénál húsz százalékkal alacsonyabb díjjal sújtott. Ekkor már az újautó importőrök szólaltak meg, akik a környezetvédelem nevében tiltakoztak az új adótábla ellen, utalva arra, hogy az Euro 2-es gépjárművek autóipari hulladékok, és egyáltalán.

A legrosszabb

Újra megindult a lobbizás, melynek eredményeképpen létrejött egy új tábla, mely már nem számolt használt gépjárművel, ezen kívül megemelte az Euro 2-esek regisztrációs díját. A tegnap elfogadott, jelenleg véglegesnek (?) tűnő tábla aztán tovább növelte a díjakat mindkét kategóriában. Így aztán pár hónapnyi küzdelem után végül sikerült elfogadni azt a regisztrációs adó táblát, amely szinte minden esetben nagyobb terheket ró a kereskedőkre és ezen keresztül a vásárlókra, mint az első, még hatályban lévő változat.

Az új tábla május egytől hatályos, de a több száz hazai használtautó-kereskedőt tömörítő MGOE már a törvénymódosítást elindító, számukra kedvezőbb táblázat elkészülte után jelezte, hogy szeptemberben minden diszkriminációt mellőző, tehát EU-kompatibilis módosítás benyújtását tervezi. A belföldi használt autók számára ugyanis nyilvánvaló versenyelőnyt jelent, hogy a vételárukban a rájuk vonatkozó, újként megfizetett adó egyre kisebb tételt tesz ki, míg a külföldi ugyanolyan autókra kortól függetlenül az adó teljes összegét kiszabják. Emiatt az MGOE már Magyarország csatlakozása másnapján felméri, uniós szinten milyen lépések tehetőek az aránytalanság felszámolására, hangsúlyozta Bakó Zoltán, a szervezet titkára.