A regisztrációs adó február elsejei bevezetése ellen tiltakozott néhány száz gépjármű-kereskedő hétfőn az Országház előtt, majd petíciót adtak át a házelnöki titkárság munkatársának. Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének (MGOE) elnöke elmondta, azt kérik az Országgyűlés elnökétől, hogy ha a használt-gépjármű kereskedők már egyszer kifizették az importált autó után a fogyasztási adót, akkor ne kelljen ezen felül megfizetniük a regisztrációs adót is. Követeléseik közt szerepel az is, hogy a regisztrációs adóról szóló törvény az eredetileg tervezett időpontban, az Európai Unióhoz való csatlakozáskor, május elsején és ne február elsején lépjen hatályba.
Akár tízszeres teher
|
Tekintse meg képeinket! |
Az új adónem a fogyasztási adót váltja fel, amely új autók esetében egyes kategóriákban egyharmada, de használt autók esetében bizonyos kategóriákban akár a tízszerese is lehet a réginek. A regisztrációs adót a pénzügyi tárca álláspontja szerint azokra az autókra kell megfizetni, melyekre február 1-je után váltják ki az okmányirodákban a rendszámot és a forgalmi engedélyt, így az új adónem a korábban már vámkezelt autókat is érinti. Ezzel szemben a Magyar Adótanácsadók és Könyvviteli Szolgáltatók Országos Egyesületének január 19-én kiadott közleménye szerint a február elseje előtt behozott használt járművek után nem lehet regisztrációs adót jogszerűen követelni.
A csőd szélén
Fojt Attila szerint azok az autókereskedők, akik decemberben, még a regisztrációs adóról szóló törvény kihirdetését megelőzően autót vásároltak külföldön, jelenleg a csőd szélén állnak, és ha tudták volna, hogy február elsején hatályba lép az új rendszer, akkor nem vásárolták volna meg ezeket a gépkocsikat. Fojt szerint a gépjármű-kereskedők most három lehetőség közül választhatnak. Vagy visszaigénylik a fogyasztási adót és visszaviszik autóikat külföldre, vagy autóbontóba adják be kiváló állapotú gépjárműveiket, illetve üzletileg a legrosszabb megoldást választják, azaz
megfizetik a regisztrációs adót.
Visszaesik az import
A regisztrációs adó bevezetése után várhatóan minimálisra csökken a használt autók behozatala, mivel nem éri meg autót importálni. Fojt véleménye szerint így a jogalkotó nem éri el célját, hiszen a költségvetésnek nem lesz többletbevétele, sőt csökken az adóbevétel, mert a használt autók importja drasztikusan visszaesik. Ez ahhoz vezethet, hogy sok ezer munkahely megszűnik, a négy-hét éves használt autók ára jelentősen emelkedni fog, noha ez az a kategória, amely egy átlagos magyar család számára a leginkább elérhető. Az áremelkedés mértékét ugyan a kereslet-kínálati viszonyok határozzák meg, de becsléseik szerint ez elérheti a tizenöt-húsz százalékot is.
Alkotmányos normakontroll
|
Klikk a képre! |
Pénzely Márta, a Pénzügyminisztérium főosztályvezetője kedden fogadja a MGOE képviselőit, akik vizsgálják annak lehetőségét, hogy az Alkotmánybírósághoz fordulnak, mivel alkotmányjogászok szerint a február elsején hatályba lépő törvény nem állná ki az alkotmányos normakontrollt. A Pénzügyminisztériumban elmondták, hogy a használt-gépjármű importőrök hivatalos választ kapnak majd, de annak tartalmát nem a sajtón keresztül kívánják eljuttatni hozzájuk. A
pénzügyi tárca szakértői vizsgálják azt, hogy a törvényes keretek között miként csökkenthető a korábban befizetett áfával a regisztrációs adó.
Kövesse az Indexet Facebookon is!
Követem!