A tavalyinál többet költöttünk ruházkodásra

2001.10.19. 11:31
A GfK Piackutató Intézet pénteken ismertetett FashionScope 2001 című tanulmánya szerint a háztartások az első félévben 110 milliárd forintot költöttek ruházati cikkekre.
A kutatóintézet becslése szerint a piac mérete az idén elérheti a 250 milliárd forintot, szemben a tavalyi 220 milliárd forinttal.

A háztartások beszerzései 2001 első hat hónapjában 15 százalékkal, a darabszámot tekintve pedig 7,5 százalékkal nőttek az előző év azonos időszakához képest.

Több cipőt koptatunk el

A ruházati cikkek forgalmán belül mind mennyiségben, mind értékben nőtt a cipő részesedése, csökkent viszont a fehérnemű részaránya.

Horváth Annamária, a GfK cégvezetője elmondta: a háztartások az első félévben összesen 32 milliárd forintot költöttek cipőre, felsőruházatra 54 milliárd, alsóruházatra 15 milliárd forint jutott.

Összesen 80,3 millió ruhadarabot vásároltak. Egy-egy darab átlagára felsőruházatnál 2.600, alsóruházatnál 340, cipőnél pedig páronként 3.730 forint volt.

Hódítanak a szaküzletek és a hipermarketek

A GfK felmérése szerint a szervezett kereskedelem térnyerését jelzi, hogy csökkent az utcai árusok és piacok mennyiségi részesedése a forgalomból, miközben nőtt az általános ruházati szaküzletek és a hipermarketek piaci részesedése.

A ruházati cikkek vásárlásának fő színhelyei a szaküzletek, amelyek a felsőruházati eladások 43 százalékát bonyolították le. E bolttípus részesedése az alsóruházat esetében 30 százalék, míg a cipőknél 48 százalék volt a vizsgált időszakban.

Az utcai árusok visszaszorultak az alsóneműpiacra

Az utcai árusok, piacok a csökkenés ellenére jelentős részesedéssel bírnak az alsóruházatnál, értékben a vásárlások 28 százaléka itt bonyolódik. A cipőeladások 16, a felsőruházati 21 százaléka zajlik az utcán, illetve a piacokon.

A háztartások 27 százaléka nem vett egyetlen ruhadarabot sem

A GfK adatai szerint január-júniusban a háztartások 73 százaléka vásárolt legalább egy ruhadarabot vagy cipőt, ez 4 százalékpontos csökkenés az egy évvel korábbi mutatóhoz képest.

A csúcsfogyasztók

A ruházati termékek legintenzívebb vásárlói - jellemzően magas jövedelmű, nagyobb városok háztartásaiban élő középkorúak, vagy fiatalok - havonta átlagosan 14.000 forintot költöttek öltözködésre.