Macskaeledelt és vécépapírt veszünk saját márkából

2005.09.27. 14:04
Magyarországon a kereskedelmi márkás élelmiszerek és háztartási vegyi áruk kiskereskedelmi forgalma 15 százalékkal nagyobb volt az elmúlt egy évben, mint az azt megelőző időszakban.
A napi fogyasztási cikkekre kiadott minden 100 forintból a vevők 13-at kereskedelmi márkás termékre adtak ki a boltokban 2004 április-2005 március között. Többek között erről tájékoztatott Szalóky Tóth Judit, az ACNielsen piackutató vállalat igazgatója. A kiskereskedelemben meghaladja az évi 100 milliárd forintot a kereskedelmi márkák forgalma a 80 termékkategóriában.

Kutyaeledel és pelenka

A 13 százalékos átlagot leginkább a kutyaeledel kereskedelmi márkái haladják meg (43 százalékos piaci részesedéssel). Utána következik a konyhai papírtörlő (42), majd a papír zsebkendő (41) és a toalettpapír (39). A további sorrend: macskaeledel (34), rizs (32), gyorsfagyasztott burgonya (30), eldobható pelenka (29), sós keksz és rágcsálni való, zöldség konzerv, valamint folyékony szappan (21-21).

A fejlődés üteme szempontjából érdekes, hogy több mint duplájára nőtt a kereskedelmi márkás termékek értékesítése az utóbbi évben a következő termékkategóriákból: sport és energiaital, hajkondicionáló, eldobható borotva, levespor, cereália és müzli szelet. Csökkenést is regisztráltak egyes termékcsoportokban. Több mint 20 százalékkal esett vissza a kereskedelmi márkás termékek forgalmi részaránya sörből, míg kisebb mértékben az ivójoghurt és whisky esetében.

Sokkal olcsóbb

A 38 országban a kereskedelmi márkás termékek átlagára összességében 31 százalékkal alacsonyabb, mint ugyanabban a kategóriában a gyártói márkák átlagára. Magyarországon ennél nagyobb a kereskedelmi márkák árelőnye: átlagos fogyasztói áruk ugyanis 43 százalékkal kisebb, mint a gyártói márkáké. Például a kereskedelmi márkás sörök literenként átlagosan 24 százalékkal olcsóbbak, mint a kategória átlaga. Még nagyobb az eltérés a szénsavas üdítőitaloknál, ahol a kereskedelmi márkák átlagosan a felénél is kevesebbe kerülnek, mint a termékcsoport átlaga.

Hagyományosan Európa dominál a kereskedelmi márkák értékesítésében, amelyek piaci részesedése átlagosan 23 százalék a kutatásban részt vett tizenhét országban. A növekedés mértéke átlagosan 4 százalék, két év alatt. Az országok toplistáját a kereskedelmi márkák forgalmi részaránya alapján öt európai ország vezeti. Svájc az éllovas 45 százalékkal, majd Németország következik 30, Nagy-Britannia 28, Spanyolország 25, Belgium pedig 25 százalékkal. Magyarország 13 százalékos mutatójával a 13. helyet foglalja el.