Kutyaeledel és pelenka
A 13 százalékos átlagot leginkább a kutyaeledel kereskedelmi márkái haladják meg (43 százalékos piaci részesedéssel). Utána következik a konyhai papírtörlő (42), majd a papír zsebkendő (41) és a toalettpapír (39). A további sorrend: macskaeledel (34), rizs (32), gyorsfagyasztott burgonya (30), eldobható pelenka (29), sós keksz és rágcsálni való, zöldség konzerv, valamint folyékony szappan (21-21).
A fejlődés üteme szempontjából érdekes, hogy több mint duplájára nőtt a kereskedelmi márkás termékek értékesítése az utóbbi évben a következő termékkategóriákból: sport és energiaital, hajkondicionáló, eldobható borotva, levespor, cereália és müzli szelet. Csökkenést is regisztráltak egyes termékcsoportokban. Több mint 20 százalékkal esett vissza a kereskedelmi márkás termékek forgalmi részaránya sörből, míg kisebb mértékben az ivójoghurt és whisky esetében.
Sokkal olcsóbb
A 38 országban a kereskedelmi márkás termékek átlagára összességében 31 százalékkal alacsonyabb, mint ugyanabban a kategóriában a gyártói márkák átlagára. Magyarországon ennél nagyobb a kereskedelmi márkák árelőnye: átlagos fogyasztói áruk ugyanis 43 százalékkal kisebb, mint a gyártói márkáké. Például a kereskedelmi márkás sörök literenként átlagosan 24 százalékkal olcsóbbak, mint a kategória átlaga. Még nagyobb az eltérés a szénsavas üdítőitaloknál, ahol a kereskedelmi márkák átlagosan a felénél is kevesebbe kerülnek, mint a termékcsoport átlaga.
Hagyományosan Európa dominál a kereskedelmi márkák értékesítésében, amelyek piaci részesedése átlagosan 23 százalék a kutatásban részt vett tizenhét országban. A növekedés mértéke átlagosan 4 százalék, két év alatt. Az országok toplistáját a kereskedelmi márkák forgalmi részaránya alapján öt európai ország vezeti. Svájc az éllovas 45 százalékkal, majd Németország következik 30, Nagy-Britannia 28, Spanyolország 25, Belgium pedig 25 százalékkal. Magyarország 13 százalékos mutatójával a 13. helyet foglalja el.