120 milliárdot spórolnak a Ratkó-gyerekeken
További Magyar cikkek
Ma az Országgyűlés megszavazott két olyan fontos salátatörvényt, amelyek parlamenti tárgyalása során a szocialista-szabad demokrata többség megtorpedózta a kormány tervét. A szocialista frakció korábban a köztisztviselői illetménytábla és bérrendszer reformjával kapcsolatos kormányzati szándékot is keresztülhúzta, míg tavaly az SZDSZ tett keresztbe az előrehozott nyugdíjakkal kapcsolatos, 2009 és 2012 közötti szabályok módosításának.
Előre hozott nyugdíj, levonással
A korábbi parlamenti összecsapások után most megúszta a kormány az újabb égést, mindkét törvénytervezetet elfogadta a képviselők többsége. Az egyik salátatörvény a nyugdíjszabályokat változtatja meg. A kormánynak végül sikerült keresztülvernie, hogy a férfiak előre hozott öregségi nyugdíjkorhatára 2009 és 2012 között ne csökkenjen. A parlament még 1997-ben döntött úgy, hogy 2009 és 2012 között 59 év lesz az előrehozott nyugdíj korhatára, míg 2008-ig és 2013t-ól 60 év.
A kormány ezt a törvényt már tavaly meg akarta változtatni, ám akkor az SZDSZ kiszavazott, így megbukott a korhatárcsökkentés törlése. Ezúttal viszont átment a változtatás, így az 1950 és 1953 között születettek nem mehetnek egy évvel korábban nyugdíjba. A nők 2012 végéig továbbra is 59 évesen jogosultak lesznek arra, hogy a normál öregségi nyugdíjhoz képest előbb vonuljanak nyugdíjba, utána nekik is 60 évre emelkedik a korhatár. Azzal, hogy felülírták a korábbi szabályt és a férfiaknál lényegében 59-ről 60-ra emelik – vagyis nem hagyják 59-re csökkenni – a szóban forgó négy évben az előrehozott nyugdíj korhatárát, 120 milliárd forintot spórol a nyugdíjkassza az érintett harmincezer férfin.
Lényegében ez az egyetlen fajsúlyos pont, ahol a kormány eredeti elképzelése győzedelmeskedett. A koalíciós erők akarata érvényesült viszont az előre hozott nyugdíjazás esetén érvényes büntetés mértékét illetően.
Egészen 2012 végéig lesz érvényben az a rendszer, hogy ha valaki legalább 40 év szolgálati idővel rendelkezik, akkor nem csökkentik a járandóságát, mégha nem várja meg a normál 62 éves öregségi nyugdíjkorhatárt, hanem előbb vonul nyugdíjba. Ám ha csak 39 éve van, akkor 1,2 százalékkal mérséklik a nyugdíját, ha 38 évet gyűjtött össze, 2,4 százalékkal, ha pedig 37 évvel rendelkezik, akkor 3,6 százalékkal csökkentik a járandóságát (előre hozott nyugdíjat minimum 37 év szolgálati idővel lehet kérvényezni).
Kisebb korrekciók
A salátatörvény még tartalmazza azt is, hogy a 2009-től elvileg megszűnő résznyugdíj és nyugdíjminimum intézménye mégse szűnjön meg. Pontosítják annak a szabályait, hogy mire jogosult a foglalkoztató, és mit kell tennie, ha a baleseti járadékot neki kell kifizetnie megrokkant vagy meghalt munkavállalójának, illetve hozzátartozójának.
Büntetik a fiatal nyugdíjast
Egészen más lesz a helyzet 2013 elejétől. Aki a rendes, 62 éves öregségi korhatár előtt megy nyugdíjba, vagyis előre hozott nyugdíjat kezdeményez, nem fogja megkapni a teljes öregségi nyugdíjat, de akkor már nem a szolgálati időhöz, hanem az életkorához kötik a büntetés nagyságát. Aki 61 évesen vonult volna nyugdíjba, 3,6 százalékkal kap kevesebbet a rendes nyugdíjnál. Aki 60 évesen teszi meg ezt, az 8,4 százalékot veszít. Ezzel évente úgy 10-15 milliárd forintot takarít meg az állam.
A nyugdíjat érinti még az a korrekció, amit egy alkotmánysértés miatt kényszerül megtenni a kabinet. Az Alkotmánybíróság nemrég az alaptörvénybe ütközőnek ítélt egy kilencvenes években hozott törvényt; azt kifogásolták, hogy az özvegyi nyugdíj 15 éves feléledési idejét úgy csökkentette 10 évre az akkori kormányzat, hogy nemcsak a szabály hatályba lépése után megözvegyülőkre tették érvényessé, hanem visszamenőleg is, és nem biztosították a már korábban megözvegyültek számára az addigi 15 éves feléledési idő teljes kihasználását. Most ezt korrigálják, aminek következtében az első időben évi 4-6 milliárd forinttal kap többet a körülbelül 20 ezer érintett. Idővel természetesen a pluszkiadás évi összege egyre kisebb lesz.
Középtávú költségvetési tervezés
A másik olyan salátatörvény, amelynek parlamenti tárgyalása során a kormány kellemetlen perceket élt át, a 2008-as költségvetést megalapozó törvénymódosításokat magában foglaló pakk. Mint megírtuk, ennek keretében a kabinet meg akarta valósítani Draskovics Tibor tárca nélküli miniszter ötletét, a köztisztviselői illetménytábla és bérrendszer átszabását, ám a koalíciós erők megálljt parancsoltak.
Bevételi és kiadási definíciók
Az államháztartási törvény módosítása kiterjed arra is, hogy pontosítják, milyen tételeket lehet elszámolni bevételként és miket kell kiadásként számba venni.
Így voltaképpen csak két érdemi ponton hoz újat a törvény a mai szabályokhoz képest. Egyrészt az államháztartási törvény módosításával megteremtik a középtávú költségvetési tervezés kereteit. Minden év február 15-ig a kormánynak határozatban kell majd közzétennie az egyes minisztériumokra és a felügyelete alá tartozó egyéb intézményekre vonatkozó hároméves költségvetési keretszámokat, vagyis azt, hogy az elkövetkező három esztendőben évente mekkora összegből gazdálkodhatnak a tárcák és az érintett intézmények.
Ezt elvileg szigorúan be kell tartani, attól csak a kormány engedélyével lehet eltérni. Az is lényeges, hogy ezentúl minden miniszternek előírják, hogy gondoskodnia kell a keretszámok betartásáról. Vagyis felelőssé teszik a tárcavezetőket a náluk folyó gazdálkodásért.
A másik figyelmet érdemlő passzus a tandíj ügyét érinti. A mai szabály noha megengedi, hogy az egyetemek, főiskolák mentesítsék a képzési hozzájárulás alól a diákok 15 százalékát a jó tanulmányi eredmény alapján, ám a finanszírozási rendszer arra ösztönzi a felsőoktatási intézményeket, hogy ezt mégse tegyék meg. Most úgy változtatják a finanszírozási szabályokat, hogy az egyetemnek, főiskolának kötelező legyen a legjobb eredményt elérő 15 százalékot mentesíteni a tandíj alól és ezzel az egyetem, főiskola nem fog forrástól elesni.