Magyarországon az alkoholmentes szomjoltó italok közül az ásványvíz kiskereskedelmi forgalma mennyiségben 18 százalékkal emelkedett, szénsavas üdítőitalból és gyümölcsléből viszont 1-1 százalékkal kevesebbet adtak el a boltokban az elmúlt egy évben, mint korában. A szomjoltó italok közé számító sörből hat százalékkal bővült a magyarországi kiskereskedelmi forgalom.
A hazai élelmiszer-kiskereskedelemben a szomjoltó italok kulcsszerepet játszanak mind a forgalom és a nyereség, mind a vásárlások gyakoriságának növelése szempontjából.
Itthon
A Nielsen által vizsgált 86 élelmiszer-kategória forintban mért forgalmi toplistáján a húskészítményt követően a sör a második, majd a sajt mögött a szénsavas üdítőital a negyedik helyen található. Közvetlenül utána következik az ötödik gyümölcslé, majd jön a kávé, hetedik helyen az ásványvizet találjuk. A rangsor a 2006. augusztus-2007. júliusi adatokat tükrözi.
Az egyes bolttípusokban azonban más helyzetet találunk. Például az ásványvíz a negyedik legnagyobb forgalmú kategória a hipermarketben; minden harmadik liter ásványvizet ott adtak el. Szintén negyedik helyezett az ásványvíz a diszkontcsatornában.
Inkább gyümölcslé a sláger szupermarketben, ahol a toplista negyedik helyét foglalja el. A szénsavas üdítőital, megelőzve a sajtot, az előkelő harmadik helyre került a 400 négyzetméteres vagy annál kisebb üzletekben. Nem véletlenül, hiszen a kiskereskedelemben eladott összes szénsavas üdítőital több mint felét a 400 négyzetméteres vagy kisebb, hagyományos boltokban adják el, mennyiségben is, értékben is.
Szintén a hagyományos üzletek tipikus terméke a sör. Több mint 50 százalék jut erre a csatornára, a kiskereskedelmi eladásokból, mind mennyiségben, mind értékben.
Külföldön
A Nielsen globális vizsgálata az élelmiszerpiac változásairól a 200 milliárd dolláros összforgalmat meghaladó alkoholmentes kategóriában hat százalék pluszt regisztrált egyik évről a másikra.
Az átlag mögött azonban figyelemre méltó eltérések húzódnak. Így a nemzetközi élelmiszer-kereskedelemben, a termékcsoporton belül legnagyobb forgalmú szénsavas italoknál értékben a növekedés mértéke öt, az utánuk következő szénsavmenteseknél négy, víznél kilenc, gyümölcsleveknél hat százalék a Nielsen szerint. A sör globális mutatója plusz öt százalék.
Ettől eltérő képet mutat a magyarországi trend. Hiszen nálunk az ásványvíz piaca forintban 16, a szénsavas üdítőitalé 4, a gyümölcsleveké 6 százalékkal bővült. Sörnél 9 százalékos pluszt regisztrált a Nielsen
A kategóriák súlyát mutatja, hogy a százalékok pénzben kifejezve milliárd dollárokat jelentenek. Csak a többlet eladások szénsavas üdítőitalnál 2,8, víznél 2,1, gyümölcslénél egymilliárd dollárt tesznek ki. A sör kiskereskedelmi forgalma egyik évről a másikra 4 milliárd dollárral emelkedett világszerte.