Megbénult a vasúti közlekedés

2008.02.01. 05:45
Pénteken hajnali háromtól, lényegében az üzemkezdettől sztrájkba léptek a vasutasok. A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete a kiszervezett MÁV-cégek dolgozóinak tíz százalékos béremelést, valamint a cargósok kivételével a MÁV-csoport minden dolgozójának 2,5 havi bér kifizetését követeli. Ez a szakszervezet szerint húsz-, a MÁV szerint ötvenmilliárdos követelés. A sztrájk határozatlan idejű. Mivel az elégséges szolgáltatásokról sem tudtak megállapodni, a vasúti közlekedés kiszámíthatatlanná vált.

Pénteken hajnali háromkor, vagyis lényegében üzemkezdetkor megkezdődött a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) által határozatlan időre meghirdetett sztrájk a MÁV-nál, a MÁV Startnál és a MÁV Gépészetnél, valamint az ahhoz szolidaritásból csatlakozó MÁV Cargónál. A vasúti közlekedés kiszámíthatatlanná vált, miután az elégséges szolgáltatásokról sem tudott megállapodni a VDSZSZ és a MÁV.

Az utasokat nem tájékoztatják

Az utastájékoztatás is összeomlott: a MÁV korábban azt mondta, hogy a (40) 49-49-49-es, bárhonnan helyi tarifával hívható kék számon próbál információkat közölni a sztrájk idején közlekedő vonatokról. Gyakorlatilag azonban az a tapasztalat, hogy a telefon általában foglalt, és ha fel is veszik, hiába kérnek információt, a vasút nem tud mit mondani az utasoknak.

Képek a Déliből

Az internetes Elvira menetrend ugyanakkor egyáltalán nem utal a sztrájkra: nemcsak az adatbázisba nem nyúltak bele, de nyolcig még csak egy figyelmeztető mondatot sem helyeztek el a nyitólapon. Kilenckor már annyit olvashattunk az Elvirán: "VDSZSZ sztrájk miatt fennakadások és vonatkimaradások várhatóak. Kérjük, a vonatok indulásáról érdeklődjenek a 06 40 49 49 49 telefonszámon".

Nemcsak telefonon és interneten, személyesen sem kaphatnak az utasok felvilágosítást, legalábbis ezt tapasztalta munkatársunk a Nyugati pályaudvaron. A hangosbemondó azt közli, hogy a sztrájk miatt a személyforgalomban kimaradások lehetnek, amelyekről részletesebb tájékoztatást az információ ad, míg a jegypénztárban visszaválthatók a jegyek. Csakhogy a sztrájk miatt az információ és a pénztárak is zárva vannak.

Minden negyedik vasutas VDSZSZ-tag

A MÁV-csoport 36 991 munkavállalójából 9400 a VDSZSZ tagja. A MÁV Zrt.-nél 2007. december 31-én – amikor még a mozdonyvezetők és a gépészet dolgozói is odatartoztak – 29 985 munkavállalóból 5863, a MÁV Startnál a 4894 munkavállalóból 2506 volt tagja a VDSZSZ-nek. A MÁV Cargónál 2112 munkavállalóból 1031-en tagjai a Gaskó vezette szakszervezetnek. (MTI)

A MÁV Start dolgozói közül nyolcszázan, a forgalomirányítók közül ezerötszázan teljesítettek szolgálatot a hajnali, üzemkezdet körüli órákban. Azt a MÁV nem tudta megmondani, hányan sztrájkolnak a dolgozók közül – annyi biztos, hogy a mozdonyvezetők nem –, az erre irányuló szándékot előzetesen nem mérhették fel. A szakszervezet is figyelmeztette tagjait, hogy csak munkába álláskor közöljék: felveszik-e a munkát, vagy sztrájkolnak, ez azért is fontos volt a VDSZSZ-nek, mert így a munkáltató nem tudott a beosztások megváltoztatásával rontani a sztrájk hatékonyságán.

A VDSZSZ korábban úgy számolt, hogy a kocsivizsgálók és jegyvizsgálók között 90 százalék feletti, a forgalomirányítóknál 50 százalék körüli a sztrájk támogatottsága. Gaskó István, az érdekképviselet elnöke korábban a Független Hírügynökségnek 75 százalékos részvételt jósolt, és azt mondta, ekkora támogatottsággal hosszabb távon fenntartható a sztrájk.

A műszakváltás sem hozott változást

A vasúttársaság hajnalban még arra számított, hogy a dolgozók 80-90 százaléka felveszi a munkát műszakváltáskor, reggel hét óráig. Kilenc körül azonban már látható, hogy a MÁV várakozása nem volt megalapozott. A sztrájkban ugyanis nem hozott jelentős változást a reggeli műszakváltás, bár a MÁV szerint a dolgozók 80 százaléka felvette a munkát. A MÁV azt is közölte, hogy az eddigi adatok alapján az ország keleti részén inkább részt vesznek a munkabeszüntetésben, a nyugati régiókban viszont több vonat is közlekedik.

Békéscsabán a reggeli műszakváltás után csak ketten vették fel a munkát az állomáson, 13-an sztrájkolnak. A pécsi pályaudvarról eddig két vonat indult, oda egy érkezett, a pályaudvaron sokkal többen vannak, mint az előző sztrájkok idején. Észak-Magyarországon sem hozott változást a reggeli műszakváltás, míg Hajdú Bihar és Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében az összes jegyvizsgáló és a kocsivizsgáló sztrájkba lépett a reggeli műszakváltáskor.

Győrben a vonatoknak nagyjából a fele közlekedik, de azt még az információnál sem tudják megmondani, hogy pontosan melyik, írja a Független Hírügynökség. Továbbra is áll a szegedi Nagyállomás: még egyetlen vonat sem indult el, és nem is érkezett a vasúti dolgozók sztrájkja miatt. Pénteken egyébként 43 járat közlekedne itt. Folyamatosan közlekednek ugyanakkor a vonatok Szeged-Rókus és az orosházi vasútállomások között, és eddig menetrend szerint elindultak az Újszeged-Hódmezővásárhely és az Újszeged-Makó-Mezőhegyes között közlekedő személyvonatok is, jelentette kilenckor a Független Hírügynökség.

A főpályaudvarok leálltak

A sztrájk első óráiban a budapesti főpályaudvarokon, vagyis a Keletiben, a Nyugatiban és a Déliben megbénult a vasúti közlekedés, nem indultak, és oda nem is érkeztek vonatok. Bár a sztrájk támogatottsága itt sem volt száz százalékos, a kocsivizsgálók, jegyvizsgálók és tolatásvezetők akkora többsége nem vette fel a munkát ezeken a helyeken, hogy innen nemigen tudnak vonatok elindulni. A fővárosi vasúti közlekedés azonban nem állt le teljesen, a forgalmat a külső pályaudvarok bonyolítják. A MÁV szerint a sztrájk miatt az ország számos más településén sem tudnak elindulni az üzemkezdés utáni első járatok.

A vonatról nem autóra váltottunk

Nem nőtt a forgalom a bevezető utakon a vasutassztrájk miatt – közölte a Fővinform ügyeletese. Havasi Zsolt elmondta: nem érzékelhető sem a bevezető útvonalakon, sem a belváros útjain, hogy az ilyenkor megszokottnál erősebb lenne a forgalom. Az elmúlt napokra, hetekre jellemző közepes erősségű forgalmat mutatják reggel fél nyolckor a forgalomfigyelő kamerák. Kemenesi Judit, az Útinform ügyeletese is megerősítette: nem tapasztaltak forgalomnövekedést a bevezető utakon.(MTI)

A Déliben a hét óra előtt szolgálatba lépett nappalos forgalmisták nem sztrájkolnak, a villanyfűtéssel foglalkozó dolgozók azonban igen, így onnan továbbra sem indultak vonatok, beérkezett viszont oda egy vonat Győrből. A Keletiből, ahol korábban három induló vonat szerepelt a utastájékoztató táblán, végü egy InterCity indult el Sopronba, a VDSZSZ szerint az is vonatvizsgálat nélkül, ami ellentétes az utasításokkal.

A Független Hírügynökség beszámolója szerint a Nyugati pályaudvaron – ahonnan nyolckor elindult egy vonat Cegléd-Szolnok felé &dnash; néhány tucat ember várakozott péntek hajnalban, a sztrájk megkezdése után három órával. A pályaudvaron az információ és a pénztárak sem működnek. A Déliben a tájékoztató táblán csak annyi szerepelt: Sztrájk; itt is nagyjából tucatnyi ember várakozott. A Keleti pályaudvaron viszonylag sokan, több, mint 100-an várakoztak péntek reggel, innen a munkabeszüntetés kezdete óta 2-3 vonat elindult, és ugyanennyi érkezett is.

Klikk!

Bár hivatalos és pontos indulási és érkezési időpontokat senki nem tud mondani, az Index fórumának vasútmániásai a hivatalos információknál sokszor pontosabb és hasznosabb híreket közölnek. Olvassa, és ha van saját tapasztalata, pályaudvaron vár, álló vagy száguldozó vonaton ül, írja meg!

Mi jár ma?

A MÁV nyolc előtt nem sokkal kiadott tájékoztatása szerint Budapest elérhető vonattal: a vonatokat a külső budapesti állomásokra fogadják, vagyis a Kelenföldi pályaudvarra, Angyalföldre, Rákosra, illetve Rákospalota-Újpestre. A vonatok innen is indulnak majd Székesfehérvár, Pusztaszabolcs, Martonvásár, Vác, Szob, Szolnok, Hatvan felé.

A 11 budapesti elővárosi vasútvonalon – Kőbánya-Kispest-Lajosmizse, illetve Rákospalota-Újpest–Veresegyház vonal kivételével – egy-két vonat közlekedik. A MÁV azt tervezi, hogy a lehetőségeihez képest óránként, vagy másfél óránként indít vonatokat a budapesti elővárosban.

Az MTI nyolckor kiadott körképe szerint országszerte alig járnak a vonatok, de a kora reggel elindított járatok többségén is csak kevesen utaztak. Az állomásokon sincsenek sokan a várakozók, a tájékoztatás folyamatos, de szinte mindenütt bizonytalan a vonatok indulása, illetve érkezése. A sztrájk jelentősen érinti az egész országot, ám kivételnek számít például Szeged környéke, illetve a Budapest elővárosi forgalom.

Sokan buszra ültek

A vasúti sztrájk eddig a szokottnál kicsit nagyobb forgalmat jelent a Volánbusz Közlekedési Zrt.-nél. Minden pályaudvaron egy-egy tartalék busz áll rendelkezésre és a Volánbusz arra kéri az utasokat, hogy a tervezhetőség érdekében elővételben vásárolják meg jegyüket - mondta Kameniczky Ákos, a belföldi szolgáltatási iroda vezetője. Az agglomerációban kicsit nagyobb a forgalom, de mentesítő járat beállítására még nem volt szükség. A távolsági járatokon Győrben a Kisalföld Volán segítette ki a Volánbuszt, Sopronban pedig pótjárat beállítására volt igény. A Volánbusznál - részben a hétvége miatt is - délutánra várnak nagyobb forgalmat, de annak nagysága kiszámíthatatlan, mondta az irodavezető. (MTI)

A MÁV illetékeseinek beszámolója szerint az utasok közül akik tehették az autóbusz-közlekedést választották, vagy Volán-buszokkal, vagy az elindított vonatpótló járatokkal próbálták meg elérni uticéljukat. Imre Lászlóné, a pécsi igazgatóság munkatársa az MTI-nek elmondta, hogy a hajnali üzemkezdés óta csak egyetlen vonat indult el az állomásról Szombathely felé a jegykezelők sztrájkja miatt. A vonaton mindössze 15 ember utazott.

Smid Norbert, a debreceni igazgatóság munkatársa elmondta, hogy Debrecenből és Nyíregyházáról egyetlen vonat sem tudott elindulni a dolgozók sztrájkja miatt. T. Leiner Ildikó, a szombathelyi igazgatóság munkatársa azt közölte, hogy három munkakörben - tolatásvezető, kocsirendező és váltókezelő - sztrájkolnak a dolgozók, eddig 28 főből 3 ember nem vette fel a munkát. Eddig egyetlen vonat tudott - jelentős késéssel - elindulni Szombathelyről Budapest irányába, egyébként pótlóbuszokkal szállítják - például Sopron irányába - az utasokat - mondta a szombathelyi igazgatóság munkatársa.

A MÁV azt közölte, hogy az észak-balatoni vonalon egy vonat sem indult el eddig, ahogyan Hatvan és Salgótarján között sem. Akadozik a távolsági vasúti közlekedés is, mert Miskolc, Szerencs, Sátoraljaújhely, Eger, Füzesabony, Debrecen, Nyíregyháza, Záhony, Békéscsaba, Szeged, Gyékényes, Kaposvár állomáson sztrájkolnak a kocsivizsgálók, a jegyvizsgálók, illetve a forgalomirányítók egy része. Pécsről egy szombathelyi gyorsvonat indult el.

A VDSZSZ honlapja szerint eddig egy helyen, Pusztaszabolcson volt ordibálásba fajuló szóbeli konfliktus az utasok és a vasutasok között.

Semmiről nem tudtak megállapodni

Az úgynevezett még elégséges szolgáltatásról csütörtök estig egyeztetett a MÁV és a VDSZSZ. A MÁV vezetése csütörtökön délelőtt még azt mondta: az elégséges szolgáltatást a megszokott napi 3000-3300 helyett napi 1500 vonatpár elindításának biztosítása jelentené. A vasút azt szeretné, ha üzemkezdettől reggel nyolcig, valamint 13 és 19 óra között minden vonat közlekedne, valamint indulna még minden vonalon egy-egy vonatpár este nyolc után is.

A VDSZSZ utolsó ajánlata ezzel szemben az volt, hogy délelőtt 8 és 10 óra között, valamint 17 és 19 óra között a menetrendben ebben az időintervallumban meghatározott vonatoknál több közlekedjen, ezen kívül a nemzetközi tehervonatok közlekedtetéséhez is hozzájárultak volna. A szakszervezet szerint a MÁV vezetésének "ez sem volt elég", ezért maradt el a megállapodás. A vasút azt közölte: az utolsó ajánlatuk 654 vonat, vagyis a normál vonatmennyiség egyötöde volt, ám a VDSZSZ legfeljebb 360 vonat indításába egyezett volna bele.

Mivel az elégséges szolgáltatásokról nem tudtak megállapodni, a vasúti közlekedésről semmi biztosat nem lehet tudni. A MÁV azt közölte: "a vonatok közlekedése a szakszervezet elfogadhatatlan ajánlata miatt kiszámíthatatlan lesz, késésekre, járat-kimaradásokra, útvonal-rövidülésekre kell számítani".

Várhatóan csak ad hoc módon fognak elindulni a vonatok: ha lesz éppen olyan vonat, amelynek nemcsak a mozdonyvezetője, hanem a jegy- és kocsivizsgálója sem sztrájkol, és a forgalmista is elengedi, az eljuthat valameddig. Azonban lehet, hogy már a következő állomáson megreked, vagy, ha annak az állomásnak a forgalmistája is sztrájkol, talán be sem jut oda.

Az utasoknak fizet a MÁV

A vasút közölte: ha valaki a várható vonatkésés miatt az utazás megkezdése előtt lemond az utazásról, a fizetett menetdíjat, IC/IP pótjegy árát kezelési költség levonása nélkül visszatérítik neki. A sztrájk miatt elmaradó IC, IP vonatokra megváltott helyjegyek, pótjegyek árát kezelési költség levonása nélkül térítik vissza. A megvásárolt menetjegyek, IC/IP pótjegyek visszatérítése a sztrájkot megelőző nap 0.00 órától, a sztrájk lemondását követő harmadik nap 24.00 órájáig igényelhető költségmentesen (kezelési költség nélkül).

Klikk!

A MÁV emellett költségtérítést fizet a bérleteseknek, ha azok más tömegközlekedési eszközzel jutnak munkába, ezt a lehetőséget a január és február hónapra félhavi bérlettel, havibérlettel, vasutas félhavi bérlettel, vasutas bérlettel, tanuló félhavi bérlettel, tanuló bérlettel rendelkezők vehetik igénybe. Ha a bérlettel rendelkező utas a sztrájk ideje alatt más tömegközlekedési vállalat helyközi közlekedési szolgáltatását veszi igénybe, az átadott menetjegyek darabszámának megfelelő mennyiségű, a vasúti bérlet kilométer távolságával megegyező, dolgozók esetében teljesárú, tanulók esetében 50 százalékos, másodosztályra szóló vasúti menetjegy árának megfelelő összeget térít meg. Egy utas naponta egy oda és egy vissza útra szóló menetjegy alapján igényelheti a költségtérítést.

Ha valaki a nemzetközi vonat elmaradása miatt mond le az utazásról, a Magyarországon váltott nemzetközi menetjegy árának és a helybiztosítási díj kezelési költség levonása nélküli visszatérítésére jogosult. Más vasút által kiállított menetjegyek árának visszatérítésére nincs lehetőség. Az ilyen jegyeket a kiadó vasút általi visszatérítéshez igazoltatni kell.

Tízmilliárdokról vitáznak

A sztrájkot a VDSZSZ azért indította el, mert a MÁV nem teljesítette két követelésüket. Tíz százalékos béremelést kértek a vasúttól kiszervezett leányvállalatok dolgozóinak, valamint két és félhavi bért a MÁV Cargóból származó bevétel terhére.

A tíz százalékos béremelés a MÁV Startnál, a MÁV Trakciónál és a többi MÁV-leányvállalatnál nagyjából 4-5 milliárd forintos pluszkiadást jelentene, mondta el az Index kérdésére egy csütörtöki háttérbeszélgetésen Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója. A MÁV vezetőségének számításai szerint a 2,5 havi bérkövetelés ennél is jóval nagyobb kiadást jelentene. Ez a bértömeg 26-30 milliárd forint, ami a járulékokkal együtt elérheti az 50 milliárdot is.

A VDSZSZ szerint viszont 700 000 forintos két és félhavi átlaggal számolva a 30 000 dolgozó bérkövetelése 21 milliárd forint, vagyis nagyjából 30 milliárddal kevesebb. A VDSZSZ azt is elfogadná, ha a követelés egy részét nem bérként, hanem költségkímélő módon, adómentes béren kívüli juttatásként kapnák meg a vasutasok, mondta Gaskó csütörtökön az Indexnek.

A MÁV-nak, ha egész nap, üzemkezdettől üzemzárásig egyetlen vonat sem közlekedne, nagyjából 700 millió forintos vesztesége lenne. Vagyis a 10 százalékos bérkövetelés költségét, ha az valóban 4-5 milliárd forintos többletkiadást jelent a vasútnak, nagyjából egy heti totális sztrájkkal elbukná a MÁV.