További Magyar cikkek
Akárcsak tavaly, idén is nyáron vagdoshatják a szalagokat az autópályákon. Ha a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő (NIF) Zrt. idei tervei megvalósulnak, az első sztrádaavatás az M7-es utolsó nagyobb szakaszán lesz. A kivitelezőnek május 31-ig kell elkészülnie a Balatonkeresztúr és Nagykanizsa közötti 35,5 kilométeres szakasszal, amely a leghosszabb idei avatású sztráda lesz.
Egy év, két új híd
Idén hat, összesen mintegy 86 kilométer hosszú gyorsforgalmi útszakaszt helyeznek forgalomba. Ezek közül nemcsak a leghosszabb, hanem a legrövidebb is az M7-esen van: június 30-ig készül el a Letenyétől az országhatárig vezető 1 kilométer, majd ősszel a magyar-horvát határon a mi M7-esünket a horvátok A4-esével összekötő új Mura-híd és az ahhoz kapcsolódó 1300 méternyi horvát sztrádaszakasz.
Ezek az utak azok, amelynek az eredeti tervek szerint is idén kell elkészülnie. A másik háromból kettő 2007-ről csúszott erre az évre, míg egyet az első tervek szerint már 2006-ban forgalomba kellett volna helyezni. Az átadás határideje azonban ezek egyikén is változhat: a Balatonkeresztúr-Nagykanizsa között építkező konzorciumot vezető Viadom bedőlése és az épülő út egy szakaszának visszabontása miatt kétséges, hogy a leányvállalatával kettesben maradt osztrák Porr a májusi határidőre elkészül-e a kivitelezéssel.
A legnagyobbat az M6-os budapesti városi szakaszával, az M0-st az érdi tetővel összekötő néhány kilométerrel – valamint a beruházáshoz kapcsolódóan az M0-s kétszer háromsávosra szélesítésével – csúszik a kivitelező. Területszerzési nehézségek és közműkiváltások miatt több mint kétéves késéssel, 2006. tavasza helyett a mostani tervek szerint augusztus 31-ig fejezi be az építkezést a kivitelező Vegyépszer.
Szintén augusztus végére épül meg az M0-s 3,5 kilométer hosszú északi szektora a 62 milliárd forintért, benne a Megyerinek hívott Duna-híddal. A Strabag és a Hídépítő konzorciumában megvalósuló, az M3-ast a 11-es úttal összekötő beruházásnak a múlt év végére kellett volna elkészülnie.
Akadályok sorozata
Ugyancsak tavaly decemberre kellett volna megépíteni a körgyűrű keleti, M3-ast a 4-es főúttal összekötő szakaszát. Annak a 26,5 kilométernek északi részét – az M3-as és a 3-as főút között – az Egút-Debmút konzorciuma, a 4-es és a 3-as közötti részét a Viadom kiesése után a Porr építi. A beruházást itt is területszerzések lassították, valamint az, hogy az Egút-Debmút területén 2006-ban hat hétig állt a kivitelezés engedélyeztetési problémák miatt.
Korábban úgy tűnt, emiatt a csúszás miatt hazánk elveszíthet 70 milliárd forintnyi, a kohéziós alapból származó európai uniós támogatást (annak az eredeti feltétele ugyanis az volt, hogy a kivitelezést 2007. december 31-ig fejezzék be). Azonban a támogatás egy részét sikerült átszervezni az M0-stól Gödöllőre vezető M31-es megépítésébe, így a pénzt 2009. december 31-ig használhatjuk fel; pontosabban addig kell elkészülnie annak a nagyjából 12 kilométeres szakasznak, aminek a kivitelezésére várhatóan egy hónapon belül kiírják a közbeszerzési tendert.
Hat helyen kezdenek építeni
Az M31-es építés így előreláthatólag idén nyáron kezdődhet meg. Hogy elegendő lesz-e ezt követően másfél év a befejezésére, arról Béni Gyöngyi, a NIF szóvivője korábban azt mondta: szakértőik szerint ezzel az ütemezéssel elkészülhet a kétszer kétsávos, autópályává fejleszthető gyorsforgalmi út olyan időpontra, hogy ne kerüljön veszélybe az uniós támogatás.
Az M31-es mellett várhatóan szintén idén kezdődik az M43-as Szeged és Makó közötti szakaszának, az M6/M60 Szekszárd-Bóly és Bóly-Pécs szakaszainak az építése, ez utóbbinak a Dunaújváros-Szekszárd közötti szakaszát is elkezdhetik építeni idén, bár arra még nincs kiválasztva a koncesszor. Előbbire szintén még ezután írják ki a közbeszerzési eljárást - a beruházást uniós pénzből valósítják meg, ám hiába tervezték az indítását 2007-re, a támogatási szerződést Brüsszel még mindig nem írta alá hazánkkal -, utóbbit ppp-beruházásban a Strabag vezette konzorcium építheti és üzemeltetheti harminc évig; befejezniük 2010. március 31-ig kell.
A legnagyobb forgalmat érintő beruházás ugyanakkor nem egy új út építése, hanem egy meglévő szélesítése lesz: várhatóan nyáron jelenik meg az M0 déli szektorának szélesítésére a közbeszerzési tender. Ezt nagyrészt szintén uniós pénzekből finanszíroznák, ezért szintén a brüsszeli szerződés aláírására vár. A kétszer három sávosra szélesítés, valamint két új Duna-híd építése mellett megkezdődik az M0-s egy új, 6,3 kilométeres, az 51-es főút és az M5-ös közötti szakaszának az építése is.