További Magyar cikkek
A megbeszélésen csakúgy, mint eddig, sem a VDSZSZ követeléséről, sem pedig a minimális szolgáltatásról nem tudtak megállapodni. Az egyeztetést követően Bárány Balázs, a VDSZSZ vezető ügyvivője elmondta az MTI beszámolója szerint: a munkáltató nem ajánlott semmit a tárgyaláson, továbbra is kitart amellett korábbi álláspontja mellett. Zsoldos Marianna, a MÁV Zrt. humánerőforrás igazgatója pedig hangsúlyozta, hogy továbbra sem tartják indokolnak, jogosnak, gazdaságilag teljesíthetőnek a szakszervezet követelését.
A VDSZSZ szerdán délben a MÁV-START Zrt.-vel folytatta a tárgyalást, ami szintén nem hozott áttörést. Ezt követően ülésezik a sztrájkbizottság és dönt a további lépésekről. Ezt azt jelentheti, addig biztosan folytatódik a sztrájk. Az Index információja szerint a szakszervezet az ülésén arról dönthet, mikor függesztik fel a sztrájkot, illetve, hogyan folytatják a tiltakozást. A sztrájk péntek hajnali 3-kor vette kezdetét, ám délben felfüggesztették, majd hétfőn hajnali 3-kor ismét folytatták.
A MÁV szerint ezért jogszerűtlen a sztrájk
Mint tegnap hírt adtunk róla, a MÁV a Fővárosi Munkaügyi Bírósághoz fordult. A vasúttársaság legfrissebb közleményéből kiderül, szerintük azért jogszerűtlen a mostani sztrájk, mivel a VDSZSZ vezetői is aláírtak 2006 decemberében egy középtávú, 2007-2010 szóló bérmegállapodást. Az tartalmazza azt is, hogy annak megváltoztatására egyik szakszervezet sem kezdeményez munkabeszüntetést.
A MÁV és a szakszervezetek közötti négyéves megállapodás az Országos Érdekegyeztető Tanács ajánlásának középértékét, jelenleg 6,25 százalékos keresetnövekedést határoz meg alsó limitként, a vasúttársaság pedig 6,9 százalékot ajánlott meg. A MÁV Startnál ugyan nincs bérmegállapodás, de a cég egyoldalúan végrehajtotta a 6,9 százalékos béremelést. A fentiek miatt pedig a négyéves megállapodásban rögzített keresetnövekedést is meghaladó mértéken felüli további követelés a MÁV álláspontja szerint jogszerűen nem támasztható – olvasható a közleményben.
Ugyanakkor egy másik kereset is a Fővárosi Munkaügyi Bíróság előtt van, melynek elbírálásánál soron kívüli eljárást kért a Bíróságtól, figyelemmel a kiemelkedő társadalmi érdekekre. A MÁV azt kéri, hogy állapítsa meg a bíróság a sztrájkjoggal való visszaélést, mert a VDSZSZ vitatja azt, hogy a munkahelyre és az iskolába történő utaztatás közszolgáltatás része lenne.
A vasúttársaság a keresetben a VDSZSZ esetében rendeltetés ellenes joggyakorlás megállapítását kéri a Fővárosi Munkaügyi Bíróságtól. A MÁV sztrájktörvénnyel ellentétesnek tartja a VDSZSZ álláspontját, tekintettel arra, hogy a törvény a társadalmi közszükségletet ellátó munkáltatóknál írja elő a még elégséges szolgáltatás biztosítását.
Sztrájktörőkben bízva
A MÁV közben úgy döntött, 5 ezer forintot fizet szolgálatonként azoknak a dolgozóknak, akik felveszik a munkát - pontosabban, "akik munkájukkal a vonatközlekedés biztosításán dolgoznak".
A társaság nemrég kiadott közleményében állítja, hogy egyre csökken a sztrájkolók aránya. A szerdai nappalos műszakra a MÁV Zrt. pályavasúti, forgalmi területén 2710 munkatárs közül 148 sztrájkol, ami 5,5 százalékos részarány. Ám a MÁV START Személyszállító Zrt. 1943 munkatársa közül 432-en sztrájkolnak, ami viszont 22 százaléknál is nagyobb hányadot takar.
Hogyan járnak a vonatok?
Jelenleg a vonatok 40 százaléka közlekedik, délelőtt 11 óráig a kijelölt 1236 vonat közül 487 vonat járt - adta ki a legfrissebb tájékoztatását délután 2 órakor a MÁV. Tegnap ugyanebben az időintervallumban (0.00-11.00 óra között) 347 vonat közlekedett, ez is mutatja, hogy bővül a vasúti eljutási lehetőség. A mai napon eddig 168 tehervonat közlekedett. A vasúttársaságok kiemelten kezelik a délutáni vonatközlekedés szervezését is, mert fontosnak tartja az utasok eljutási lehetőségeinek biztosítását.
A budapesti elővárosi vonalakon általában két-két vonat szállítja az utasokat, amelyek óránként, vagy kétóránként indulnak. Mindhárom budapesti főpályaudvar fogadja és indítja az elővárosi vonatok egy részét.
A vidéki regionális forgalomban általában három órás időközönként járnak a vonatok, az IC és a távolsági vonatközlekedés még kiszámíthatatlan. A BudapestSzeged közötti IC-k (minden második) közlekedik, igaz, hogy KiskundorozsmaSzeged között vonatpótló buszokkal kell utazni. Ugyancsak javul az IC összeköttetés a BudapestGyőrSzombathely útvonalon.