Enikő, Melitta
9 °C
24 °C
Index - In English In English Eng

Ma éjfélig biztos, holnap talán lesz sztrájk

2008.02.05. 12:11
A pénteken kezdődött, majd felfüggesztett, hétfőn újraindult sztrájk miatt továbbra is késésekre, járat-kimaradásokra és útvonal-rövidülésekre kell számítani a mai napon. A MÁV szerint a VDSZSZ visszaél a sztrájkjoggal, ezért bírósághoz fordulnak. A mai tárgyalás is eredménytelenül zárult, holnap folytatják az egyeztetést.

A budapesti főpályaudvarok közül nem fogad és nem indít vonatokat a Keleti pályaudvar, Rákosról indulnak vonatok Újszász-Szolnok, valamint Hatvan felé. A MÁV tájékoztatása alapján a Déli és a Kelenföldi pályaudvar üzemel, a pusztaszabolcsi és a székesfehérvári vasútvonalon közlekednek a vonatok. Ugyancsak járnak a vonatok a dél-balatoni vasútvonalon. Azonban kiszámíthatatlanul járnak a vonatok a Budapest-Győr, a Budapest-Cegléd, a Budapest-Újszász-Szolnok, a Budapest-Hatvan vonalon.

A nagyobb vidéki városokban is hasonló a helyzet. Miskolc környékén a regionális forgalomban csak hellyel-közzel biztosítják a vasúti közlekedést. A Szeged-Budapest vonalon Kiskundorozsma és Kőbánya-Kispest között szervezi a MÁV a vonatokat. Az utasokat Szeged és Kiskundorozsma között autóbuszok szállítják, mert Szegeden a szakszervezetisek sztrájkolnak. Debrecenben és Nyíregyházán is változatlan a helyzet, nem indult még személyvonat a reggeli órákban. A jegyvizsgálók és kocsivizsgálók nagy arányban sztrájkolnak ismét, a forgalom-irányítóknál kevesen. Pécsett szintén a kocsivizsgálók sztrájkolnak.

Bíróság, veszteség

Közben a MÁV a Fővárosi Munkaügyi Bírósághoz fordult a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) által szervezett sztrájk miatt. A társaság a Munka Törvénykönyvében meghatározott együttműködési kötelezettség, továbbá rendeltetésszerű joggyakorlás követelményének megsértése, valamint a sztrájkjoggal visszaélés miatt vár jogorvoslatot. A bíróságnak az elsőfokú döntést öt napon belül kell meghoznia, ha viszont valamelyik fél felebbez, a másodfokú eljárásra már nincs törvényi határidő.

A szakszervezet és a MÁV képviselői 11 órakor ismét tárgyalóasztalhoz ültek. Az egyeztetésre a MÁV Zrt. úgy ment oda, hogy továbbra is kitart álláspontja mellett, nevezetesen: a szakszervezet követelése szakmailag megalapozatlan, jogi és gazdasági alapja nincs. A VDSZSZ továbbra is azt követeli, hogy a minden vasutas kapjon nettó 250 ezer forintot személyenként a MÁV Cargo privatizációs bevételéből, illetve 10 százalék többletbérfejlesztést kér a megajánlott 6,9 százalék mellett a kiszervezett MÁV-társaságok dolgozói számára, a MÁV-START Zrt., a MÁV-Trakció Zrt., illetve a MÁV Gépészet Zrt. munkavállalóinak.

Ismét nem tudott megállapodni a MÁV Zt és a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete a követelésekről és az elégséges szolgáltatásról a kedden délelőtt 11-kor kezdődött egyeztetésen - adta hírül a Független Hírügynökség. A sztrájk folytatódik, a felek szerdán reggel 9-kor ülnek újra tárgyalóasztalhoz - mondta el a Sigulinszki Tibor, a MÁV szóvivője.

A vasutasok kedden 24 óráig biztosan nem hagyják abba a sztrájkot, de még szerdán reggel is lehet munkabeszüntetés - mondta Gaskó István, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) a nemrég véget ért sajtótájékoztatón az MTI szerint. Elmondása szerint a keddi egyeztetésen sem jutottak előre, a munkáltató továbbra sem enged álláspontjából. A VDSZSZ sztrájkbizottsága kedden késő délután ülésezik és dönt a további lépésről.

A vasúttársaság közleménye szerint a forgalomirányítók közül az éjszakai műszakban 12 százaléknyian sztrájkoltak. A nappali műszakban valamelyest kisebb a munkát beszüntető forgalmi dolgozók aránya: minden tizenegyedik sztrájkol.

A MÁV kalkulációi szerint csoportszinten a sztrájk 600 millió forint veszteséget okoz naponta. Ennek tizede a privatizált, az árufuvarozást végző üzletágnál, a MÁV Cargo-nál jelentkezik. A sztrájk miatt a vállalat teljes körű áruforgalmi korlátozást adott ki - hiszen a határokon már így is nagyszámú leállított szerelvény várakozik. Így az adott szállítási útvonalak működőképességétől függően vesznek csak fel áruküldeményt.

A Volánok és a BKV részben megoldás lehet

A Volánbusz Zrt budapesti vonalain, a Bakony Volán, a Somló Volán, a Tisza Volán és a Balaton Volán Zrt. autóbuszjáratain elfogadják a MÁV-START által kiadott január, illetve február havi és január második félhavi, illetve február első félhavi dolgozói-, és tanulóbérletet, valamint a MÁV tényleges és családtagi arcképes igazolványokat. Kedden üzemkezdettől az Agria, a Mátra, a Vértes és a Hajdú Volán Zrt. vonalain, csak meghatározott viszonylatok között utazhatnak vasúti bérletekkel. Erről a MÁV-START internetes honlapján lehet tájékozódni.

A BKV menetrendszerinti járatain elfogadják Budapest közigazgatási határáig, illetve onnan a vasúti viszonylatnak megfelelő fejpályaudvarok irányába, illetve irányából közlekedő járműveken az érvényes vasúti bérletet. A metrón, a villamoson és a kisföldalattin viszont nem.