Megérkezett a menetrend szerinti sztrájk

2008.02.04. 05:52
Hajnali háromkor újrakezdték a pénteken felfüggesztett sztrájkot a vasutasok. A szakszervezet 10 százalékot béremelést és nettó 250 ezer forintos juttatás kifizetését kéri, a MÁV azt mondja, nem osztogatják szét az állami vagyont képező privatizációs bevételt. A vasúti közlekedés ismét kiszámíthatatlan, a budapesti főpályaudvarok mellett a főként a kelet-magyarországi vonatközlekedés bénult meg. Öt Volán-társaság a vasúti bérleteseket ingyen szállítja, de költségtérítést bárki kérhet majd.

Jelentős a sztrájktámogatottság Budapesten a legnagyobb pályaudvarokon – mondta Gelencsér László, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) vezető ügyvivője nem sokkal a sztrájk újraindítását követően az MTI-nek. A Déli, a Keleti és a Nyugati pályaudvaron a jegyvizsgálók, kocsivizsgálók, forgalmisták léptek sztrájkba. Ugyanakkor a MÁV délelőtt azt közölte, hogy a reggeli műszakváltáskor országosan a dolgozók 86 százaléka felvette a munkát.

Nagy a forgalom a budapesti bevezető utakon

Nem növekedett jelentősen az ország főútjainak terheltsége, közölte az Útinform ügyeletese hétfőn reggel, néhány órával a vasúti sztrájk kezdete után. Az ügyeletes elmondta, hogy "nem tér el a megszokottól a közúti forgalom az országban." Unger Pál, a Budapesti Rendőr-főkapitányság sajtóügyeletese elmondta, hogy a fővárosba vezető főutakon érzékelhetően megnőtt a forgalom, de ez sehol nem okozott fennakadást.(MTI)

Kavalecz Imre, a vasúttársaság sajtófőnöke elmondta, hogy a fővárosi nagy pályaudvarokon kialakult helyzet miatt a külső – kelenföldi, rákospalotai és az újpesti – állomásokról indulnak és oda érkeznek a vonatok. A műszakváltások miatt bizonytalan a vonatok indulása és érkezése az egész országban.

A sztrájkot meghirdető VDSZSZ és a vasúttársaságok – a MÁV, valamint a személyszállító MÁv Start – között hétfőn délelőtt folytatódnak a tárgyalások. Valószínűleg azonban ezek sem vezetnek eredményre, hiszen a MÁV már a reggeli órákban közölte: továbbra is kitart amellett, hogy a VDSZSZ követeléseinek sem jogi, sem szakmai, sem gazdasági alapja nincsen, ezért nem tudja teljesíteni.

Üres pályaudvarok

Alig van vonatra váró ember a fővárosi pályaudvarokon, a hajnalban újra elkezdődött vasúti sztrájk miatt. A pályaudvarok dolgozói a pénteki naphoz hasonlóan most sem tudnak pontos információt adni a vonatok indulásáról és érkezéséről, közölte a Független Hírügynökség.

A Nyugati pályaudvaron néhány ember volt hajnali öt óra után, a kijelző táblákra 3 órai időponttal a "sztrájk" feliratot írták ki. A pályaudvaron negyed hatkor egy pénztár sem volt nyitva és az információs ablak is zárva volt. A forgalmi irodán azt mondták, a vonatok menetrendjéről senki nem tud semmit.

A Déli pályaudvar fél hat körül gyakorlatilag teljesen kihalt volt, egy pénztár volt csak kinyitva. A korábbi sztrájkokkal ellentétben most még a büfék, vendéglátósok sem nyitottak ki. A vágányokon állnak a vonatok, a kijelzőkre nincs kiírva a menetrend. A hangosbemondón arról tájékoztatják az utasokat, hogy a cégek közti megállapodás szerint igénybe vehetik érvényes bérletükkel a Volán járatait.

A Keleti pályaudvaron is hasonló a helyzet, információval ott sem tudott kora reggel szolgálni senki. Egy pénztár itt is nyitva van, a pályaudvar csarnokában fél hat után körülbelül húsz ember tartózkodott. A pályaudvaron nyitva van az információs pult is, az érdeklődőknek a Volán buszait ajánlják közlekedésre.

A vidéki pályaudvarok is üresek, még azokon a településeken is, ahol járnak a vonatok. Nagykanizsáról például az 5 óra 25 perckor Zalaegerszegre induló vonat kivételével minden járat elindult. A pályaudvar forgalmi irodájában azt azonban nem tudták megmondani, hogy az induló vonatok meddig közlekednek. A Független Hírügynökség körképe szerint a Dunántúlon Nagykanizsa mellett Győrben is normális a vasúti közlekedés, utasok azonban csak elvétve akadnak, Debrecenben szintén csak lézengenek a pályaudvaron.

Ami jár, és ami nem

A szakszervezet szerint az egész Észak-Alföldön leállt a vasúti közlekedés. Nagyon erős a sztrájkkészültség Szegeden, Békéscsabán, Debrecenben, Nyíregyházán, Pécsett, a Balaton térségében és Záhonyban. Miskolcon 150 dolgozó nem vette fel reggel a munkát, a megyében 150-200 vonat nem indult el reggeltől a sztrájk miatt. A szerelvények nem közlekednek. Mindössze néhány motorvonat indult el Tiszaújvárosba, Ózdra, Hidasnémetibe. A VDSZSZ honlapja szerint "a kocsivizsgálók Mátészalkán, Püspökladányon, Biharkeresztesen száz százalékban sztrájkolnak".

Debrecenben "a személypénztárosok már álmukban is elkezdték a sztrájkot, a valóságban erre csak fél négykor kerülhet sor, ekkor kelnek fel." Észak-Magyarországon és Szegeden valamennyi kocsivizsgáló megkezdte a munkabeszüntetést, míg a dunántúli települések közül sztrájk van Kaposváron, Lepsényben, Siófokon, Rétszilason, Barcson, de "Somogyszob és Balatonszentgyörgy között sincs vasúti közlekedés, Gyékényes, Barcs, Kaposvár felé áll a vonal" – közölte a szakszervezet.

Tekintse meg képeinket!

A MÁV tájékoztatása szerint nem sztrájkolnak a Budapest-Győr, a Budapest-Székesfehérvár, valamint a Kőbánya-Kispest-Lajosmizse vonalon, így ezeken várhatóan rendben zajlik majd a vonatközlekedés. Szombathelyen is sztrájkolnak a vasutasok, egyelőre csak Kőszeg és Szombathely között jár menetrend szerint a vonat. Nagykanizsa és Szentgotthárd irányba vonatpótló autóbuszokat állítottak be, amelyek Püspökmolnári állomásig viszik az utasokat, ahonnan vonattal lehet tovább közlekedni. Celldömölk, Csorna, Budapest irányba is vonatpótló buszokat állítottak be, amelyek Vép állomásig szállítják az utasokat, onnét vonattal lehet továbbjutni - olvasható a közleményben.

Zalaegerszegen és Veszprémben dolgoznak az alkalmazottak. A MÁV hajnalban még azt remélte, hogy a Miskolc-Pécs vonalon is sikerül megszerveznie a közlekedést, ám épp ebben a két nagyvárosban leállt a vasút. Hajnalban egy Belgrádból Budapest felé tartó nemzetközi gyorsvonatot kerülő útvonalon hoztak fel a fővárosba, hogy kikerüljék azokat az állomásokat, amelyeken sztrájkba kezdtek, így ez a vonat megérkezik majd úti céljához, mondta Kavalecz.

A MÁV hat óra után kiadott közleménye szerint kiszámíthatatlan a vasúti közlekedés az országban. Pusztaszabolcson például azt közölték az utasokkal, hogy elindul egy vonat Budapestre a Déli pályaudvarra, de a közben leváltott dolgozók helyére sztrájkolók léptek, így a vonat biztosan nem tud sem elindulni, sem megérkezni úti céljához. A hajnali vonatok közül egy-egy járat elindult Budapest felé Székesfehérvárról, Pusztaszabolcsról, Győrből, Ceglédről. Vácról, Veresegyházáról nem tudtak vonatot indítani, mert a kocsivizsgálók és a jegyvizsgálók munkabeszüntetése megakadályozta ezt. Az első órák tapasztalatai szerint főként jellemzően vasutastelepülésekről indultak olyan vonatok, amelyek nagyobb számban visznak vasutas dolgozókat munkába.

A szegedi vonalon Szeged és Kiskundorozsma között vonatpótló buszok viszik az utasokat, Kiskundorozsma–Budapest között indít a MÁV vonatokat. A kelebiai vonalon Kunszetmiklós-Tass és Csengőd között autóbuszok helyettesítik a vonatokat, tovább vonatközlekedés lesz. A budapesti reggeli egy-egy vonatjárat a külső állomásokat használja, vagyis Rákospalota-Újpestet, az angyalföldi állomást, Rákost, a Kelenföldi pályaudvart, illetve Kőbánya-Kispestet.

Vita a sztrájk jogszerűségéről

A MÁV a sztrájktörvénnyel ellentétesnek tartja azt, hogy a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) a sztrájk alatt nem biztosítja a még elégséges szolgáltatást, írja az MTI. A vasúttársaság álláspontja szerint az iskolába és munkába járás biztosítása az alapvető társadalmi közszükségletek körébe tartozik, vagyis - a törvény értelmében - a még elégséges szolgáltatásoknak erre ki kell terjednie.

Gelencsér László, a VDSZSZ vezető ügyvivője a MÁV közleményére reagálva az MTI-nek elmondta: a sztrájktörvényben az szerepel, hogy munkabeszüntetés esetén a "minimális szolgáltatásokról tárgyalásokat kell folytatni." A munkáltatóval történt eddigi tárgyalások alatt a szakszervezet több javaslatot is tett a minimális szolgáltatásra: minden vonalon közlekedhet egy vonatpár, illetve a MÁV-nak lehetősége lett volna plusz húsz vonatpárt járatnia, erre a munkáltató nemet mondott. Egy másik javaslat szerint reggel és este két-két órán keresztül közlekedhettek volna a meghirdetett menetrendben szereplő járatok, illetve annyi, amennyit a MÁV indítani tudott volna ebben a két idősávban.

Ingyenbusz MÁV-bérlettel

A szakszervezet sztrájkbizottságai hétfőn reggel 8 órakor tartanak konferenciát, amelyen értékelik az addigi eseményeket. Kavalecz Imre a 6 és 7 óra közötti műszakváltás után ígért bővebb tájékoztatást a fővárosi és az országos vonatközlekedés helyzetéről.

A kiszámíthatatlan vasúti közlekedést az okozza, hogy a sztrájk idejére nyújtandó elégséges szolgáltatásról ezúttal sem született megállapodás a vasárnapi egyeztetésen. A MÁV ezért már vasárnap közölte, hogy a vonatközlekedésben ismét késésekre, járatkimaradásokra, rövidített útvonalakra kell számítani.

Aki a kimaradó vonatok helyett busszal utaznak, egyes Volán-járatokon ezt ingyen megteheti, ha van vasúti bérlete. A Volánbusz, a BKV, a Csongrád megyei Tisza Volán és a Veszprém megyei Volán-társaságok (Bakony, Balaton és Somló Volán) járatain elfogadják a vasúti bérleteket.

Miről vitáznak?

A VDSZSZ két bérkövetelésről tárgyal a vasúttal, legközelebb hétfőn délelőtt. Egyrészt azt szeretnék elérni, hogy a MÁV-tól leányvállalatokba kiszervezett cégek dolgozói tíz százalékos béremelést kapjanak, másrészt azt, hogy a MÁV Cargo eladásából származó bevétel terhére minden nem cargós dolgozó – ők ugyanis részvénycsomagot kapnak – nettó 250 000 forintban részesüljön. Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója szerint irreálisak és nem jogosak a VDSZSZ követelései.

Előbbi kérést arra alapozzák, hogy a kiszervezett cégeknél dolgozók egzisztenciája romlott a "piaci kitettség" miatt, például csökkent a munkabiztonságuk vagy a szociális juttatásaik köre. A Cargo-bevétel kapcsán Kóka János akkori gazdasági és közlekedési miniszternek egy 2005. májusában tett ígéretére hivatkoznak; Gaskó István ennek kapcsán meg is szólította Kókát, nyilvánosan vállalja fel az akkori ígéretét.

Minden negyedik vasutas VDSZSZ-tag

A MÁV-csoport 36 991 munkavállalójából 9400 a VDSZSZ tagja. A MÁV Zrt.-nél 2007. december 31-én – amikor még a mozdonyvezetők és a gépészet dolgozói is odatartoztak – 29 985 munkavállalóból 5863, a MÁV Startnál a 4894 munkavállalóból 2506 volt tagja a VDSZSZ-nek. A MÁV Cargónál 2112 munkavállalóból 1031-en tagjai a Gaskó vezette szakszervezetnek. (MTI)

A vasúttársaság szerint a privatizációs bevételt törvényi tiltás miatt sem lehet ilyen célra fordítani. Heinczinger vasárnap kifejtette: a privatizációs törvény nem teszi lehetővé a más társaságokban dolgozók számára a kedvezményes tulajdonszerzést, így azt csak a Cargo dolgozóinak ajánlották fel a részvények 5 százaléka erejéig. A MÁV Cargót egyébként 102,5 milliárd forintért adta el a MÁV, miközben az előzetes piaci becslések 60-80 milliárd forint közötti vételárat valószínűsítettek.

Heinczinger csütörtökön az Index kérdésére azt mondta: a VDSZSZ cargós követelése akár 50 milliárd forintba is kerülhet, míg a tíz százalékos béremelés 4-5 milliárd forint pluszkiadást jelent. Ezzel szemben Gaskó István azt nyilatkozta lapunknak, hogy a Cargo-pénz adómentes béren kívüli juttatásként történő kifizetése legfeljebb 20 milliárd forinttal terhelné meg a MÁV kasszáját, később már arról beszélt, hogy a követelésük mindössze 8 milliárd forintnyi kiadást jelent a vasútnak.

Ez utóbbit erősítette meg vasárnapi sajtótájékoztatóján is, amikor azt mondta: a MÁV Cargo dolgozói nettó 750 ezer forintot kaphatnak a privatizációt kísérő részvényjuttatásnak köszönhetően. A többi MÁV-dolgozónak eredetileg csak bruttó 700-750 ezer forintot kértek, ezt módosították nettó 250 ezer forintra, amit "kreatív, de törvényes módon" kifizetve is elfogadnának. A követelésekről egyébként hétfőn tovább tárgyalnak előbb a MÁV-val, majd a MÁV Starttal.

A MÁV egyébként egy egész napos, totális sztrájkkal – tehát ha üzemkezdettől üzemzárásig egyetlen vonat sem indulna el – nagyjából 700 millió forintot bukna. A vasúttársaság szóvivője, Sigulinszki Tibor pénteken azt közölte: a kilencórás sztrájk az előzetes becslések alapján 142 millió forintos kárt okozott.

A Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút vonalain a vonatok a sztrájk ideje alatt is közlekedni fognak. Igaz a megszokottól eltérően a vonatok nem a MÁV állomásról, hanem a GYSEV pályaudvarról indulnak menetrend szerint, valamint oda is érkeznek meg. Az InterCity vonatok a MÁV vonalait érintő sztrájk miatt nem közlekednek.

Az utasoknak fizet a MÁV

A vasút közölte: ha valaki a várható vonatkésés miatt az utazás megkezdése előtt lemond az utazásról, a fizetett menetdíjat, IC/IP pótjegy árát kezelési költség levonása nélkül visszatérítik neki. A sztrájk miatt elmaradó IC, IP vonatokra megváltott helyjegyek, pótjegyek árát kezelési költség levonása nélkül térítik vissza. A megvásárolt menetjegyek, IC/IP pótjegyek visszatérítése a sztrájkot megelőző nap 0 órától, a sztrájk lemondását követő harmadik nap 24 órájáig igényelhető kezelési költség nélkül, közölte a MÁV Start.

Klikk!

A MÁV emellett költségtérítést fizet a bérleteseknek, ha azok más tömegközlekedési eszközzel jutnak munkába, ezt a lehetőséget a január és február hónapra félhavi bérlettel, havibérlettel, vasutas félhavi bérlettel, vasutas bérlettel, tanuló félhavi bérlettel, tanuló bérlettel rendelkezők vehetik igénybe. Ha a bérlettel rendelkező utas a sztrájk ideje alatt más tömegközlekedési vállalat helyközi közlekedési szolgáltatását veszi igénybe, az átadott menetjegyek darabszámának megfelelő mennyiségű, a vasúti bérlet kilométer távolságával megegyező, dolgozók esetében teljesárú, tanulók esetében 50 százalékos, másodosztályra szóló vasúti menetjegy árának megfelelő összeget térít meg. Egy utas naponta egy oda és egy vissza útra szóló menetjegy alapján igényelheti a költségtérítést.

Ha valaki a nemzetközi vonat elmaradása miatt mond le az utazásról, a Magyarországon váltott nemzetközi menetjegy árának és a helybiztosítási díj kezelési költség levonása nélküli visszatérítésére jogosult. Más vasút által kiállított menetjegyek árának visszatérítésére nincs lehetőség. Az ilyen jegyeket a kiadó vasút általi visszatérítéshez igazoltatni kell.