További Magyar cikkek
Aki szeptemberben megy az Adriára, a horvát-magyar határszakasz kivételével már tényleg végig autópályán utazhat. De már azoknak is csak 16 kilométert kell a régi 7-es főúton megtenniük, aki most hétvégén kelnek útra. Csütörtökön ugyanis várhatóan forgalomba helyezik az M7-es Balatonkeresztúr és Zalakomár közötti nagyjából húsz kilométeres szakaszát, így akkortól lényegében már csak egy 16 kilométeres, Zalakomár és Nagykanizsa közötti szakasz hiányzik majd a gyorsútból.
Olcsón, de lassan
Az M7-esnek ezt a szakaszát eredetileg az időközben becsődölt Viadom vezette konzorcium kezdte építeni. A magyar tulajdonban lévő építőipari cég bedőlése után a munkálatokat tavaly májusban a korábbi konzorciumi partnere, az osztrák Porr, és annak leányvállalata, a szintén osztrák Terrag-Asdag vitte tovább.
Eredetileg a teljes Balatonkeresztúr-Nagykanizsa szakaszt – amely a még Kóka János által meghirdetett autópálya-ócsítási program egyetlen látványos eredménye volt azzal, hogy a 36 kilométer csupán 43 milliárd forintba kerül – május végére kellett volna átadni. Azonban csak az északi húsz kilométerrel sikerült elkészülni a tervezett határidőre. Ennek részben az volt az oka, hogy a megváltozott autópálya-törvény akadályozta a közművek kiváltását, de az április végén bejelentett csúszás tudomásunk szerint összefüggött a kivitelezőváltással, valamint technológiai nehézségekkel is.
Októberben új Mura-híd
A Zalakomár és Nagykanizsa közötti szakasz műszaki átadását most július 31-re tervezik, ha azt a határidőt sikerül tartani, akkor a forgalomnak várhatóan augusztus utolsó hetében adják át az M7-es utolsó nagyobb szakaszát. Az állami sztrádaberuházónál, a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő (NIF) Zrt.-nél az Index kérdésére azt is elmondták, hogy az M7-es utolsó, Letenye és a horvát határ közötti 1 kilométeres szakaszát, valamint a magyar M7-est a horvát autópályával összekötő új Mura-hidat várhatóan október második felében fogják forgalomba helyezni; a letenyei egy kilométert eredetileg júniusra tervezték elkészíteni.
Ugyancsak őszre tervezik a főváros környékén épülő gyorsforgalmi utak forgalomba helyezését, ami szintén csúszást jelent a tervezettekhez képest. A legnagyobbat, mint azt már többször megírtuk, az M6-os városi szakaszával, az M0-st az érdi tetővel összekötő 8,3 kilométerrel – valamint a beruházáshoz kapcsolódóan az M0-s 2,8 kilométeres szakaszán kétszer háromsávosra szélesítésével – csúszik a kivitelező.
Területszerzési nehézségek és közműkiváltások miatt több mint kétéves késéssel, 2006 tavasza helyett a mostani tervek szerint augusztus 31-ig fejezi be az építkezést a kivitelező Vegyépszer. Ez azonban csak a műszaki átadás időpontja, a NIF tájékoztatása szerint az autósok várhatóan csak szeptember végén használhatják majd az új gyorsutat, ami várhatóan nagyban megkönnyíti az érdiek és a dél-budai agglomerációban lakók ingázását is.
Szeptemberben új Duna-híd
Szintén csak szeptembertől autózhatunk az M0-s két, jelenleg is épülő szakaszán, a keleti és az északi szektorban. A 4-es főutat az M3-assal összekötő 26,5 kilométeres keleti szakasz műszaki átadását július 31-re tervezik, "ezt követően a forgalomba helyezés szeptember elején várható" – közölte kérdésünkre Fazakas Orsolya, a NIF szóvivője. Ennek a beruházásnak a részeként építették át azt a most még 2B-nek hívott gyűrűszakaszt Budapest északkeleti határában, ami a M0-M3 csomóponttól vezet az M2-esig. Az itt kezdődő és a 2-es főút előtt véget érő, már szintén megépült, és átmenetileg 2A-nak hívott gyűrűszakasz vezet majd az M0 épülő északi hídjához. Vagyis a két új szakasz átadása után végig járható lesz az M0-s gyorsút a pesti oldalon, pontosabban a 2-es főúttól egészen az 1-esig.
A keleti szektort az M3-as és a 3-as főút között az Egút-Debmút konzorciuma, a 4-es és a 3-as közötti részét a Viadom kiesése után a Porr építi. A beruházást itt is területszerzések problémái lassították, valamint az, hogy az Egút-Debmút területén 2006-ban hat hétig állt a kivitelezés engedélyeztetési problémák miatt.
Korábban úgy tűnt, emiatt a csúszás miatt hazánk elveszíthet 284 millió eurónyi (árfolyamtól függően 68-70 milliárd forintnyi), a kohéziós alapból származó európai uniós támogatást, annak az eredeti feltétele ugyanis az volt, hogy a kivitelezést 2007. december 31-ig fejezzék be. Azonban a támogatás egy részét sikerült átszervezni az M0-stól Gödöllőre vezető M31-es megépítésébe – ennek közbeszerzési felhívása május közepén jelent meg –, így a pénzt 2010. december 31-ig használhatjuk fel.
Az északi szektoron – az új Duna-híd, valamint annak összekötése a budai oldalon a 11-es, a pestin a 2-es főúttal – "augusztus végére várható a készrejelentés, ezt követően szeptember vége a várható forgalomba helyezés" – tudtuk meg a szóvivőtől. Az M0-snak ez a szakasza csaknem 63 milliárd forintért, míg a keleti szektor – az M31-es nélkül – 42 milliárd forintért épül.