Év közben újabb emelés
Az M5-ös autópálya bevonása a matricás rendszerbe önmagában nem jelent majd autópályadíj-emelést jövőre. Miután jövőre több autópálya-szakaszt is átadnak, ezzel nő a használható autópályák hossza, ami azt jelenti, hogy emelkedik azok fenntartási költsége is, ez pedig, mivel az autópálya-díjak fedezik jelenleg is az autópályák fenntartását, így mindenképpen még év közben autópályadíj-emelés várható.
Csillag István emlékeztetett arra, hogy az idén mintegy 14 milliárd forint bevétele származik a büdzsének az autópálya-díjakból és a jövő évi tervezett összeg is alig haladja meg a 15 milliárd forintot. Véleménye szerint annak, hogy a D2-es (3,5-7,5 tonna közötti teherjárművek), illetve a D3-as (7,5 tonna feletti nehézgépjárművek) kategória autópálya-díjai lényegesen magasabb mértékben emelkednek, mint a D1-es kategóriáé, ezzel Magyarország elkezdi a lassú felzárkózást Európa más országaihoz, így például Szlovákiához, Csehországhoz, Ausztriához, ahol a kamionosok 10-12-szeresét fizetik autópályadíj-használatként, mint a személygépkocsi-tulajdonosok.
A miniszter elmondta, hogy jelenleg a D1 és a D2 kategória között háromszoros a különbség, ami jövőre három és félszeresére nő. A D1 és a D3 kategória árkülönbözete jelenleg közelít a négyszereshez, és jövőre több mint négyszerese lesz.