Újraindult és folyamatos az utasfelvétel hétfőn negyed 8 után a ferihegyi repülőtér 2B terminálján. Az utasfelvétel rövid időre történő felfüggesztésére azért volt szükség, mert a biztonsági kapuknál nagy tömeg torlódott fel. Fél 8-ra jelentősen csökkent a zsúfoltság a 2B terminálon, jelenleg folyamatos a haladás az utasfelvételnél, és a biztonsági ellenőrzésnél is. Szollár Domokos, a Budapest Airport (BA) szóvivője megerősítette, hogy mind a 2/A, mind a 2/B terminál üzemszerűen működik, s az utasbiztonsági ellenőrzésnél nincs sor. Az egyébként az egyes terminálról induló gépeket a 2/B-re terelték át, míg a 2/A terminálról a schengeni övezetbe utazók indulnak.
Hétfőn a Malév 10, még vasárnap törölt járata nem indul, illetve az Alitalia reggeli római járata nem szállt fel, egyelőre minden más gép közlekedik. Szollár Domokos azt ajánlja, hogy az utasok folyamatosan tájékozódjanak a www.bud.hu honlapon, illetve kérjenek információt a légitársaságoktól indulás előtt. A BA javasolja azt is, hogy az utasok az indulás előtt 3-3,5 órával menjenek ki a reptérre. (MTI)
Bármiféle egyeztetés legelső feltétele, hogy az importált, illegális sztrájktörők hagyják el a repülőtér területét – közölték a mai tárgyalásokat megelőzően a sztrájkoló reptéri szakszervezetek. Szerintük az immár százötven főre duzzadt görög kontingens csatasorba állításával a BA a magyar munka- és sztrájkjog példátlan megsértését valósította meg, emiatt feljelentést tettek a Munkaügyi Felügyeletnél. "Szomorú, hogy a vállalat a hazai bérek többszöröséért felfogadott külföldiek utaztatására és rendkívüli foglalkoztatására költi azt a pénzt, amit a magyar munkavállalóktól sajnál, és amelyeket eddig is fájdalmas megszorításokkal teremtett elő" – áll a közleményben.
Ugyanakkor az érdekképviseletek szerint óriási felelőtlenségről tanúskodik, hogy míg egy évtizedes munkatapasztalattal rendelkező magyar munkavállalónak hónapokig tartó átvilágítási procedúrán kell átesnie, hogy engedélyt kapjon a belépésre a reptéri vörös zónába, addig BA néhány órás gyorstalpaló felkészítés után hadrendbe állította görögöket. Mivel a külföldi sztrájktörők értelemszerűen nem rendelkezhetnek a szükséges magyar szakvizsgákkal, és magyarul sem beszélnek, ez egy biztonsági auditálás során a reptér visszaminősítését, lefokozását is magával hozhatja.
Minden olyan állítás, hogy a Budapest Airport „sztrájktörőket” alkalmazna alaptalan, áll a BA közleményében, melyet a sztrájkoló szakszervezetek ezen vádjaira reagálva adtak ki 38 görög utasbiztonsági ellenőr munkába állítása kapcsán. A magyar törvények nem tiltják, hogy a munkáltató újabb dolgozókat vegyen fel – ez egyébként egyike a sztrájkolók követelésének – áll a reptér közleményében, mely szerint a ferihegyi repülőtér működőképességének megőrzése nyilvánvaló felelőssége a Budapest Airportnak. Az elhúzódó sztrájk súlyos károkat okoz nemcsak az utasoknak, a légitársaságoknak és a repülőtér üzemeltetőjének, hanem az egész magyar idegenforgalomnak.
A szakszervezetek szerint a külföldről hozott helyettesek nem rendelkeznek a megfelelő ismeretekkel, a BA szerint viszont a légiközlekedésben évtizedek óta nemzetközi szabványok vonatkoznak a szakmai képesítések megszerzésére a pilóták szakszolgálati engedélyétől kezdve a légiirányítókon át egészen a repülőgép szerelők minősítéséig. Az Európai Unión belüli szabad munkavállalás szabályai rájuk is egyformán érvényesek, addig folytatják munkájukat Ferihegyen, amíg azt a repülőtéren kialakult helyzet indokolttá teszi.
Éjfélig tartó egyeztetés után konkrét eredmény nélkül ért véget a Budapest Airport hivatalos sztrájktárgyalása a szakszervezetekkel. A vállalat vezetése még az éjszaka folyamán átfogó, aláírásra kész megállapodás tervezetét juttatja el a szakszervezetekhez, tájékoztatta a Budapest Airport (BA) kommunikációs vezetője szerdára virradó éjjel az MTI-vel. A tárgyalások, amelyek kedd délelőtt fél tíz óta szinte megszakítás nélkül folytak, röviddel éjfél előtt értek véget, miután a szakszervezetek fáradtságra hivatkozva kérték az egyeztetések felfüggesztését, közölte Szollár Domokos. A vezérigazgató szerdán délelőtt tíz órára újabb hivatalos tárgyalásra hívta a sztrájkbizottság vezetőit.
A tárgyalásokkal egy időben az elmúlt napokhoz képest lényegesen javult a Ferihegyi repülőtér 2-es termináljának áteresztő képessége, közölte a BA. Napközben mind a négy utasbiztonsági folyosó üzemelt, sőt megoldódott a tranzitfolyosó ellenőrzésének kérdése is. Így az átszálló utasok is zavartalanul közlekedhettek Ferihegyen. Az utasbiztonsági ellenőrzésnél napközben megszűnt a sorban állás, amióta reggeltől munkába álltak a Görögországból érkezett utasbiztonsági ellenőrök. A görög repülőtéri szakemberek a magyar kollégáikkal közösen, azok felügyelete mellett végzik az ellenőrzést - a Budapest Airport alkalmazottaiként. Tevékenységüket napközben a helyszínen ellenőrizték az Országos Munkaügyi Felügyelet ellenőrei, akiket a rendőrök is elkísértek a terminálra. (MTI)
A dolgozók többsége szerdán már felvette a munkát Ferihegyen – állították az Indexnek repülőtéri források. Úgy tűnik, bevált a Budapest Airport taktikája, többen megijedtek a görök utasbiztonsági ellenőrök munkába állítása miatt, de állítólag annak is szerepe lehetett abban, hogy a dolgozóknak egyes forrásaink szerint kétharmada dolgozik, hogy az éjszaka a reptér vezetése belső csatornákon minden munkavállalóhoz eljuttatott egy megállapodás tervezetet.
Ez utóbbit azonban félrevezetőnek tartja Csorba Attila, a sztrájkot szervező egyik szakszervezet, a LESZ elnöke, aki egyben az Indexnek azt is cáfolta, hogy a dolgozók nagyobb része ma már felvette volna a munkát. Szerinte a reptér kommunikációs trükkjéről van szó. "Nem is erről kellene beszélni, hanem arról, hol késlekednek a szakszervezetek által az észlelt törvénytelenségek és biztonsági hiányosságok miatt riasztott hatóságok" – hangsúlyozta a szakszervezeti vezető.
A tárgyalások ma délelőtt tíz órakor folytatódnak a reptér vezetése és az érdekképviseletek között.
A jelenleg hatályos kollektív szerződést március 31-ig tartaná fent, és már január 5-től intenzív tárgyalásokat kezdene – áll abbana a Budapest Airport által a szakszervezeteknek kínált megállapodástervezetben, melyet a reptér vezetése szerdára virradó éjjel minden dolgozónak is elküldött. Eszerint a kollektív szerződésben biztosítanák a változatlan cafeteria rendszert, azt, hogy változatlanul nem lesz osztott munkaidő, illetve hogy változatlan marad a jelenlegi KSZ szerinti végkielégítés és felmondás.
A reptér vállalná, hogy a biztonsági területet nem szervezi ki, ugyanakkor a létesítménykarbantartást igen, és folytatnák a takarítás már megkezdett, és a szakszervezetek által kifogásolt kiszervezését is. A létesítmény karbantartásnál dolgozókra azonban ugyancsak vonatkozna a kollektív szerződés, a takarítókra azonban úgy tűnik, nem.
A reptér a röntgengépeknél dolgozók szabadsága ügyében sem engedne a szakszervezeteknek, viszont vállalja, hogy elősegíti ez ügyben a mielőbbi bírósági döntést.
A teljes tervezetet .doc formában itt érheti el.
Szerda reggel egyre többen vették fel a munkát a ferihegyi repülőtéren, a 299 szolgálati helyből kétszázan jelentkeztek munkára ma reggel. Ennek köszönhetően lényegesen javult a forgalmi helyzet a repülőtéren, bár egyelőre még mindig a 2B terminálon keresztül bonyolódik a forgalom, de nagyobb késések nélkül – áll a Budapest Airport közleményében.
A műszaki irányító központban például, amely különösen fontos a repülőtér üzemeltetésében a dolgozók 100 százaléka felvette a munkát. Más területeken olyanok is munkára jelentkeztek, akiknek egyébként szabadnapjuk lett volna. Ennek köszönhetően a korábbinál lényegesen több ellenőrző-áteresztő pontot sikerült megnyitni, amelyeken keresztül a repülőtér szigorúan ellenőrzött biztonsági zónájába léphetnek be az ott dolgozók. Az utasbiztonsági területen tegnap óta sikeresen dolgoznak együtt a görög és a magyar munkavállalók, tevékenységük ellen a helyszíni ellenőrzés után nem emelt kifogást az Országos Munkaügyi Felügyelőség. A görög repülőtéri szakemberek vegyes csoportokban, magyar kollégáik felügyelete mellett folytatják a munkát.
Alább szó szerint közüljük a szakszervezetek korábban közzétett 12 követelését, az Indexen 10:07-kor közétett, két poszttal lejebb olvasható, a Budapest Airport vezetése által a dolgozóknak közvetlenül eljutatott megállapodástervezet értékeléséhez:
1. A vállalatvezetés hagyjon fel az eddig 120 munkatársunk állásába kerülő leépítésekkel. Naponta egy-két munkatárs kirúgása vagy elüldözése ugyanis a rettegés légkörét honosította meg Ferihegyen. Hozzák nyilvánosságra, milyen, a munkaerőt érintő tervei vannak a következő időszakra. Kérjük, ne hivatkozzanak többet az Útiterv c. dokumentumra, az ugyanis semmitmondó, terjedelme pedig egyetlen oldal.
2.A BA Zrt. töltse fel a létszámhiányt minden munkakörben, nem tartható, és veszélyes is a rendszeres túlmunkavégzés. Egyes munkakörökben évek óta kötelező a túlmunka, a munkarendek kiszámíthatatlansága pedig a magánéletet is tervezhetetlenné teszi.
3. Kérjük a menedzsmentet, hogy az elmúlt három évben elmaradt pótlékokat a Munka Törvénykönyve rendelkezéseinek értelmében fizessék ki. Ez egyformán igaz a túlórákra, és a biztonsági szolgálatot megillető veszélyességi pótlékra („különleges körülmények ösztönzője”).
4. Az időszakonként meg-meghosszabbított, határozott idejű munkaszerződéseket a szabályoknak megfelelően váltsák fel határozatlan idejű szerződésekkel.
5. Bár a vaspondrók és hangyák jelentős részét követeléseink hatására idén ősszel kiirtották, a pihenő- és mellékhelyiségek állapota továbbra is méltatlan egy európai repülőtérhez. Ezekben biztosítsák az alapvető higiéniát és felszereltséget!
6. Miután a dolgozókat védő előző kollektív szerződést egyoldalúan felmondta, a BA vállaljon kötelezettséget, hogy ha elfogadunk egy új KSZ-t, amellett három évig kitart. Ellenkező esetben nem vehetőek komolyan a cég tárgyalási szándékai.
7. Hagyjanak fel a szakszervezeti tagok, tisztségviselők zaklatásával. Tegyék lehetővé, hogy a szakszervezeti vezetők szabadon mozogjanak a repülőtér területén. Az érdekképviselet korlátozás nem csak törvényt, de az Alkotmányt is sérti.
8. A BA Zrt. állítsa le a kiszervezéseket, a következő három évben ne indítson ilyet. Az eddigi kiszervezések eredménye nyomán a minimálbéres, jogfosztott és kizsigerelt dolgozók maradtak Ferihegyen, és esett a szolgáltatások színvonala is.
9. A vállalat ismerje el, hogy a röntgengépek kezelői ionizáló sugárzásnak vannak kitéve, és biztosítsa a Munka Törvénykönyve értelmében az ezért járó évi öt nap pótszabadságot. Kérjük, hogy a biztonsági ellenőr beosztásban dolgozókat is illessék meg az utasbiztonsági ellenőrök jogai.
10. Kérjük a munkáltatót, hogy megszületett jogerős bírósági ítélet alapján még az idén szerezze vissza a Magyar Államtól a BA Zrt. üdülőjét, és a privatizációs szerződésben megjelölt határidő végéig azt kizárólag eredeti rendeltetése szerint hasznosítsa, és biztosítsa a munkavállalók számára a kedvezményes üdülés lehetőségét az ingatlanban.
11. Kérjük a Munkáltatót, hogy a szakszervezetek részére adja át az idén elbocsátott munkavállalók létszámát és munkakörét tartalmazó kimutatást, valamint vállalja, hogy 2010-ig nem bocsát el munkavállalókat, különös tekintettel arra, hogy a létszámcsökkentések a repülésbiztonságot veszélyeztetik.
12. Kérjük a bérfeszültség rendezését, mert nagy ellenérzéseket szül, hogy ugyanazon munkát végző emberek fizetései között óriási különbségek vannak.
A hat legnagyobb magyarországi, szakszervezeti konföderáció és nemzetközi szakszervezetek is szolidaritást vállalnak a ferihegyi sztrájkolókkal, egyben tiltakoznak a munkáltató magatartása és a görög ellenőrök foglalkoztatása ellen. A szakszervezeti konföderációk állásfoglalásukban kifejtik, hogy meglátásuk szerint a Budapest Airport menedzsmentjének magatartása jogellenes, a munkavállalók sztrájkhoz való alkotmányos jogát súlyosan sérti. Bírálatuk szerint a munkáltató a sztrájk kezdete óta nem folytat érdemi tárgyalásokat, miközben sorozatos jogsértésekkel igyekszik a sztrájknak erőszakkal véget vetni. "A sztrájkolókat elkülöníti, legelemibb emberi szükségleteiket sem biztosítja, kommunikációjával megtéveszti a közvéleményt" - jegyzik meg, hozzátéve, hogy a munkáltató eddig példátlan módon külföldi hivatásos sztrájktörőket vetett be a sztrájk leverésére.
A munkáltatót egyebek között a jogszabályok betartására, a tárgyalások folytatására szólítják fel, a magyar és nemzetközi hatóságokat pedig arra, hogy lépjenek fel a törvényes állapot helyreállítása érdekében. Az állampolgároknak is üzennek: "Felhívunk ezért minden felelősségteljes állampolgárt és munkavállalót, hogy levélben, e-mailben, szóval és tettekkel fejezze ki szolidaritását a jogaikért küzdő sztrájkoló dolgozókkal".
A forgalomtól függően három, illetve négy utasbiztonsági csatornát üzemeltet a Budapest Airport. Gyakorlatilag nincsenek sorok, az utasok pár perc alatt beérnek a tranzit váróba. Egészen minimális, átlagosan 5-10 perces késésekkel indulnak el a járatok. Az érkező forgalmat is teljesen zökkenőmentesen szolgálja ki a BA.
Az immár nyolcadik napja tartó sztrájk miatt a mai napon egyetlen járatot sem kellett törölni. A BA a nap hátralevő részében sem számít törlésekre, a járatok várhatóan tudják tartani menetrendjüket. Immár elég két órával a járat indulása előtt kiérni Ferihegyre.
A reggeli műszakba érkező kollégák több mint 60 százaléka felvette a munkát. Többek között a műszaki irányító központ munkatársai is, akik így fejezik ki, hogy a BA ma hajnalban, minden dolgozóhoz eljuttatott megállapodás-tervezetének tartalmával egyetértenek.
Egyelőre még mindig a 2B terminálon keresztül bonyolódik a forgalom, ott történik az utasbiztonsági ellenőrzés is. Bizonyos, a schengen-i övezetbe közlekedő nem diszkont járatok jegykezelése a 2A terminálon zajlik. Az 1-es terminált még a múlt héten időlegesen bezárta a BA.
Az utasbiztonsági területen tegnap óta sikeresen dolgoznak együtt a görög és a magyar munkavállalók, tevékenységük ellen a mai helyszíni ellenőrzés után sem emelt kifogást az Országos Munkaügyi Felügyelőség. A görög repülőtéri szakemberek vegyes csoportokban, magyar kollégáik és a magyar hatóságok folyamatos felügyelete mellett folytatják a munkát - közölte a Budapest Airport.
A szakszervezet közlemnénye szerint "a görög sztrájktörők felfogadása nyomán a ferihegyi sztrájkbizottság hétfőn bejelentést tett a Munkaügyi Főfelügyeletnek, kérve a törvénysértés kivizsgálását, megakadályozását. A hatóság nyilatkozataiban jelezte, a sztrájkoló magyar dolgozói szervezetekkel közös ellenőrzéseket fog végrehajtani. Azóta azonban a szakszervezetek sem szóbeli, sem írásos megkeresést nem kaptak, a hatóság munkatársait pedig nem is látták feltűnni a repülőtéren".
Gördülékeny és zökkenőmentes a forgalom szerda délután a ferihegyi repülőtéren a tulajdonos Budapest Airport szóvivője szerint. A forgalomtól függően három, illetve négy utasbiztonsági csatornát üzemeltet a BA, így gyakorlatilag nincsenek sorok, az utasok pár perc alatt beérnek a tranzitba. A járatok átlagosan 5-10 perces késésekkel indulnak el, az érkező forgalom bonyolítása zökkenőmentes. Szerdán, a sztrájk nyolcadik napján egyetlen járatot sem kellett törölni. A BA a nap hátralevő részében sem számít törlésekre, a járatok várhatóan tartani tudják menetrendjüket. Immár elég két órával a járat indulása előtt kiérni Ferihegyre. Viszont továbbra is csak a 2B terminál működik. (MTI)
Átadta utolsó ajánlatát a sztrájkoló szakszervezeteknek a Budapest Airport (BA) tárgyaló delegációja szerdán este. A választ csütörtök délelőttig várják. A BA vezetése - a vállalat érdekében - egyedül a tervezet elfogadását tekinti elfogadhatónak. (Független Hírügynökség)
Arrogánsnak nevezte a Budapest Airport vezérigazgatójának tárgyalási stílusát Kovács Zoltán, a sztrájkoló ferihegyi dolgozók sztrájkbizottságának vezetője. A BA a szerdai tárgyalásokon megtette - a cég megfogalmazásában - utolsó ajánlatát. A tervezet rendelkezik az eredetileg január 10-ig hatályos kollektív szerződés hatályának meghosszabbításáról, a határozott idejű szerződéssel rendelkező dolgozók kötelező tájékoztatásáról várható jövőjükkel kapcsolatban, valamint a tervezett munkarendeknek a szakszervezetekkel közös kialakításáról. A BA szerint ezzel minden vitás kérdésre megoldást találtak.
Kovács szerint valójában érdemben nem tárgyaltak, a BA vezérigazgatója csak eléjük dobta a dokumentumot, majd távozott. Mint mondta, csütörtökön 10 óráig biztosan tart a sztrájk, akkor újra tárgyalóasztalhoz ülnek a vezérigazgatóval. (MTI)
Csütörtöktől nemzetbiztonsági védelemben részesítik azokat a görög munkavállalókat, akiket keddtől utasbiztonsági ellenőrként állított munkába Ferihegyen a Budapest Airport Zrt., a sztrájkoló reptéri dolgozók kiváltására - értesült a HavariaPress.
Információik szerint a védelem kiterjed a negyven görög sztrájktörő szállodájára és azokra a buszokra is, amelyek munkába szállítják a külföldi dolgozókat. A hatóságok megelőző intézkedésként döntöttek e lépés mellett, ugyanis észrevették, hogy ismeretlenek követik ezeket a járműveket, illetve attól tartanak, hogy atrocitás érheti az érintett dolgozókat. A rendőrség részéről nem kívánták kommentálni a hírügynökség értesüléseit.
(Hírszerző)Határozatlan idejű munkabeszüntetést, szolidaritási sztrájkot hirdetett csütörtökön délután 5 órától a Forgalmi és Rampatisztek Szakmai Szervezete (FORTISZ) a ferihegyi repülőtéren. A munkáltató Celebi Kft. a csütörtöki sztrájk ideje alatt török munkaerőt alkalmazott a FORTISZ szerint. A szakszervezet nincs tisztában azzal, hogy a külföldi munkaerő rendelkezik-e a munkához szükséges jogosítványokkal.
A FORTISZ csütörtök esti közleménye szerint a sztrájkot hirdetett LESZ és RDSZSZ által megfogalmazott követelések teljesen indokoltak, azok a munkavállalók munkahelyhez való biztonságát, a nyugodtabb, kiszámíthatóbb munkahelyi légkör kialakítását biztosítanák, amelynek az elérése, megtartása érdekében a legerőteljesebb fellépés, a sztrájk eszközének alkalmazása is indokolt.
Szollár Domokos, a BA szóvivője azt mondta: a forgalmi és rampatisztek munkabeszüntetése a csütörtöki forgalmat nem akadályozta. (MTI)
A sztrájk felfüggesztése után pénteken válik teljessé a 2A terminál és szombattól az 1-es terminál működése Ferihegyen - mondta Szollár Domokos, a Budapest Airport (BA) szóvivője szerdán.
Egyelőre a sztrájk felfüggesztése ellenére zárva az 1-es terminál Ferihegyen, a forgalom továbbra is a 2B terminálon keresztül bonyolódik, amely teljes kapacitással üzemel.
A BA honlapján közöltek szerint a Budapest Airport a vízkeresztig tartó időszakban folyamatos és zavartalan kiszolgálást biztosít Ferihegyen. A járatok menetrend szerint indulnak és érkeznek.
Szerdán és csütörtökön a 2B terminálon keresztül bonyolódik a forgalom, amely teljes kapacitással üzemel. Itt történik az utasok biztonsági átvilágítása is. Bizonyos, a schengeni övezetbe közlekedő nem diszkont járatok jegykezelése a 2A terminálon zajlik.