Bármiféle egyeztetés legelső feltétele, hogy az importált, illegális sztrájktörők hagyják el a repülőtér területét – közölték a mai tárgyalásokat megelőzően a sztrájkoló reptéri szakszervezetek. Szerintük az immár százötven főre duzzadt görög kontingens csatasorba állításával a BA a magyar munka- és sztrájkjog példátlan megsértését valósította meg, emiatt feljelentést tettek a Munkaügyi Felügyeletnél. "Szomorú, hogy a vállalat a hazai bérek többszöröséért felfogadott külföldiek utaztatására és rendkívüli foglalkoztatására költi azt a pénzt, amit a magyar munkavállalóktól sajnál, és amelyeket eddig is fájdalmas megszorításokkal teremtett elő" – áll a közleményben.
Ugyanakkor az érdekképviseletek szerint óriási felelőtlenségről tanúskodik, hogy míg egy évtizedes munkatapasztalattal rendelkező magyar munkavállalónak hónapokig tartó átvilágítási procedúrán kell átesnie, hogy engedélyt kapjon a belépésre a reptéri vörös zónába, addig BA néhány órás gyorstalpaló felkészítés után hadrendbe állította görögöket. Mivel a külföldi sztrájktörők értelemszerűen nem rendelkezhetnek a szükséges magyar szakvizsgákkal, és magyarul sem beszélnek, ez egy biztonsági auditálás során a reptér visszaminősítését, lefokozását is magával hozhatja.
Minden olyan állítás, hogy a Budapest Airport „sztrájktörőket” alkalmazna alaptalan, áll a BA közleményében, melyet a sztrájkoló szakszervezetek ezen vádjaira reagálva adtak ki 38 görög utasbiztonsági ellenőr munkába állítása kapcsán. A magyar törvények nem tiltják, hogy a munkáltató újabb dolgozókat vegyen fel – ez egyébként egyike a sztrájkolók követelésének – áll a reptér közleményében, mely szerint a ferihegyi repülőtér működőképességének megőrzése nyilvánvaló felelőssége a Budapest Airportnak. Az elhúzódó sztrájk súlyos károkat okoz nemcsak az utasoknak, a légitársaságoknak és a repülőtér üzemeltetőjének, hanem az egész magyar idegenforgalomnak.
A szakszervezetek szerint a külföldről hozott helyettesek nem rendelkeznek a megfelelő ismeretekkel, a BA szerint viszont a légiközlekedésben évtizedek óta nemzetközi szabványok vonatkoznak a szakmai képesítések megszerzésére a pilóták szakszolgálati engedélyétől kezdve a légiirányítókon át egészen a repülőgép szerelők minősítéséig. Az Európai Unión belüli szabad munkavállalás szabályai rájuk is egyformán érvényesek, addig folytatják munkájukat Ferihegyen, amíg azt a repülőtéren kialakult helyzet indokolttá teszi.
Éjfélig tartó egyeztetés után konkrét eredmény nélkül ért véget a Budapest Airport hivatalos sztrájktárgyalása a szakszervezetekkel. A vállalat vezetése még az éjszaka folyamán átfogó, aláírásra kész megállapodás tervezetét juttatja el a szakszervezetekhez, tájékoztatta a Budapest Airport (BA) kommunikációs vezetője szerdára virradó éjjel az MTI-vel. A tárgyalások, amelyek kedd délelőtt fél tíz óta szinte megszakítás nélkül folytak, röviddel éjfél előtt értek véget, miután a szakszervezetek fáradtságra hivatkozva kérték az egyeztetések felfüggesztését, közölte Szollár Domokos. A vezérigazgató szerdán délelőtt tíz órára újabb hivatalos tárgyalásra hívta a sztrájkbizottság vezetőit.
A tárgyalásokkal egy időben az elmúlt napokhoz képest lényegesen javult a Ferihegyi repülőtér 2-es termináljának áteresztő képessége, közölte a BA. Napközben mind a négy utasbiztonsági folyosó üzemelt, sőt megoldódott a tranzitfolyosó ellenőrzésének kérdése is. Így az átszálló utasok is zavartalanul közlekedhettek Ferihegyen. Az utasbiztonsági ellenőrzésnél napközben megszűnt a sorban állás, amióta reggeltől munkába álltak a Görögországból érkezett utasbiztonsági ellenőrök. A görög repülőtéri szakemberek a magyar kollégáikkal közösen, azok felügyelete mellett végzik az ellenőrzést - a Budapest Airport alkalmazottaiként. Tevékenységüket napközben a helyszínen ellenőrizték az Országos Munkaügyi Felügyelet ellenőrei, akiket a rendőrök is elkísértek a terminálra. (MTI)
A dolgozók többsége szerdán már felvette a munkát Ferihegyen – állították az Indexnek repülőtéri források. Úgy tűnik, bevált a Budapest Airport taktikája, többen megijedtek a görök utasbiztonsági ellenőrök munkába állítása miatt, de állítólag annak is szerepe lehetett abban, hogy a dolgozóknak egyes forrásaink szerint kétharmada dolgozik, hogy az éjszaka a reptér vezetése belső csatornákon minden munkavállalóhoz eljuttatott egy megállapodás tervezetet.
Ez utóbbit azonban félrevezetőnek tartja Csorba Attila, a sztrájkot szervező egyik szakszervezet, a LESZ elnöke, aki egyben az Indexnek azt is cáfolta, hogy a dolgozók nagyobb része ma már felvette volna a munkát. Szerinte a reptér kommunikációs trükkjéről van szó. "Nem is erről kellene beszélni, hanem arról, hol késlekednek a szakszervezetek által az észlelt törvénytelenségek és biztonsági hiányosságok miatt riasztott hatóságok" – hangsúlyozta a szakszervezeti vezető.
A tárgyalások ma délelőtt tíz órakor folytatódnak a reptér vezetése és az érdekképviseletek között.
A jelenleg hatályos kollektív szerződést március 31-ig tartaná fent, és már január 5-től intenzív tárgyalásokat kezdene – áll abbana a Budapest Airport által a szakszervezeteknek kínált megállapodástervezetben, melyet a reptér vezetése szerdára virradó éjjel minden dolgozónak is elküldött. Eszerint a kollektív szerződésben biztosítanák a változatlan cafeteria rendszert, azt, hogy változatlanul nem lesz osztott munkaidő, illetve hogy változatlan marad a jelenlegi KSZ szerinti végkielégítés és felmondás.
A reptér vállalná, hogy a biztonsági területet nem szervezi ki, ugyanakkor a létesítménykarbantartást igen, és folytatnák a takarítás már megkezdett, és a szakszervezetek által kifogásolt kiszervezését is. A létesítmény karbantartásnál dolgozókra azonban ugyancsak vonatkozna a kollektív szerződés, a takarítókra azonban úgy tűnik, nem.
A reptér a röntgengépeknél dolgozók szabadsága ügyében sem engedne a szakszervezeteknek, viszont vállalja, hogy elősegíti ez ügyben a mielőbbi bírósági döntést.
A teljes tervezetet .doc formában itt érheti el.
Szerda reggel egyre többen vették fel a munkát a ferihegyi repülőtéren, a 299 szolgálati helyből kétszázan jelentkeztek munkára ma reggel. Ennek köszönhetően lényegesen javult a forgalmi helyzet a repülőtéren, bár egyelőre még mindig a 2B terminálon keresztül bonyolódik a forgalom, de nagyobb késések nélkül – áll a Budapest Airport közleményében.
A műszaki irányító központban például, amely különösen fontos a repülőtér üzemeltetésében a dolgozók 100 százaléka felvette a munkát. Más területeken olyanok is munkára jelentkeztek, akiknek egyébként szabadnapjuk lett volna. Ennek köszönhetően a korábbinál lényegesen több ellenőrző-áteresztő pontot sikerült megnyitni, amelyeken keresztül a repülőtér szigorúan ellenőrzött biztonsági zónájába léphetnek be az ott dolgozók. Az utasbiztonsági területen tegnap óta sikeresen dolgoznak együtt a görög és a magyar munkavállalók, tevékenységük ellen a helyszíni ellenőrzés után nem emelt kifogást az Országos Munkaügyi Felügyelőség. A görög repülőtéri szakemberek vegyes csoportokban, magyar kollégáik felügyelete mellett folytatják a munkát.
Alább szó szerint közüljük a szakszervezetek korábban közzétett 12 követelését, az Indexen 10:07-kor közétett, két poszttal lejebb olvasható, a Budapest Airport vezetése által a dolgozóknak közvetlenül eljutatott megállapodástervezet értékeléséhez:
1. A vállalatvezetés hagyjon fel az eddig 120 munkatársunk állásába kerülő leépítésekkel. Naponta egy-két munkatárs kirúgása vagy elüldözése ugyanis a rettegés légkörét honosította meg Ferihegyen. Hozzák nyilvánosságra, milyen, a munkaerőt érintő tervei vannak a következő időszakra. Kérjük, ne hivatkozzanak többet az Útiterv c. dokumentumra, az ugyanis semmitmondó, terjedelme pedig egyetlen oldal.
2.A BA Zrt. töltse fel a létszámhiányt minden munkakörben, nem tartható, és veszélyes is a rendszeres túlmunkavégzés. Egyes munkakörökben évek óta kötelező a túlmunka, a munkarendek kiszámíthatatlansága pedig a magánéletet is tervezhetetlenné teszi.
3. Kérjük a menedzsmentet, hogy az elmúlt három évben elmaradt pótlékokat a Munka Törvénykönyve rendelkezéseinek értelmében fizessék ki. Ez egyformán igaz a túlórákra, és a biztonsági szolgálatot megillető veszélyességi pótlékra („különleges körülmények ösztönzője”).
4. Az időszakonként meg-meghosszabbított, határozott idejű munkaszerződéseket a szabályoknak megfelelően váltsák fel határozatlan idejű szerződésekkel.
5. Bár a vaspondrók és hangyák jelentős részét követeléseink hatására idén ősszel kiirtották, a pihenő- és mellékhelyiségek állapota továbbra is méltatlan egy európai repülőtérhez. Ezekben biztosítsák az alapvető higiéniát és felszereltséget!
6. Miután a dolgozókat védő előző kollektív szerződést egyoldalúan felmondta, a BA vállaljon kötelezettséget, hogy ha elfogadunk egy új KSZ-t, amellett három évig kitart. Ellenkező esetben nem vehetőek komolyan a cég tárgyalási szándékai.
7. Hagyjanak fel a szakszervezeti tagok, tisztségviselők zaklatásával. Tegyék lehetővé, hogy a szakszervezeti vezetők szabadon mozogjanak a repülőtér területén. Az érdekképviselet korlátozás nem csak törvényt, de az Alkotmányt is sérti.
8. A BA Zrt. állítsa le a kiszervezéseket, a következő három évben ne indítson ilyet. Az eddigi kiszervezések eredménye nyomán a minimálbéres, jogfosztott és kizsigerelt dolgozók maradtak Ferihegyen, és esett a szolgáltatások színvonala is.
9. A vállalat ismerje el, hogy a röntgengépek kezelői ionizáló sugárzásnak vannak kitéve, és biztosítsa a Munka Törvénykönyve értelmében az ezért járó évi öt nap pótszabadságot. Kérjük, hogy a biztonsági ellenőr beosztásban dolgozókat is illessék meg az utasbiztonsági ellenőrök jogai.
10. Kérjük a munkáltatót, hogy megszületett jogerős bírósági ítélet alapján még az idén szerezze vissza a Magyar Államtól a BA Zrt. üdülőjét, és a privatizációs szerződésben megjelölt határidő végéig azt kizárólag eredeti rendeltetése szerint hasznosítsa, és biztosítsa a munkavállalók számára a kedvezményes üdülés lehetőségét az ingatlanban.
11. Kérjük a Munkáltatót, hogy a szakszervezetek részére adja át az idén elbocsátott munkavállalók létszámát és munkakörét tartalmazó kimutatást, valamint vállalja, hogy 2010-ig nem bocsát el munkavállalókat, különös tekintettel arra, hogy a létszámcsökkentések a repülésbiztonságot veszélyeztetik.
12. Kérjük a bérfeszültség rendezését, mert nagy ellenérzéseket szül, hogy ugyanazon munkát végző emberek fizetései között óriási különbségek vannak.
A hat legnagyobb magyarországi, szakszervezeti konföderáció és nemzetközi szakszervezetek is szolidaritást vállalnak a ferihegyi sztrájkolókkal, egyben tiltakoznak a munkáltató magatartása és a görög ellenőrök foglalkoztatása ellen. A szakszervezeti konföderációk állásfoglalásukban kifejtik, hogy meglátásuk szerint a Budapest Airport menedzsmentjének magatartása jogellenes, a munkavállalók sztrájkhoz való alkotmányos jogát súlyosan sérti. Bírálatuk szerint a munkáltató a sztrájk kezdete óta nem folytat érdemi tárgyalásokat, miközben sorozatos jogsértésekkel igyekszik a sztrájknak erőszakkal véget vetni. "A sztrájkolókat elkülöníti, legelemibb emberi szükségleteiket sem biztosítja, kommunikációjával megtéveszti a közvéleményt" - jegyzik meg, hozzátéve, hogy a munkáltató eddig példátlan módon külföldi hivatásos sztrájktörőket vetett be a sztrájk leverésére.
A munkáltatót egyebek között a jogszabályok betartására, a tárgyalások folytatására szólítják fel, a magyar és nemzetközi hatóságokat pedig arra, hogy lépjenek fel a törvényes állapot helyreállítása érdekében. Az állampolgároknak is üzennek: "Felhívunk ezért minden felelősségteljes állampolgárt és munkavállalót, hogy levélben, e-mailben, szóval és tettekkel fejezze ki szolidaritását a jogaikért küzdő sztrájkoló dolgozókkal".
A forgalomtól függően három, illetve négy utasbiztonsági csatornát üzemeltet a Budapest Airport. Gyakorlatilag nincsenek sorok, az utasok pár perc alatt beérnek a tranzit váróba. Egészen minimális, átlagosan 5-10 perces késésekkel indulnak el a járatok. Az érkező forgalmat is teljesen zökkenőmentesen szolgálja ki a BA.
Az immár nyolcadik napja tartó sztrájk miatt a mai napon egyetlen járatot sem kellett törölni. A BA a nap hátralevő részében sem számít törlésekre, a járatok várhatóan tudják tartani menetrendjüket. Immár elég két órával a járat indulása előtt kiérni Ferihegyre.
A reggeli műszakba érkező kollégák több mint 60 százaléka felvette a munkát. Többek között a műszaki irányító központ munkatársai is, akik így fejezik ki, hogy a BA ma hajnalban, minden dolgozóhoz eljuttatott megállapodás-tervezetének tartalmával egyetértenek.
Egyelőre még mindig a 2B terminálon keresztül bonyolódik a forgalom, ott történik az utasbiztonsági ellenőrzés is. Bizonyos, a schengen-i övezetbe közlekedő nem diszkont járatok jegykezelése a 2A terminálon zajlik. Az 1-es terminált még a múlt héten időlegesen bezárta a BA.
Az utasbiztonsági területen tegnap óta sikeresen dolgoznak együtt a görög és a magyar munkavállalók, tevékenységük ellen a mai helyszíni ellenőrzés után sem emelt kifogást az Országos Munkaügyi Felügyelőség. A görög repülőtéri szakemberek vegyes csoportokban, magyar kollégáik és a magyar hatóságok folyamatos felügyelete mellett folytatják a munkát - közölte a Budapest Airport.
A szakszervezet közlemnénye szerint "a görög sztrájktörők felfogadása nyomán a ferihegyi sztrájkbizottság hétfőn bejelentést tett a Munkaügyi Főfelügyeletnek, kérve a törvénysértés kivizsgálását, megakadályozását. A hatóság nyilatkozataiban jelezte, a sztrájkoló magyar dolgozói szervezetekkel közös ellenőrzéseket fog végrehajtani. Azóta azonban a szakszervezetek sem szóbeli, sem írásos megkeresést nem kaptak, a hatóság munkatársait pedig nem is látták feltűnni a repülőtéren".
Gördülékeny és zökkenőmentes a forgalom szerda délután a ferihegyi repülőtéren a tulajdonos Budapest Airport szóvivője szerint. A forgalomtól függően három, illetve négy utasbiztonsági csatornát üzemeltet a BA, így gyakorlatilag nincsenek sorok, az utasok pár perc alatt beérnek a tranzitba. A járatok átlagosan 5-10 perces késésekkel indulnak el, az érkező forgalom bonyolítása zökkenőmentes. Szerdán, a sztrájk nyolcadik napján egyetlen járatot sem kellett törölni. A BA a nap hátralevő részében sem számít törlésekre, a járatok várhatóan tartani tudják menetrendjüket. Immár elég két órával a járat indulása előtt kiérni Ferihegyre. Viszont továbbra is csak a 2B terminál működik. (MTI)
Átadta utolsó ajánlatát a sztrájkoló szakszervezeteknek a Budapest Airport (BA) tárgyaló delegációja szerdán este. A választ csütörtök délelőttig várják. A BA vezetése - a vállalat érdekében - egyedül a tervezet elfogadását tekinti elfogadhatónak. (Független Hírügynökség)
Arrogánsnak nevezte a Budapest Airport vezérigazgatójának tárgyalási stílusát Kovács Zoltán, a sztrájkoló ferihegyi dolgozók sztrájkbizottságának vezetője. A BA a szerdai tárgyalásokon megtette - a cég megfogalmazásában - utolsó ajánlatát. A tervezet rendelkezik az eredetileg január 10-ig hatályos kollektív szerződés hatályának meghosszabbításáról, a határozott idejű szerződéssel rendelkező dolgozók kötelező tájékoztatásáról várható jövőjükkel kapcsolatban, valamint a tervezett munkarendeknek a szakszervezetekkel közös kialakításáról. A BA szerint ezzel minden vitás kérdésre megoldást találtak.
Kovács szerint valójában érdemben nem tárgyaltak, a BA vezérigazgatója csak eléjük dobta a dokumentumot, majd távozott. Mint mondta, csütörtökön 10 óráig biztosan tart a sztrájk, akkor újra tárgyalóasztalhoz ülnek a vezérigazgatóval. (MTI)
Csütörtöktől nemzetbiztonsági védelemben részesítik azokat a görög munkavállalókat, akiket keddtől utasbiztonsági ellenőrként állított munkába Ferihegyen a Budapest Airport Zrt., a sztrájkoló reptéri dolgozók kiváltására - értesült a HavariaPress.
Információik szerint a védelem kiterjed a negyven görög sztrájktörő szállodájára és azokra a buszokra is, amelyek munkába szállítják a külföldi dolgozókat. A hatóságok megelőző intézkedésként döntöttek e lépés mellett, ugyanis észrevették, hogy ismeretlenek követik ezeket a járműveket, illetve attól tartanak, hogy atrocitás érheti az érintett dolgozókat. A rendőrség részéről nem kívánták kommentálni a hírügynökség értesüléseit.
(Hírszerző)Határozatlan idejű munkabeszüntetést, szolidaritási sztrájkot hirdetett csütörtökön délután 5 órától a Forgalmi és Rampatisztek Szakmai Szervezete (FORTISZ) a ferihegyi repülőtéren. A munkáltató Celebi Kft. a csütörtöki sztrájk ideje alatt török munkaerőt alkalmazott a FORTISZ szerint. A szakszervezet nincs tisztában azzal, hogy a külföldi munkaerő rendelkezik-e a munkához szükséges jogosítványokkal.
A FORTISZ csütörtök esti közleménye szerint a sztrájkot hirdetett LESZ és RDSZSZ által megfogalmazott követelések teljesen indokoltak, azok a munkavállalók munkahelyhez való biztonságát, a nyugodtabb, kiszámíthatóbb munkahelyi légkör kialakítását biztosítanák, amelynek az elérése, megtartása érdekében a legerőteljesebb fellépés, a sztrájk eszközének alkalmazása is indokolt.
Szollár Domokos, a BA szóvivője azt mondta: a forgalmi és rampatisztek munkabeszüntetése a csütörtöki forgalmat nem akadályozta. (MTI)
A sztrájk felfüggesztése után pénteken válik teljessé a 2A terminál és szombattól az 1-es terminál működése Ferihegyen - mondta Szollár Domokos, a Budapest Airport (BA) szóvivője szerdán.
Egyelőre a sztrájk felfüggesztése ellenére zárva az 1-es terminál Ferihegyen, a forgalom továbbra is a 2B terminálon keresztül bonyolódik, amely teljes kapacitással üzemel.
A BA honlapján közöltek szerint a Budapest Airport a vízkeresztig tartó időszakban folyamatos és zavartalan kiszolgálást biztosít Ferihegyen. A járatok menetrend szerint indulnak és érkeznek.
Szerdán és csütörtökön a 2B terminálon keresztül bonyolódik a forgalom, amely teljes kapacitással üzemel. Itt történik az utasok biztonsági átvilágítása is. Bizonyos, a schengeni övezetbe közlekedő nem diszkont járatok jegykezelése a 2A terminálon zajlik.