A ferihegyi repülőtér dolgozóinak szakszervezete szerint a Budapest Airpor az érdekképviseletek megtörését és a Malév csődbe juttatását tűzte ki céljául azzal, hogy "folyamatosan és arrogánsan" visszautasít minden tárgyalási felhívást - áll a szakszervezetek szombati közleményében. A szakszervezetek délután négy órától megbeszélésre várták az üzemeltető társaság vezetőit, akik eddig nem jelentkeztek az érdekképviselők által kijelölt helyszínen.
A Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet (LESZ) és a Repülőtéri Dolgozók és Szolgáltatók Szakszervezete (RDSZSZ) vezetői szerint a ferihegyi repülőtér munkabeszüntetést folytató két szakszervezete maradéktalanul eleget tesz a sztrájktörvényben foglalt egyeztetetési kötelezettségének, és határozottan visszautasítja a BA vezetőinek korábban megfogalmazott ellentétes tartalmú vádjait.
A BA arrogáns fellépésének indoka a dolgozói érdekképviseletek megtörése mellett a Malév tönkretétele, amely után a német tulajdonú társaság kibújhatna a privatizációs szerződésben vállalt, Malévvel szembeni 46,5 millió eurós tartozása alól - állítják az érdekképviselők. A szakszervezetek szerint a tárgyalások elmaradásának logikus indoka az lehet, hogy a munkáltató társaságnak jól jönne a Malév csődje, mert erre hivatkozva mentesülhetne a privatizációs szerződés "eddig is gondot okozó" pontjai alól.
A légiközlekedési ágazat többi szereplője, légitársaságok, földi kiszolgáló cégek egyaránt megdöbbenéssel szemlélik, hogy a magyar sztrájkjoggal ellentétesen a cégvezetés meg sem próbál megállapodni a munkavállalókkal. Hasonlóan az is elképesztő, hogy a cég változatlan illetéket szed be a légitársaságoktól, miközben az eredeti szolgáltatásnak csupán a töredékét tudja biztosítani - olvasható a LESZ és az RDSZSZ közleményében. A szakszervezetek szombat délutáni sajtótájékoztatójukon szombaton 16 órára tárgyalásra hívták a BA vezetőit, de a munkáltató társaság képviselői délután öt óráig nem jelentek meg a tárgyalás színhelyéül kijelölt 2B terminálban.
(MTI)
Tekintettel arra, hogy a repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt. vezetése olyan hivatalos, kötelező érvényű információt adott ki, hogy a budapesti indulásokat a továbbiakban határozatlan ideig nem képes garantálni, a Malév a Budapestről induló járatainak törléséről döntött. Ennek értelmében a mai napon határozatlan időre valamennyi Budapestről induló járatát törölte a légitársaság egészen addig, amíg ellenkező értelmű hivatalos információt a repülőtér üzemeltetőjétől nem kap.
További információt a Malév Call Center-től, a 06-40-212121-es számon kapnak, illetve a légitársaság honlapján olvashatnak.
A reggeli órákban a légitársaság még menetrend szerint tudott üzemelni, így 13 budapesti induló és 6 érkező járata pontosan üzemelt.
A WizzAirnek hét induló járata van mára, az első kettő probléma nélkül el is indult reggel hatkor, a 10:05-kor induló eindhoveni járatot törölték. A 12:05-ös Párizs-Beauvais járat Ferihegy 1 helyett a 2A-ról indul. A többi járatról majd a későbbiekben döntenek.
Törölt járatoknál az utasok három megoldás közül választhattak: jegyüket átírják egy későbbi járatra, a jegyért kifizetett összeget egy utasszámlán megtartják és a későbbiekben jegyvásárlásra használják vagy visszakapják a pénzt.
Ferihegynek be kellett volna zárnia - mondta az Indexnek Kovács Zoltán, az egyik sztrájkoló reptéri szakszervezet, az RDSZSZ elnöke. Szerinte jelenleg a munkavállalók 80 százalék sztrájkol, és bár 11-kor valóban több posztra is érkezik kisebb műszakváltás, szerinte nem várható, hogy enyhül a helyzet.
A sztrájk most az eredményezi, hogy már nem lehetne a biztonsági előírások szerint repülni, mondta a szakszervezeti vezető. A földi navigációs rendszernél pédául nincs felügyelet, így egy esetleges hibaüzenetre nem tudnának reagálni.
A szakszervezet szerint csak az hozhat előrelépést, ha a Budapest Airport kinyílvánítja, hajlandó az érdemi tárgyalásokra, de ehelyett Kovács Zoltán szerint a reptért vezérigazgatója csak kiabálni és ultimátumokkal fenyegetőzni hajlandó.
A Hungarocontrol sajtósa Fehér Imre az indexnek azt mondta, a légi irányítás "köszöni szépen jól van", magyarán a sztrájk nem érinti az ő munkájukat, ugyanúgy végzik a dolgukat, mint eddig. A légi irányításban nincsenek fennakadások, mondta Fehér. Arra a kérdésre, hogy a leszállópálya csak egy irányból használható -e, azt mondta, hogy Vecsés irányából jelezték az úgynevezett műszeres leszállítórendszer hibáját, ezért javasolják, hogy egy irányból szálljanak el az érkező gépek. Ez a műszer egyébként a pilótákat segíti a leszállásban, főként rossz időjárás esetén alkalmazzák. A sztrájkolóknak, akiknek munkája jelenleg kiesik a földi irányításból semmiféle hatásuk nincs a légirányítás biztonságos működésére, mondta Fehér.
Kiváncsiak lettünk volna rá, hogy pontosan hány gépet töröltek eddig a sztrájk miatt, valamint hány késett, hány szállt fel és hány le, a szóvivő nem tudott választ adni. Kérdésünkre, hogy van-e valaki a légi irányítóknál, aki meg tudná fejteni a kérdést, nemleges választ kaptunk.