Éjfélig tartó egyeztetés után konkrét eredmény nélkül ért véget a Budapest Airport hivatalos sztrájktárgyalása a szakszervezetekkel. A vállalat vezetése még az éjszaka folyamán átfogó, aláírásra kész megállapodás tervezetét juttatja el a szakszervezetekhez, tájékoztatta a Budapest Airport (BA) kommunikációs vezetője szerdára virradó éjjel az MTI-vel. A tárgyalások, amelyek kedd délelőtt fél tíz óta szinte megszakítás nélkül folytak, röviddel éjfél előtt értek véget, miután a szakszervezetek fáradtságra hivatkozva kérték az egyeztetések felfüggesztését, közölte Szollár Domokos. A vezérigazgató szerdán délelőtt tíz órára újabb hivatalos tárgyalásra hívta a sztrájkbizottság vezetőit.
A tárgyalásokkal egy időben az elmúlt napokhoz képest lényegesen javult a Ferihegyi repülőtér 2-es termináljának áteresztő képessége, közölte a BA. Napközben mind a négy utasbiztonsági folyosó üzemelt, sőt megoldódott a tranzitfolyosó ellenőrzésének kérdése is. Így az átszálló utasok is zavartalanul közlekedhettek Ferihegyen. Az utasbiztonsági ellenőrzésnél napközben megszűnt a sorban állás, amióta reggeltől munkába álltak a Görögországból érkezett utasbiztonsági ellenőrök. A görög repülőtéri szakemberek a magyar kollégáikkal közösen, azok felügyelete mellett végzik az ellenőrzést - a Budapest Airport alkalmazottaiként. Tevékenységüket napközben a helyszínen ellenőrizték az Országos Munkaügyi Felügyelet ellenőrei, akiket a rendőrök is elkísértek a terminálra. (MTI)
Tekintettel arra, hogy a repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt. vezetése olyan hivatalos, kötelező érvényű információt adott ki, hogy a budapesti indulásokat a továbbiakban határozatlan ideig nem képes garantálni, a Malév a Budapestről induló járatainak törléséről döntött. Ennek értelmében a mai napon határozatlan időre valamennyi Budapestről induló járatát törölte a légitársaság egészen addig, amíg ellenkező értelmű hivatalos információt a repülőtér üzemeltetőjétől nem kap.
További információt a Malév Call Center-től, a 06-40-212121-es számon kapnak, illetve a légitársaság honlapján olvashatnak.
A reggeli órákban a légitársaság még menetrend szerint tudott üzemelni, így 13 budapesti induló és 6 érkező járata pontosan üzemelt.
A WizzAirnek hét induló járata van mára, az első kettő probléma nélkül el is indult reggel hatkor, a 10:05-kor induló eindhoveni járatot törölték. A 12:05-ös Párizs-Beauvais járat Ferihegy 1 helyett a 2A-ról indul. A többi járatról majd a későbbiekben döntenek.
Törölt járatoknál az utasok három megoldás közül választhattak: jegyüket átírják egy későbbi járatra, a jegyért kifizetett összeget egy utasszámlán megtartják és a későbbiekben jegyvásárlásra használják vagy visszakapják a pénzt.
Ferihegynek be kellett volna zárnia - mondta az Indexnek Kovács Zoltán, az egyik sztrájkoló reptéri szakszervezet, az RDSZSZ elnöke. Szerinte jelenleg a munkavállalók 80 százalék sztrájkol, és bár 11-kor valóban több posztra is érkezik kisebb műszakváltás, szerinte nem várható, hogy enyhül a helyzet.
A sztrájk most az eredményezi, hogy már nem lehetne a biztonsági előírások szerint repülni, mondta a szakszervezeti vezető. A földi navigációs rendszernél pédául nincs felügyelet, így egy esetleges hibaüzenetre nem tudnának reagálni.
A szakszervezet szerint csak az hozhat előrelépést, ha a Budapest Airport kinyílvánítja, hajlandó az érdemi tárgyalásokra, de ehelyett Kovács Zoltán szerint a reptért vezérigazgatója csak kiabálni és ultimátumokkal fenyegetőzni hajlandó.
A Hungarocontrol sajtósa Fehér Imre az indexnek azt mondta, a légi irányítás "köszöni szépen jól van", magyarán a sztrájk nem érinti az ő munkájukat, ugyanúgy végzik a dolgukat, mint eddig. A légi irányításban nincsenek fennakadások, mondta Fehér. Arra a kérdésre, hogy a leszállópálya csak egy irányból használható -e, azt mondta, hogy Vecsés irányából jelezték az úgynevezett műszeres leszállítórendszer hibáját, ezért javasolják, hogy egy irányból szálljanak el az érkező gépek. Ez a műszer egyébként a pilótákat segíti a leszállásban, főként rossz időjárás esetén alkalmazzák. A sztrájkolóknak, akiknek munkája jelenleg kiesik a földi irányításból semmiféle hatásuk nincs a légirányítás biztonságos működésére, mondta Fehér.
Kiváncsiak lettünk volna rá, hogy pontosan hány gépet töröltek eddig a sztrájk miatt, valamint hány késett, hány szállt fel és hány le, a szóvivő nem tudott választ adni. Kérdésünkre, hogy van-e valaki a légi irányítóknál, aki meg tudná fejteni a kérdést, nemleges választ kaptunk.