A reptér vezetését a sztrájktörvény szerint egyeztetési kötelezettség terheli, így egyáltalán nem értjük, hogy merül fel egyáltalán, hogy feltételeket szabjanak a tárgyalások folytatásának – mondta az Indexnek Terebesi Péter, a LESZ szakszervezet alelnöke, aki egyben cáfolta, hogy bármiféle megállapodás született volna a szakszervezetek és a reptér vezetése között. Mint mondta, a pénteken 5 órán át folytatatott tárgyalásokon a Budapest Airport vezérigazgatója ugyan valóban előállt egy olyan javaslattal, hogy amennyiben a szakszervezetek biztosítják Ferihegy 2A és 2B működését, hajlandó folytatni hétfőn a tárgyalásokat, de ezt a szakszervezetek újabb ultimátumként elfogadhatatlannak találták. Ez egyébként majdnem egyenlő a sztrájk felfüggesztésével, hiszen így csak az 1-es terminál maradna zárva. Terebesi szerint ők hajlandóak lennének a hétvégén is folytatni az egyeztetéseket, de a reptér vezetése legközelebb csak hétfőn tárgyalna.
A szakszervezeti vezető szerint így minden marad a mostani helyzetnek megfelelően: csak a 2B-n, a szakszervezetek szerint bérelt, felkészítetlen munkaerővel folyik majd az utasvizsgálat. Szollár Domokos, a reptér szóvivője lapunknak korábban azt mondta, a reptér vezetése úgy értekelte a tárgyalásokat, hogy a szakszervezetekkel létrejött a fenti megállapodás. A szóvivő elmondta azt is, azért a 2B-re csoportosítják át a munkát felvenni hajlandó dolgozókat, mert itt a legnagyobb a tér a feltorlodó tömegek számára.
Tekintettel arra, hogy a repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt. vezetése olyan hivatalos, kötelező érvényű információt adott ki, hogy a budapesti indulásokat a továbbiakban határozatlan ideig nem képes garantálni, a Malév a Budapestről induló járatainak törléséről döntött. Ennek értelmében a mai napon határozatlan időre valamennyi Budapestről induló járatát törölte a légitársaság egészen addig, amíg ellenkező értelmű hivatalos információt a repülőtér üzemeltetőjétől nem kap.
További információt a Malév Call Center-től, a 06-40-212121-es számon kapnak, illetve a légitársaság honlapján olvashatnak.
A reggeli órákban a légitársaság még menetrend szerint tudott üzemelni, így 13 budapesti induló és 6 érkező járata pontosan üzemelt.
A WizzAirnek hét induló járata van mára, az első kettő probléma nélkül el is indult reggel hatkor, a 10:05-kor induló eindhoveni járatot törölték. A 12:05-ös Párizs-Beauvais járat Ferihegy 1 helyett a 2A-ról indul. A többi járatról majd a későbbiekben döntenek.
Törölt járatoknál az utasok három megoldás közül választhattak: jegyüket átírják egy későbbi járatra, a jegyért kifizetett összeget egy utasszámlán megtartják és a későbbiekben jegyvásárlásra használják vagy visszakapják a pénzt.
Ferihegynek be kellett volna zárnia - mondta az Indexnek Kovács Zoltán, az egyik sztrájkoló reptéri szakszervezet, az RDSZSZ elnöke. Szerinte jelenleg a munkavállalók 80 százalék sztrájkol, és bár 11-kor valóban több posztra is érkezik kisebb műszakváltás, szerinte nem várható, hogy enyhül a helyzet.
A sztrájk most az eredményezi, hogy már nem lehetne a biztonsági előírások szerint repülni, mondta a szakszervezeti vezető. A földi navigációs rendszernél pédául nincs felügyelet, így egy esetleges hibaüzenetre nem tudnának reagálni.
A szakszervezet szerint csak az hozhat előrelépést, ha a Budapest Airport kinyílvánítja, hajlandó az érdemi tárgyalásokra, de ehelyett Kovács Zoltán szerint a reptért vezérigazgatója csak kiabálni és ultimátumokkal fenyegetőzni hajlandó.
A Hungarocontrol sajtósa Fehér Imre az indexnek azt mondta, a légi irányítás "köszöni szépen jól van", magyarán a sztrájk nem érinti az ő munkájukat, ugyanúgy végzik a dolgukat, mint eddig. A légi irányításban nincsenek fennakadások, mondta Fehér. Arra a kérdésre, hogy a leszállópálya csak egy irányból használható -e, azt mondta, hogy Vecsés irányából jelezték az úgynevezett műszeres leszállítórendszer hibáját, ezért javasolják, hogy egy irányból szálljanak el az érkező gépek. Ez a műszer egyébként a pilótákat segíti a leszállásban, főként rossz időjárás esetén alkalmazzák. A sztrájkolóknak, akiknek munkája jelenleg kiesik a földi irányításból semmiféle hatásuk nincs a légirányítás biztonságos működésére, mondta Fehér.
Kiváncsiak lettünk volna rá, hogy pontosan hány gépet töröltek eddig a sztrájk miatt, valamint hány késett, hány szállt fel és hány le, a szóvivő nem tudott választ adni. Kérdésünkre, hogy van-e valaki a légi irányítóknál, aki meg tudná fejteni a kérdést, nemleges választ kaptunk.