Egyre többet költünk a szupermarketekben

2008.06.04. 09:38
Erős pozícióját az élelmiszer kiskereskedelemben tovább javította a szupermarket. Legismertebb láncai a Spar, Kaiser's, Match és Tesco. A bolttípus az átlagot jóval meghaladó mértékben növelte eladásait 2007-ben, a Nielsen által mért 90 élelmiszer kategóriából. A szupermarketek vásárlói különösen sok húskészítményt, sajtot és gyümölcslevet tesznek a kosarukba.

Tovább bővült a szupermarketek hálózata: tavaly 23, idén eddig 9 új egységet nyitottak, és ezzel számuk 406-ra emelkedett. A Tesco hat, míg a Spar három szupermarketet nyitott idén eddig. A szupermarket fő vonzereje hagyományosan az élelmiszer. Ezt bizonyítják a Nielsen adatai is: élelmiszerből a szupermarket csatorna értékben mért forgalma jóval az átlag felett, 18 százalékkal emelkedett tavaly, az előző évhez képest.

Ugyanakkor a csatorna piaci részesedése tavaly 1 százalékponttal, 10 százalékra nőtt a Nielsen által vizsgált árucsoportok forgalmában, az előző évhez viszonyítva. Ezt a 10 százalékos piaci részesedést, a legnagyobb forgalmú tíz élelmiszer kategória közül a következőkben haladja meg a szupermarket: húskészítmények, sajt, gyümölcslé, tejföl, hűtött szeletes édesség és gyümölcsjoghurt.

Egyre nőnek

A Nielsen cenzusa szerint egyre nagyobb a szupermarketek átlagos eladótere. Múlt év végén 606 négyzetmétert regisztráltak, egy évvel korábban 587-et, míg előtte 572-t.

Az összességében kedvező eladási adatok a szupermarket vevőkre gyakorolt vonzerejét tükrözik. A fogyasztók boltválasztásában legfontosabbak éppen azok a tényezők, amelyek a szupermarket fő jellemzői. A magyar vásárlók számára ugyanis a kedvező ár/érték arány mellett elsők között szerepel a megfelelő választék, amelyhez hozzátartozik a könnyen áttekinthető és vonzó termékkihelyezés is. A vevők szeretik rövid idő alatt és könnyen megtalálni mindazt, amire szükségük van.

Ugyanakkor értékelik a személyzet által nyújtott szolgáltatásokat, valamint a gyorsaságot a pénztárnál. A vásárlók elvárják, hogy egy üzletben a pénzükért cserében értéket kapjanak. A jó bolti akciók, promóciók és a saját márkás termékek segíthetik a bolttal kapcsolatos percepciókat abba az irányba terelni, hogy a vevők előnyös ár/érték viszonyt érzékeljenek.

A szupermarket előnyös megítéléséhez járul hozzá, hogy a vevők egy csoportja külön odafigyel a minőségi termékekre. Itt a vevők nagy része nem csak a minőségi termékek jelenlétét várja el, például friss áruból vagy készételekből, hanem fontos a számára megfelelő választék is a magas minőségű árucikkekből.