További Magyar cikkek
Egyelőre nincs olyan tervezet, amelyet szakmai konszenzus övezne, az SZDSZ-frakció nem kíván a taxisüggyel foglalkozni, így várhatóan a következő hónapokban sem támogatják a javaslat napirendrevételét a fővárosi közgyűlésben, mondta az Indexnek Bőhm András, a párt fővárosi frakcióvezetője. Ez egyben azt is jelenti, hogy a tervezet - ha el is készül végleges formájában - aligha lesz rendelet: a közgyűlés legnagyobb ellenzéki frakciója, a Fidesz ugyan még nem tárgyalt a javaslatról, de Soltész Attila, a kereskedelmi bizottság tagja jelenlegi formájában nem tartja elfogadhatónak.
A tervezetet előkészítő Rusznák Imre (MSZP, a kereskedelmi bizottság elnöke) az Indextől értesült arról, hogy az SZDSZ várhatóan később sem kívánja a közgyűlés napirendjére venni a javaslatot. Mint fogalmazott, általában csak az kerül a plénum elé, amit a koalíció támogat, így további konzultációt tart szükségesnek. Az eredetileg ezen a héten elfogadtatni tervezett szabályozás előkészítése Rusznák szerint azért csúszott, mert a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) felvetéseire megbíztak egy uniós versenyjogi szakértőt az anyag véleményezésével, a bizottsági elnök szerint azonban májusban a közgyűlés elé kerülhetne a javaslat.
"Sima" alkotmányos aggályok
Az Index viszont úgy tudja, a versenyhivatalnak elsősorban nem uniós versenyjogi aggályai voltak amikor jelezte: amennyiben a tervezet a jelenlegi formájában lépne életbe, az alkotmánybírósághoz fordulnak. (Az uniós szabályok ráadásul döntően a határon túlnyúló szolgáltatásokkal foglalkoznak.) A GVH a korábbi szóbeli megbeszéléseken is jelezte a fővárosi képviselőknek, hogy a taxitarifa önkormányzati rendelettel történő szabályozására felhatalmazó ártörvény korlátozása szerint a rendeletet a helyi körülmények mérlegelésével kell megalkotni. Az pedig erősen megkérdőjelezhető, tekintettel van-e a tarifák eddigi alakulására mint fontos helyi körülményre egy olyan rendelet, amely duplájára növelheti a viteldíjakat.
Másrészt a magyar alkotmány védi a verseny szabadságát, így kérdéses, hogy egy olyan piacon, amelynek nagy részén a verseny jól működik, elfogadható-e egy szigorú, a piac minden szegmensét egységesítő szabályozás.
Differenciált szabályozás
Az Index úgy tudja, a GVH már a szóbeli egyeztetéseken is jelezte a fővárosnak, hogy a taxispiac egyes elkülöníthető részeit eltérően kellene szabályoznia. Rusznák Imre megerősítette, hogy napokon belül várják a versenyhivatal írásos anyagát.
A javaslat információink szerint négy részpiacot különböztetne meg: az úgynevezett szerződéses fuvarpiacot, ahol a taxistársaságok - egymás alá ígérve - a nagy cégek állandó megrendeléseiért küzdenek. Egy-egy igazán nagy ügyfél, bank vagy távközlési társaság esetében száz forintos tarifa is elképzelhető. Itt azonban a GVH szerint megfelelő méretű, azaz nem kiszolgáltatott piaci szereplők közötti áralku folyik, ezen a részpiacon így semmilyen szabályozás nem indokolt.
Hasonlóan nem tartják szükségesnek a telefonos rendelések piacának szabályozását, ahol ugyancsak a társaságok közötti verseny alakítja az árakat, és a megrendelők nem kiszolgáltatottak. Maximált ár bevezetése itt elképzelhető ugyan, de (minthogy az ma is létezik, de a 240 forintos árkorlát jóval a 160-180 forint közötti átlagár felett van) felesleges, jelezte már korábban is a GVH.
Még több taxit a drosztokra
Az utas esetleges kiszolgáltatottsága miatt indokolt lehet a maximált tarifa az utcai leintésnél, de itt sem szükséges az árak teljes megkötése. Erre a versenyhivatal szerint egyedül a drosztokon várakozó taxiknál lehet szükség, itt azonban az árszabályozásnak a funkciója részben az lenne, hogy a főváros által kívánatosnak tartott, de nem működő drosztrendszer fejlődhessen. Ennek érdekében azonban a drosztos tarifát úgy kellene megállapítani, hogy az ne csak utcainál, hanme a telefonos kilométerdíjnál is olcsóbb legyen. Ez keresletet generálna a kijelölt helyen várakozó fuvarozók iránt. A drosztok felfutása ugyanakkor azzal a következménnyel is járhatna, hogy a taxisok eldönthetik: beszállnak a ma (a telefonos rendelések meghatározó volta miatt) szinte megkerülhetetlen társaságok valamelyikéhez, vagy önállóan, drosztról drosztra járva dolgoznak.
Ellenőrzés, tájékoztatás
A gyakorlatban a GVH által javasolt megoldás sem képzelhető el a jelenleginél lényegesen szigorúbb ellenőrzések, illetve széles körű tájékoztatás nélkül. Amennyiben a drosztos tarifát rendeletben egységesítik, arról a drosztokon, illetve a repülőtéren, pályaudvarokon is hirdetéseket kell elhelyezni.