Három plusz egy Trabanttal indul a legújabb budapesti autókölcsönző kft., a Rentatrabantbudapest. A cég kifejezetten a turistákat célozza meg, azokat a nyugatiakat, akik még a rendszerváltás után 17 évvel is keresik Magyarországon a csak hírből ismert szocializmus emlékeit, és szívesen kipróbálnák, mit jelentett egykor az autó a keleti blokkban.
Az árak nem a kocsi használati értékéhez, hanem az élményhez igazodnak: a tízezer forintnak megfelelő negyveneurós napi díj bőven fedezetet nyújtana egy kis kategóriás, vagy akár egy alsó középkategóriás autó bérletére is, de ahogy Heisler Ádám, a cég vezetője fogalmazott, a Trabant nem arra szolgál, hogy az országot bebarangolják, vagy pusztán eljussanak egyik pontról a másikra.
Gerillamarketing és szájhagyomány
A kaució 250 euró, azaz mintegy 62 500 ezer forint, ami az autókölcsönzők gyakorlatában átlagos összegnek tekinthető. Az viszont már kevésbé, hogy az autó teljes értékére fedezetet jelent. Az autópark ma négy darabból áll, két kétütemű és két négyütemű, azaz új Trabiból. Utóbbiak közül egyelőre csak az egyiknek vannak meg a papírjai, így a bevetésre kész flotta három autót jelent. A bővítést tervezik, de ez az első szezon sikerén is múlik, mondta Heisler. Számításaik szerint a barátilag összeállt, amatőr vállalkozók harmincszázalékos kihasználtság mellett már nullszaldósra hozhatják a céget, és persze építenek arra is, hogy a nyári turistainváziót követő hónapokban is fennmarad az érdeklődés.
Igazi reklámra nincs pénzók, de azon kívül, hogy oldalukat igyekeznek minél több csatornán keresztül ismertté tenni, gerilla- és szórólapkampányt is terveznek a szórakozóhelyeken. Felvették a kapcsolatot beutaztató irodákkal, akik láttak fantáziát a programlehetőségben.
Konkurencia nincs
Igazi konkurenciáról Magyarországon nem tudnak. Bár volt kísérlet, az alapvetően magyar közönségre, nosztalgiázásra építő egyautós, egyéni próbálkozás mellett tudomásuk szerint üres a piac. Az ötlet kipattanása után végzett röpke felmérés szerint Németországban és Lengyelországban van hasonló vállalkozás.
Továbbra is fenyeget, hogy 2008-tól csak katalizátorral vagy úgy sem működhetnek a Trabantok, a kft. három tulajdonosa reménykedik, hogy alapvetően kétütemű parkot tudnak létrehozni. Lehetőségként felmerült a veteránosítás, de ennek szintén vannak költségei - mondta az ügyvezető. Egyelőre azt látják, az évek óta közelgő, fenyegető tiltás ellenére sem könnyű hozzájutni jó állapotú, kevés ráfordítást igénylő Trabantokhoz.