Csütörtökön délután átadtak harminc darab magyar gyártású trolit Rómában. A Ganz Transelektro Közlekedési Rt. által legyártott bemutató busz a sajtótájékoztató után mintegy 120 újságíróval a fedélzetén másfél kilométeres kört tett meg a Victor Emanuel emlékmű körül - áramszedő nélkül. A próbaút során végig zuhogott az eső, de a troli jól vizsgázott. Egy régi olasz közmondás szerint az elázott menyasszony szerencsés menyasszony. A sikeres bemutató után tíz újabb vonalra nyerhet megrendelést a magyar cég, így a harminc magyar trolit újabbak követhetik az olasz fővárosban.
A társaság 2002 júniusában nyerte el a római tendert, melynek célja a harminc éve szünetelő troli-vonalak újraindítása volt. A pályázat összértéke 54 millió euró (14 milliárd forint), melyből 21 millió euróba (5,5 milliárd forint) kerül a harminc darab 18 méter hosszú légkondicionált jármű. Ha a bemutatkozás sikeres lesz további 130 millió eurós (34 milliárd forintos) megrendelés várható az elkövetkezendő években.
Tokkal, vonóval
A társaság az említett összegekért cserébe nem csak a buszokat adja, hanem kiépíti a teljes vonalhálózatot, felsővezetékeket, remízt ad és öt évig ellátja a teljes szerviztevékenységet. A társaság jelenléte Olaszországban egyébként nem új keletű, hiszen 1902-ben a mediterrán országban indították útjára a világ első nagyfeszültségű, váltakozó árammal villamosított vasútvonalát, melyet a Ganz-Kandó rendszerrel szereltek fel.
A tender feltételei nem voltak mindennapiak. A római városvezetők ugyanis a városképet romboló vezetékhálózat miatt száműzték a trolikat a hetvenes években a belvárosból, a műemléki rész elcsúfítását továbbra sem merték vállalni a tisztviselők. Erre megoldást jelenhetett volna a már bevált elektromos-dízel hibridmeghajtásos elgondolás. Róma levegője azonban egyre több mérges gázt tartalmaz, a környezetvédelmi szempontból kifogástalan üzemelés tehát szintén alapkövetelmény volt.
Mindenhol kamerák
A szóban forgó jármű, mely végül elnyerte a tendert a Ganz Solaris Trollino fantázianevet kapta a keresztségben, a 18 méter hosszú alacsonypadlós trolibusz tele van tömve mindenféle extrával. Kamerákat helyeztek el a busz hátulján és az ajtók fölött, így a vezető az irányítópulton elhelyezkedő monitorjára pillantva láthatja, hogy szeretne-e még valaki fel- illetve leszállni, a hátsó kamerára kapcsolva pedig folyamatosan ellenőrizheti, hogy nem követi-e valaki.
A légkondival felszerelt troli műemlék-barát. A most átadott járművek sajátossága ugyanis - egyebek közt - abban áll, hogy amint az óvárosba érnek, behúzzák áramszedőiket és átállnak akkumulátoros üzemmódra, így nem kell telepókhálózni a történelmi nevezetességekben gazdag műemléki városrészt. Ez a rendszer a társaság kereskedelmi igazgatója szerint egyedülálló a világon. Ezt támasztja alá az is, hogy a troli elnyerte az Industria 2001 Nemzetközi Ipari Szakkiállítás Nagydíját is.
Akár Budapesten is
Akkumulátorról három kilométert tud megtenni a troli, ha pedig újra beér a "hálózatba", a vezetőnek nem kell kiszállnia, hogy botokkal a helyére taszigálja az áramszedőket. Azok végére ugyanis kamerákat szereltek, így egy, a repülőgépek légi utántöltésére emlékeztető művelet során a sofőr egy joystick-kal a monitorját figyelve egyszerűen a helyére irányítja a csápokat. A környezetvédelem csúcsát ugyanakkor minden bizonnyal a svéd Landskrona városában üzembe állított három darab Trollino jelenti, melyek szélerőművekben megtermelt árammal üzemelnek.
Ha valaki nagyon vágyik arra, hogy lásson egy ilyen trolit, ne rohanjon Rómába, hiszen itthon is megteheti. Az Örs vezér tere környékén ugyanis próbajáraton gyakran feltűnik a zöldes színű Trollino, Olti Zoltán kereskedelmi igazgató szerint azonban előfordulhat, hogy gyakrabban is találkozunk hasonló trolikkal a fővárosban. Egy most lezáruló harminc darab jármű beszerzéséről szóló BKV tenderre ugyanis jelentkezett a társaság, s reményei szerint el is nyeri azt.
Kövesse az Indexet Facebookon is!
Követem!