Túl a mélyponton a turizmus?

2004.03.09. 10:03
Bár a hazai utazási vállalkozások és szállodák a német vendégek számának növekedésére számítanak az idén, ez még mindig meglehetősen szerény eredménynek tekinthető. Az elmozdulás ugyanis csak a tavalyi nagyon gyenge évhez viszonyítva kedvező.
A magyar turizmus számára legfontosabb vendégnek számító német turisták utazási kedve nem csökkent az elmúlt években, sőt, az idén valamivel többet tudnak utazásra költeni, mint tavaly. Ezt mutatják, úgy a német piacon készített előrejelzések, mint a Magyar Turizmus Rt. németországi képviseletének tapasztalatai, valamint a hazai cégek foglalási adatai. Ez a kedvező elmozdulás egyébként már a január-februári szállodai adatokban is látható, hiszen a KSH legfrissebb jelentése szerint a vendégéjszakák száma húsz százalékkal, míg a bruttó szobaárbevétel folyó áron 23 százalékkal nőtt a megelőző év azonos időszakához viszonyítva.

Kiszámíthatatlan év

Erdei János, a Magyar Turizmus Rt. (MT RT.) Németország, Ausztria, Hollandia régió igazgatója úgy látja, még nagyon kiszámíthatatlan az idei év a német utazási piacon. Az elmúlt közel fél évben négy felmérés is készült, ám ezek végeredménye is ellentmondásos. A legoptimistább előrejelzést a Dresden Bank adta, amely szerint az idén 55 milliárd euróra nő a német turisták költése, ami tavaly 52,5 milliárd volt.

Az MT Rt. tavaly négyszázmillió forintot meghaladó összeget költött a németországi marketingre. Ennek az idén lesz meg az eredménye. Ugyanakkor egyre több diszkont-légitársaság indít járatot a német nagyvárosokból Budapestre. A cégek előrejelzései szerint egyébként már február végéig húsz-negyven százalék közötti mértékben növekedett a rendelésállomány a magyar szállodáknál és utazási irodáknál.

Túl a mélyponton

Ezt a tényt megerősíti a Hunguest Hotels Rt. vezérigazgatója, Hülvely István is, ám szerinte ez még mindig nagyon szerény eredménynek tekinthető. A számok ugyanis a tavalyi évhez viszonyítva mutatják a változást, és köztudott, hogy 2003 kirívóan rossz év volt a turizmus számára. Így inkább az a pontos megfogalmazás - mondta Hülvely -, hogy a zuhanás megállt, és a forgalom egy alacsony szinten kezd stabilizálódni.

Hasonlóképpen látja a helyzetet Drégely Ágnes, a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetsége (MUISZ) beutaztatóbizottságának elnöke is, aki szerint már január-februárban érzékelhető a pezsdülés, s ez várható a tavaszi fesztivál ideje alatt is, ám ez csak a tavalyi gyenge évhez viszonyítva látszik eredménynek. Az idei évre egyébként az jelenti a legnagyobb gondot, hogy csökkent az idei marketingkeret, ami félő, hogy egy idő után érezhető lesz a forgalomban.