Aki sóher, hiperbe megy

2007.06.06. 13:54
A magyar vásárlók egyre gyakrabban keresik fel a modern bolttípusokat, de majdnem minden negyedik vevő hagyományos üzletben adja ki a legtöbb pénzt élelmiszerre és háztartási vegyi árura - derül ki a Nielsen piackutató vállalat Shopper Trends felmérésének eredményeiből.

Hiába a diszkontban legalacsonyabbak a fogyasztói átlagárak, az adott kategórián belül a legolcsóbb terméket nem mindig diszkontban, hanem inkább hipermarketben kínálják. A Nielsen 24 nagy forgalmú kategóriában vizsgálta, hol található a legolcsóbb árucikk. 11 kategóriánál hipermarketben találta a legalacsonyabb árat, hatszor hazai láncban, és csak egyszer diszkontban.

A boltválasztásnál kulcsszerepet játszó alacsony ár, illetve kedvező ár/érték arány mellett előtérbe kerülnek új, elsősorban a választékkal kapcsolatos tényezők; a legtöbb vevő szereti, ha kényelmesen, egy üzletben megtalálja mindazt, amire szüksége van.

A legtöbb pénzt hipermarketben költők aránya 3 százalékponttal csökkent, a diszkontosoké viszont 2 százalékponttal nőtt tavaly, az előző évhez képest. Szintén 1 százalékponttal nőtt a szupermarketek mutatója.

A hazai bolthálózat koncentrálódása az utóbbi két évben felgyorsult, ami várhatóan folytatódik. Üteme attól függ, hogy a háztartások/fogyasztók mekkora része milyen mértékben változtatja meg vásárlási szokásait.

Mivel a vevők a jó ár/érték arány és a kedvező árak mellett főleg a széles választék, megfelelő árukészlet miatt választanak boltot, és igényeiket leginkább a modern csatornák tudják kielégíteni, a Nyugat-Európához képest elaprózott magyar élelmiszer-kiskereskedelem koncentrálódása folytatódik.