További Magyar cikkek
"A fokozott, tiszta versenynek köszönhető, hogy a mérnökárhoz képest 40 százalékos megtakarítást lehetett elérni az M7-es autópálya Balatonkeresztúr-Nagykanizsa közti szakaszára kiírt tenderen" – mondta Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter tavaly szeptemberben, amikor hosszas procedúra után eldőlt: a Porr-Viadom-Terra-Asdaq konzorciuma kilométerenként 1,2 milliárd forintos áron építheti meg ezt az útszakaszt. A megtakarításért azonban nagy árat kell fizetnie a Viadomnak, értesüléseink szerint ugyanis az M0-s keleti szektorán is dolgozó cég olyan súlyos likviditási zavarba került, ami könnyen a megszűnéséhez vezethet.
Megerősítették
Értesülésünket közvetve a szaktárca is megerősítette, amikor a Viadom helyzetével kapcsolatos kérdésünkre azt közölte: bár a céggel nem a minisztérium, hanem annak megbízásából a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztési (NIF) Zrt. kötött szerződést, "a Viadom Zrt. fizetési késedelemből eredő problémáit szerződéses partnereivel jelezte, így ezen az úton a tárcának is tudomása van e gondokról". A GKM ugyanakkor úgy értékeli, "egyetlen útépítő cég likviditási problémái korántsem cáfolják azt az állítást, amely szerint a verseny szélesítésével lehetővé válik az autópálya-építés költségeinek racionális csökkentése a kivitelezők számára is kigazdálkodható módon."
Információink szerint az M7-es mellett az M0-s keleti szektorának két szakaszán is építkező Viadom – ott szintén a Porr és a Terra-Asdaq a konzorciumi társai – több tucatnyi alvállalkozónak tartozik. A társaság az M6-os tavaly átadott Érd-Dunaújváros szakaszán is csak több hónapos késéssel fizetett számos alvállalkozónak. Úgy tudjuk, olyan eset is előfordult, hogy a cég a bedolgozó fuvarozókkal vásároltatta meg a fuvarozott anyagot, és aztán mind az anyag-, mind a szállítási költséggel adós maradt. A pénzükre váró alvállalkozók közül többen felszámolási eljárás indítását fontolgatják, bár tudomásunk szerint egyelőre kivárnak: abban reménykednek ugyanis, hogy a Viadomnak sikerül bankhitelt szereznie, és akkor pénzükhöz juthatnak.
Súlyosan eladósodott?
M0 keleti szektor, 4-es főút, 31-es főút, M31-es autópálya-csomópont és 3-as főút közötti szakaszok, 17,6 kilométer
M3 Füzesabony-Polgár, földmű és töltésépítés
M3 Polgár-Görbeháza, töltésépítés
M30 földmű építése
M70 Letenye-Tornyiszentmiklós, földmű építése
M9, szekszárdi híd, földmű építése
A társaság cégbírósági adatai között áprilisban megjelent egy úgynevezett biztosítási intézkedés, amelyet május közepén tettek közzé. Jogi szakértőink szerint a biztosítási intézkedés végrehajtáshoz kapcsolódó eljárásoknál kerül elő, követelések fedezésére szolgál, és arra utal, hogy az érintett cég valószínűleg súlyosan el van adósodva. Ez korlátozó intézkedés, amelynek többféle konkrét tartalma lehet, például előírhatja a cég tulajdonainak zárlatát.
A Viadom a 2000-ben létrehozott Dömper Építőipari Rt. átalakulásával 2002-ben jött létre, jelenlegi alaptőkéje 600 millió forint. A cég két magyar magánszemély, Abronics Róbert és Mechler Zoltán tulajdonában van – ők ketten a tulajdonosai a 2005-ben létrehozott Magyar Credit Pénzügyi Zrt.-nek is –, Mechler a cég vezérigazgatója, Abronics a felügyelő bizottság (fb) tagja (az fb-ben helyet kapott még az Abroniccsal egy településen élő Abronics László, valamint a Mechler Zoltánnal egy lakcímen bejegyzett Mechler István).
Kedden többszöri erőfeszítésünk ellenére sem Mechlerrel, sem Abroniccsal nem tudtunk beszélni. Telefonos érdeklődésünkre azt mondták, a vezérigazgató egy elhúzódó megbeszélésen van, és sem ő, sem tulajdonostársa nem lesz elérhető mobilon sem.
A konkurensek nem lepődtek meg
Szakmai körökben nem keltett meglepetést, hogy a társaság likviditási nehézségekkel küzd. "Ideje lenne" – reagált az egyik jelentős sztrádaépítő cég vezetője arra a kérdésünkre, hogy hallott-e a Viadom pénzügyi nehézségeiről, és arról, hogy a beszállítók és az alvállalkozók a társaság felszámolását fontolgatják. A cégvezető azt mondta, ő is, mint a szakmában szinte mindenki, hallott már arról, hogy konkurensük nem vagy csak nagyon nagy késéssel fizet partnereinek, de arról nem tud, hogy a felszámolásig eljutott volna az ügy.
Egy másik cégnél ennél többet vélnek tudni vetélytársukról. "A Viadomnak már hónapokkal ezelőtt többmilliárdos adóssága volt. Hiába dicsérte őket a gazdasági miniszter, hogy bebizonyították, olcsóbban is lehet autópályát építeni, most kiderült, túl olcsón vállalták a munkát. Ráadásul milliárdos nagyságrendű pluszköltséget jelent, hogy az M7-esen kivitelezési hibák miatt vissza kellett bontaniuk egy hosszabb útszakasz alapozását" – mondta az útépítési piac egyik, neve elhallgatását kérő vezető beosztású szereplője. Ő úgy tudja, hogy a Viadom az utóbbi hetekben három banktól is próbált forgóeszközhitelhez jutni, közülük két pénzintézet már visszautasította a kérelmet.
A sztráda épül tovább
A Nemzeti Infrastruktúrafejlesztési (NIF) Zrt.-nél kérdésünkre elmondták: ha esetleg be is dőlne a Viadom, az útépítés attól még nem áll le sem az M0-son – amely átadásának 2008-ra csúszását épp kedden jelentették be –, sem az elvileg jövő májusra elkészülő M7-esen (amely az utolsóként elkészülő szakasz lesz Budapest és a horvát határnál lévő Letenye között).
"Bár erre még nem volt példa a gyakorlatunkban, de több biztosítékunk is van a velük kötött szerződésben, amelyet érvényesíteni tudunk. A konzorciumok egyetemleges kötelezettséget vállalnak tagjaikért, egymásért, tehát a vállalt munkát teljesíteni kell" – mondta kérdésünkre Béni Gyöngyi, a NIF szóvivője. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy ha a Viadom ki is esik, a Porr és a Terra-Asdaq mind az M7-est, mind az M0-st köteles lesz befejezni.