Az állam miatt van bajban a Viadom

2007.05.31. 10:52
A nem fizető állami megbízókat okolja fizetési nehézségei miatt a Viadom Zrt., írja a Népszabadság. A társaság, amely likviditási problémáiról szerdán lapunk számolt be először, a gazdasági tárca által felügyelt két vállalattól 2,75 milliárd forintot vár. A cég az M7-es építéséből már kiszállt, így azt az osztrák Porr és Teerag-Asdag fejezi be.

Az állami megrendelőktől vár pénzére a likviditási nehézségekkel küzdő Viadom Zrt., írja csütörtöki számában a Népszabadság. A társaság vezérigazgatója, Mechler Zoltán azt mondta: problémáikat részben az okozza, hogy hiányzó pénzük egy részét visszatartja a gazdasági tárca által felügyelt Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) és a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.

A Viadom hiába várja például egy 11 millió eurónyi (mai árfolyamon számolva 2,75, múlt év végin mintegy 3 milliárd forintnyi) részszámlájának a kifizetését, amely a 3-as és a 35-ös főutak felújításáért járna neki. Úgy tudja, a KKK egy belső vizsgálata miatt tartják vissza a pénzt, amelyhez talán június közepén juthatnak hozzá.

Másfél éve kezdődtek a gondok

Lapunk értesülései szerint a társaság pénzügyi nehézségei ehhez a két útfelújítási projekthez kapcsolódóan, 2005 végén kezdődtek. Egy, az azon a beruházáson dolgozó alvállalkozó azt közölte kérdésünkre: 2005-ben még pár hetes késéssel megérkeztek a pénzek, 2006 nyarára viszont csak velük szemben tízmillió forintos nagyságrendű adósságot gyűjtött össze a Viadom. Ez az alvállalkozó azt fontolgatja, hogy bírósági úton próbál a pénzéhez jutni.

És nincs egyedül. A Népszabadságnak a Viadom első embere elismerte, hogy az elmúlt hónapokban több alvállalkozó és beszállító is felszámolási eljárást kezdeményezett ellenük, eddig azonban minden hitelezőjükkel sikerült megállapodniuk. Mechler szerint a cégének egy 2 milliárd forintos tőkeinjekció, vagy az állam által eddig ki nem fizetett pénzek átutalása is elég lenne, hogy talpra álljon.

Az M7-est nem építik tovább

Az M7-es építéséből – amelyet tavaly komoly árversenyben, az addigiaknál 40 százalékkal kedvezőbb tarifával nyertek meg – viszont már kiszálltak, így a Balatonkeresztúr és Nagykanizsa közötti szakaszokat az osztrák Porr és annak leányvállalata, a Teerag-Asdag vállalatok fejezik be. A NIF szerint ez nem okoz fennakadást a sztráda építésében, bár a Népszabadság úgy tudja: az eddig a Viadomnak átutalt pénzből a konzorciumi tagok éppúgy nem kaptak semmit, mint az alvállalkozók.

Az M7-es továbbépítéséről, a Viadom kiszállásának hatásáról és következményéről szerettük volna a társaság – most már csak volt – konzorciumi partnereit is megkérdezni. A bécsi székhelyű Porr AG-nál péntekre ígértek választ a kérdéseinkre.

A Viadom körül kialakult helyzet kapcsán megszólalt Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter is. A szaktárca vezetője a lapunkhoz is eljuttatott közleményében úgy fogalmaz: "mint volt vállalkozó és jelenlegi miniszter is tiszta szívvel kívánom, hogy a Viadom úrrá legyen nehézségein, nekem azonban továbbra is az a legfontosabb, hogy olcsóbban és több autópálya épüljön Magyarországon". A miniszter szerint ugyanis mindenki jogos igénye, hogy az állam "takarékosan bánjon adóforintjaival, és ne ismerősök cégeinek osztogasson a piaci ár feletti megbízásokat".