Csak 2008 májusában lesz készen az M7-es

2006.09.07. 14:00
A Porr-Viadom-Terra-Asdaq konzorciuma (PVT-M7) nyerte az M7-es utolsó, Balatonkeresztúr-Nagykanizsa közötti szakaszára kiírt közbeszerzési eljárást. A kétszeri felfüggesztés és miniszteri beavatkozás után kihirdetett győztes az első körben még a legdrágább ajánlatot tette. A másodikra csökkentette árait, a sikere azonban egyáltalán nem forgott veszélyben, ugyanis az összes többi pályázót kizárták a versenyből. 2008. május 31. után mehetünk végig autópályán a horvát határig.

Befejeződött az M7-es utolsó szakaszára, a Balatonkeresztúr és Nagykanizsa között 35,5 kilométer megépítésére kiírt közbeszerzési eljárás, a győztest szerdán nevezte meg a Nemzeti Autópálya (NA) Zrt. A szakaszt a hat pályázóból egyedüliként ki nem zárt Porr-Viadom-Terra-Asdaq konzorcium építheti.

Nem nyerhetett más

A megtakarításoknak örül Kóka
Az autópályaépítési szabályok egyszerűsítésének és a fokozott, tiszta versenynek köszönhető, hogy a mérnökárhoz képest 40 százalékos megtakarítást lehetett elérni az M7-es autópálya Balatonkeresztúr-Nagykanizsa közti szakaszára kiírt tenderen - reagált Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter, miután a NA Zrt. csütörtökön kihirdette a pályázat nyertesét. A mostani, összesen 27 milliárd forintos megtakarítás bizonyítja, hogy érdemes volt felvenni a kesztyűt a nagyobb versenyért és a pazarló megoldásokkal szemben. Mostantól nyilvánvaló, hogy olcsóbban is lehet utakat építeni és ezt elvárom a jövőben is. Ebben a szemléletben költjük el az európai uniós pénzeket is - mondta a miniszter. (MTI)

A konzorcium az első körben 49,9 milliárd forintos ajánlatot tett, ami akkor a legdrágább volt. A legalacsonyabb árat, 41,74 milliárd forintot az osztrák Granit és a szlovák Doprastav konzorciuma (Grando) ajánlotta. Mögöttük végzett a Strabag-Hídépítő páros 45,8 milliárd forinttal, míg a Swietelsky-Bilfinger konzorcium 46,26 milliárdot kért. A Vegyépszer és a Betonút konzorciuma 46,29 milliárdot, a Colas 48,84 milliárdot mondott.

A második körre a pályázók többsége - a hatból négy - csökkentette az árait, a Vegyépszer-Betonút tandemje például 41,4 milliárdra, az első körös vállalását tartani tudó Grando alá ment az ajánlatával; ám ennek később már nem volt jelentősége. A bírálóbizottság ugyanis két körben minden más pályázót kizárt az egyébként is zaklatott lefolyású tenderből. Így az M0-s keleti szektorának két szakaszát is építő Viadom és társai lényegében verseny és ellenfelek nélkül nyertek.

43 milliárdért építik

A cég 43 milliárd forintért építi meg az M7-es utolsó, még kivitelezés előtt álló szektorát (a horvát határig vezető autópályának ezenkívül még egy szakasza hiányzik, a Köröshegyi viadukot is magába foglaló, Zamárdi és Balatonszárszó közötti 14 kilométert a mostani tervek szerint jövő augusztusban adják át). A kivitelezési költség így kilométerenként 1,21 milliárd forint lesz, ennél olcsóbban folyóáron 2003 óta nem épült autópálya.


Továbbépül az M7-es autópálya

A konzorciumnak 2008. május 31-ére kell átadnia az utat. Eredetileg ez év végi átadás szerepelt a tervekben - az NA honlapján még szerdán is ez a dátum volt feltüntetve -, míg a közlekedési tárca honlapja szerint a teljes M7-esnek el kellene készülni 2007 végére. Az autópályacégnél ezzel kapcsolatos kérdésünkre azt mondták: már a pályázatban is a 2008-as határidő szerepelt.

A kivitelezőnek az új autópályán kétszer két forgalmi sávot, plusz leállósávot kell építenie. A pályázati dokumentáció szerint a munkálatok során meg kell mozgatni 3,2 millió köbméter földet, meg kell építeni négy csomópontot, 39 műtárgyat és két autópálya-pihenőhelyet WC-épülettel. Az új sztráda az eredetinél keskenyebb (26,6 méter széles) lesz.

Nem sikertörténet

Az M7-es kivitelezőjét kiválasztó közbeszerzési eljárást ennek ellenére hiba lenne sikertenderként értékelni. Az eljárás még tavaly decemberben kezdődött, idén márciusban az NA Zrt. mind a hat pályázót alkalmasnak tartotta a szerződés teljesítésére, így jelentkezésüket érvényesnek minősítette. Áprilisban azonban máris fel kellett függeszteni a tendert, miután a Vegyépszer 15 oldalas jogorvoslati kérelmet nyújtott be a közbeszerzési döntőbizottsághoz a pályázat vélt szabálytalanságai miatt.

Ezt követően júliusban függesztették fel újra az eljárást; akkor a Strabag és a Hídépítő alkotta konzorcium emelt kifogást amiatt, hogy az utolsó tárgyalásra alig egy nappal korábban postázták a meghívókat. Ez a felfüggesztés mindössze egy napig tartott, ugyanis a konzorcium visszavonta a jogorvoslati kérelmet.

Kizárások

Augusztus első napjaiban napvilágot látott, hogy a hatból négy pályázót kizártak a tenderből. Kóka János közlekedési miniszter ugyanis augusztus 9-én új vizsgálatot kért újabb, független szakértők bevonásával. A miniszter a döntését azzal indokolta, hogy a pályázók több mint felét kizárták a versenyből, valamint felmerült, hogy bizonyos pályázók pótmunkák utólagos megrendelésének reményében kínáltak kedvező árat.

Az újra lefolytatott eljárás aztán még szigorúbb volt: a maradék két pályázó egyikét is "lapátra tették", így egyedüliként a Porr-Viadom-Terra-Asdaq maradt versenyben. Pontosabban: verseny nem lévén ez nyerte el a megbízást - feltéve, hogy a vesztes kizárt pályázók nem támadják meg a döntést.

A kizárt pályázók most kapták meg a hivatalos értesítést, a Betonútnál arról tájékoztattak: azt napokon belül átnézik, és azt követően döntenek arról, tesznek-e lépéseket. "Ha úgy érezzük, méltánytalanság ért minket, akkor jogorvoslatot kérünk" - fogalmazott Szerencsés László, a cég területi igazgatója. A másik magyar pályázó, a Hídépítő-Strabag illetékeseivel nem sikerült beszélnünk.

Ehhez a cikkhez ajánljuk

  • Gazdaság
Kőkemény üzenetet küldött az adóhivatal, kezdődik a leszámolás a leggazdagabbaknál

Kőkemény üzenetet küldött az adóhivatal, kezdődik a leszámolás a leggazdagabbaknál

Indul a bizalmi vagyonkezelések vizsgálata.

március 15., 19:03

  • Gazdaság
Süti- és fagyievők, van egy rossz hírünk: igencsak drága mulatság édesszájúnak lenni

Süti- és fagyievők, van egy rossz hírünk: igencsak drága mulatság édesszájúnak lenni

A költségek emelkedése az árakban is visszaköszön, ami 1500 forint körüli sütemény- és átlagosan 550-600 forintos fagylaltárakban ölt testet.

március 14., 18:56

  • Gazdaság
A multik ellen szerveződnek a helyi alkuszcégek

A multik ellen szerveződnek a helyi alkuszcégek

A digitalizáció a biztosítások terén is fontos, de az ügyfelek még igénylik a személyes tanácsadást.

tegnap, 20:31

  • Gazdaság
Donald Trump vámtarifái miatt aggódik a Tesla

Donald Trump vámtarifái miatt aggódik a Tesla

Az amerikai piac szereplői rosszul járhatnak.

március 15., 11:20

  • Gazdaság
Egyre durvább a helyzet az ingatlanpiacon: a hivatalos átlagfizetés még hitellel sem sok mindenre elég

Egyre durvább a helyzet az ingatlanpiacon: a hivatalos átlagfizetés még hitellel sem sok mindenre elég

A lakások átlagos országos hirdetési négyzetméterára elérte az 1,2 millió forintot.

március 15., 13:09

  • Gazdaság
Egyetemistákat és grafikusokat is díjaztak a HUSAT Mission Patch Pályázatán

Egyetemistákat és grafikusokat is díjaztak a HUSAT Mission Patch Pályázatán

A fődíjasok bruttó egymillió forintban részesülnek.

március 14., 18:41

  • Gazdaság
400 forint alatt maradt péntek estére az euró

400 forint alatt maradt péntek estére az euró

A magyar fizetőeszköz több valutához képest is javult.

március 14., 18:53

  • Gazdaság
Súlyos fertőzést okozhat a dubaji csoki: megbukott az édesség a német teszteken

Súlyos fertőzést okozhat a dubaji csoki: megbukott az édesség a német teszteken

Az élelmiszer-ellenőrző hatóságok aggasztó eredményeket közöltek.

március 15., 16:32

  • Gazdaság
Elárulta a NAV, mennyiért számolható el az üzemanyagköltség áprilisban

Elárulta a NAV, mennyiért számolható el az üzemanyagköltség áprilisban

A munkavállalóknak nem szükséges róla számlát beszerezni.

március 15., 09:10

  • Gazdaság
Úgy tűnik, Európa észlelte a veszélyt, és nem csinálná ki teljesen saját autóiparát

Úgy tűnik, Európa észlelte a veszélyt, és nem csinálná ki teljesen saját autóiparát

Ezzel ugyanakkor nem lettek kisebbek a járműipar előtt tornyosuló kihívások, csak egy kis időt nyertek.

március 14., 14:42

  • Címlapon
Orbán Viktor: Nem tartóztatnánk le a Pride résztvevőit

Orbán Viktor: Nem tartóztatnánk le a Pride résztvevőit

De valami várna rájuk.

tegnap, 22:11

  • Címlapon
Leváltották a Magyar Államkincstár elnökét

Leváltották a Magyar Államkincstár elnökét

A korábbi helyettes veszi át Bugár Csaba helyét.

tegnap, 17:23

  • Gazdaság
Se lenyelni, se kiköpni nem tudták a bankok, így inkább már ők is akarják

Se lenyelni, se kiköpni nem tudták a bankok, így inkább már ők is akarják

Így nézhet ki a jövő pénzügyi világa.

március 16., 16:13

  • Gazdaság
Trump hatalmas üzletre készülhet Putyinnal, pénzért elkelhet Európa jövője

Trump hatalmas üzletre készülhet Putyinnal, pénzért elkelhet Európa jövője

Ez lehet a Fehér Ház és a Kreml legnagyobb dobása, és megint Európa feje fölött döntenek.

március 16., 06:02

  • Gazdaság
Nem enged a GVH: folytatódik a vizsgálat Bige László cégének kartellje ügyében

Nem enged a GVH: folytatódik a vizsgálat Bige László cégének kartellje ügyében

A gazdák és a fogyasztók kárára történt versenykorlátozás.

március 13., 15:20

  • Címlapon
Megijedt az igazgatónő, paravánnal takarta el drMáriás enyhén provokatív festményét

Megijedt az igazgatónő, paravánnal takarta el drMáriás enyhén provokatív festményét

Enyhén pikáns a kép, van benne politikai áthallás is, de csak egy kicsi.

tegnap, 19:33

  • Címlapon
Oktatás 2.0 – A mostani rendszer elavult, sürgősen új alapokra kell helyezni

Oktatás 2.0 – A mostani rendszer elavult, sürgősen új alapokra kell helyezni

Száraz tények halmaza helyett kreatív ösztönzés.

tegnap, 17:20

  • Címlapon
Orbán Viktor: A Deutsch-szülők gyereke lenyelt egy lakatot

Orbán Viktor: A Deutsch-szülők gyereke lenyelt egy lakatot

A miniszterelnök az egyik kórházi „élményeiről” mesélt.

tegnap, 20:40

  • Gazdaság
Egyre nagyobb szerep jut Magyarországon az energiatárolási kapacitások fejlesztésének

Egyre nagyobb szerep jut Magyarországon az energiatárolási kapacitások fejlesztésének

Az akkumulátorok mellett egyre nagyobb figyelmet kapnak az alternatív tárolási megoldások.

március 14., 13:14

  • Gazdaság
Eddig is sejteni lehetett, hogy a Trump-vámok fájnak – számokban mutatjuk, mennyire

Eddig is sejteni lehetett, hogy a Trump-vámok fájnak – számokban mutatjuk, mennyire

Kérdés, miként válaszol az eddig vámmentességet élvező Európai Unió, illetve a szomszédos Kanada.

március 14., 11:49

  • Gazdaság
Válasz Online: Matolcsy Ádám „Kovács Petra” fedőnéven irányíthatta magántőke-alapos birodalmát

Válasz Online: Matolcsy Ádám „Kovács Petra” fedőnéven irányíthatta magántőke-alapos birodalmát

A portál szerint több száz milliárd forintnyi MNB-vagyonnal „kreatívkodhatott”.

március 14., 12:06

  • Gazdaság
Töredékáron adják a vármegyematricát a hibás M30-as miatt a borsodiaknak

Töredékáron adják a vármegyematricát a hibás M30-as miatt a borsodiaknak

Lázár János kompenzációnak szánja a kedvezményt.

március 13., 18:43

  • Gazdaság
Újabb kedvezőtlen adatok, melyek nem adnak okot bizakodásra

Újabb kedvezőtlen adatok, melyek nem adnak okot bizakodásra

Van azonban némi fény az alagút végén.

március 14., 09:11

  • Gazdaság
Tragikus adatok érkeztek, Németország elkezdte földbe döngölni Orbán Viktor ígéretét

Tragikus adatok érkeztek, Németország elkezdte földbe döngölni Orbán Viktor ígéretét

A német gazdaság korlátozza a lehetőségeket.

március 13., 20:03

  • Gazdaság
Budapesten gyakorlatilag integethetünk az egymillió forintos négyzetméterárú lakásoknak

Budapesten gyakorlatilag integethetünk az egymillió forintos négyzetméterárú lakásoknak

Ingatlanpiaci helyzetértékelés az Indexen.

március 14., 05:56

  • Gazdaság
Index-számítás: így lehet olcsóbb a bankolás – mutatjuk a lényeget

Index-számítás: így lehet olcsóbb a bankolás – mutatjuk a lényeget

Megoszlanak a vélemények, drága-e a bankolás, vagy csak lusták vagyunk. Van ötletünk, miként lehet olcsóbb és vonzóbb az Alapszámla.

március 14., 12:46