Csak 2008 májusában lesz készen az M7-es

2006.09.07. 14:00
A Porr-Viadom-Terra-Asdaq konzorciuma (PVT-M7) nyerte az M7-es utolsó, Balatonkeresztúr-Nagykanizsa közötti szakaszára kiírt közbeszerzési eljárást. A kétszeri felfüggesztés és miniszteri beavatkozás után kihirdetett győztes az első körben még a legdrágább ajánlatot tette. A másodikra csökkentette árait, a sikere azonban egyáltalán nem forgott veszélyben, ugyanis az összes többi pályázót kizárták a versenyből. 2008. május 31. után mehetünk végig autópályán a horvát határig.

Befejeződött az M7-es utolsó szakaszára, a Balatonkeresztúr és Nagykanizsa között 35,5 kilométer megépítésére kiírt közbeszerzési eljárás, a győztest szerdán nevezte meg a Nemzeti Autópálya (NA) Zrt. A szakaszt a hat pályázóból egyedüliként ki nem zárt Porr-Viadom-Terra-Asdaq konzorcium építheti.

Nem nyerhetett más

A megtakarításoknak örül Kóka
Az autópályaépítési szabályok egyszerűsítésének és a fokozott, tiszta versenynek köszönhető, hogy a mérnökárhoz képest 40 százalékos megtakarítást lehetett elérni az M7-es autópálya Balatonkeresztúr-Nagykanizsa közti szakaszára kiírt tenderen - reagált Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter, miután a NA Zrt. csütörtökön kihirdette a pályázat nyertesét. A mostani, összesen 27 milliárd forintos megtakarítás bizonyítja, hogy érdemes volt felvenni a kesztyűt a nagyobb versenyért és a pazarló megoldásokkal szemben. Mostantól nyilvánvaló, hogy olcsóbban is lehet utakat építeni és ezt elvárom a jövőben is. Ebben a szemléletben költjük el az európai uniós pénzeket is - mondta a miniszter. (MTI)

A konzorcium az első körben 49,9 milliárd forintos ajánlatot tett, ami akkor a legdrágább volt. A legalacsonyabb árat, 41,74 milliárd forintot az osztrák Granit és a szlovák Doprastav konzorciuma (Grando) ajánlotta. Mögöttük végzett a Strabag-Hídépítő páros 45,8 milliárd forinttal, míg a Swietelsky-Bilfinger konzorcium 46,26 milliárdot kért. A Vegyépszer és a Betonút konzorciuma 46,29 milliárdot, a Colas 48,84 milliárdot mondott.

A második körre a pályázók többsége - a hatból négy - csökkentette az árait, a Vegyépszer-Betonút tandemje például 41,4 milliárdra, az első körös vállalását tartani tudó Grando alá ment az ajánlatával; ám ennek később már nem volt jelentősége. A bírálóbizottság ugyanis két körben minden más pályázót kizárt az egyébként is zaklatott lefolyású tenderből. Így az M0-s keleti szektorának két szakaszát is építő Viadom és társai lényegében verseny és ellenfelek nélkül nyertek.

43 milliárdért építik

A cég 43 milliárd forintért építi meg az M7-es utolsó, még kivitelezés előtt álló szektorát (a horvát határig vezető autópályának ezenkívül még egy szakasza hiányzik, a Köröshegyi viadukot is magába foglaló, Zamárdi és Balatonszárszó közötti 14 kilométert a mostani tervek szerint jövő augusztusban adják át). A kivitelezési költség így kilométerenként 1,21 milliárd forint lesz, ennél olcsóbban folyóáron 2003 óta nem épült autópálya.


Továbbépül az M7-es autópálya

A konzorciumnak 2008. május 31-ére kell átadnia az utat. Eredetileg ez év végi átadás szerepelt a tervekben - az NA honlapján még szerdán is ez a dátum volt feltüntetve -, míg a közlekedési tárca honlapja szerint a teljes M7-esnek el kellene készülni 2007 végére. Az autópályacégnél ezzel kapcsolatos kérdésünkre azt mondták: már a pályázatban is a 2008-as határidő szerepelt.

A kivitelezőnek az új autópályán kétszer két forgalmi sávot, plusz leállósávot kell építenie. A pályázati dokumentáció szerint a munkálatok során meg kell mozgatni 3,2 millió köbméter földet, meg kell építeni négy csomópontot, 39 műtárgyat és két autópálya-pihenőhelyet WC-épülettel. Az új sztráda az eredetinél keskenyebb (26,6 méter széles) lesz.

Nem sikertörténet

Az M7-es kivitelezőjét kiválasztó közbeszerzési eljárást ennek ellenére hiba lenne sikertenderként értékelni. Az eljárás még tavaly decemberben kezdődött, idén márciusban az NA Zrt. mind a hat pályázót alkalmasnak tartotta a szerződés teljesítésére, így jelentkezésüket érvényesnek minősítette. Áprilisban azonban máris fel kellett függeszteni a tendert, miután a Vegyépszer 15 oldalas jogorvoslati kérelmet nyújtott be a közbeszerzési döntőbizottsághoz a pályázat vélt szabálytalanságai miatt.

Ezt követően júliusban függesztették fel újra az eljárást; akkor a Strabag és a Hídépítő alkotta konzorcium emelt kifogást amiatt, hogy az utolsó tárgyalásra alig egy nappal korábban postázták a meghívókat. Ez a felfüggesztés mindössze egy napig tartott, ugyanis a konzorcium visszavonta a jogorvoslati kérelmet.

Kizárások

Augusztus első napjaiban napvilágot látott, hogy a hatból négy pályázót kizártak a tenderből. Kóka János közlekedési miniszter ugyanis augusztus 9-én új vizsgálatot kért újabb, független szakértők bevonásával. A miniszter a döntését azzal indokolta, hogy a pályázók több mint felét kizárták a versenyből, valamint felmerült, hogy bizonyos pályázók pótmunkák utólagos megrendelésének reményében kínáltak kedvező árat.

Az újra lefolytatott eljárás aztán még szigorúbb volt: a maradék két pályázó egyikét is "lapátra tették", így egyedüliként a Porr-Viadom-Terra-Asdaq maradt versenyben. Pontosabban: verseny nem lévén ez nyerte el a megbízást - feltéve, hogy a vesztes kizárt pályázók nem támadják meg a döntést.

A kizárt pályázók most kapták meg a hivatalos értesítést, a Betonútnál arról tájékoztattak: azt napokon belül átnézik, és azt követően döntenek arról, tesznek-e lépéseket. "Ha úgy érezzük, méltánytalanság ért minket, akkor jogorvoslatot kérünk" - fogalmazott Szerencsés László, a cég területi igazgatója. A másik magyar pályázó, a Hídépítő-Strabag illetékeseivel nem sikerült beszélnünk.